Největší poznatky z pátečních tréninků GP Bahrajnu

Sezona 2021 odstartovala! Časy zajeté v pátek v rámci tréninků na Grand Prix Bahrajnu vedou k několika zajímavým poznatkům, my vám nabízíme přehled těch nejklíčovějších. Vše samozřejmě berte s rezervou – je známým pravidlem, že týmy v pátek maskují své tempo, letošní časy navíc ovlivnila změna pravidel v oblasti podlahy a také zkrácení tréninků dohromady o hodinu čistého času.

Štítky: GP Bahrajnu Volné tréninky Zveřejněno 26. 03 2021 — Lukáš Štěrovský

Red Bull, Mercedes, Mercedes, Red Bull…

Tým nápojového giganta má podle všeho vůz, se kterým by mohl bojovat o vítězství, jak naznačují data z úvodních tréninků v Bahrajnu. „Bylo to celkem v pohodě,“ okomentoval Max Verstappen své nejrychlejší časy, přesto se ale vyhýbá označení favorit. „V tuto chvíli nedává smysl,“ ví Nizozemec, že chleba se bude lámat až v sobotu a neděli, jelikož tréninky skutečné tempo zcela neodhalí – však oficiální analýzy Red Bull pasují sice těsně, ale na druhé místo. Tedy co se kvalifikace týče, v závodě je to jiná písnička, viz grafy níže. Bude to přinejmenším těsné.

Vypadá to, že Mercedesu se podařilo ztrátu sedmi desetin sekundy z testů stáhnout na dvě desetiny, avšak za cenu vyššího nároku na pneumatiky. Verstappen a Hamilton byli vyrovnaní do 13. zatáčky, od které Brit vždy začal ztrácet, jak se mu začaly přehřívat a opotřebovávat gumy. Ztrátu dvou desetin vykazovaly Stříbrné šípy i při jízdě na delší vzdálenost.

„Vypadá to dobře, ale ne skvěle, ještě nejsme tam, kde bychom chtěli být,“ přiznává Hamilton. „Pracujeme na nastavení křídel a tak, všechno je to hlavně o správném vyvážení,“ dodává. Bottas se oproti tomu trápil více, auto označil jako neovladatelné.

Analýza kvalifikační rychlosti

Konec středu pole?

Zajímavým faktorem byly časové rozestupy za Mercedesem a Ferrari. Samozřejmě se lze jen domnívat, kolik měl kdo paliva, zda jel ten který pilot naplno, ale časy naznačují, že ostatní stáje by mohly být podstatně blíže čelu. Vždyť vyjma Williamsu a Haasu se všichni vešli do osmi desetin sekundy!

McLaren má potenciál

Přestože Lando Norris brzdí nadšení a tvrdí, že zítra budou v prvních dvou řadách jako vždy vozy Mercedesu a Red Bullu, jeho druhé místo naznačuje, že i letos ve Wokingu postavili dobré auto a přechod na motory Mercedes byl správným krokem. „Vypadá to, že auto je solidní,“ přiznal nakonec přece jen Lando. Jasný favorit na třetí místo v Poháru konstruktérů?

Malý sklon, krok vedle?

Agresivní sklon vozu směrem od zadní nápravy k přední neboli tzv. rake zřejmě minimalizuje ztrátu přítlaku, kterou zavinily změny v oblasti podlahy před zadními koly. Zatímco Red Bull, který je tímto konceptem proslulý, má stabilní a dobře ovladatelný vůz, Mercedes, který se vydává opačnou cestou, je na dráze nervózní. Podobně je na tom třeba i Aston Martin, který v tomto kroku Stříbrné šípy následoval. Zřejmě tu tak máme staronový aerodynamický trend.

Toyota se chystá spustit myčku pro autonomní vozidla

Trápení veteránů?

Fernando Alonso a Sebastian Vettel, to jsou dvě velká jména, na které je upřena pozornost médií i fanoušků. Šampioni v pátek nepředvedli nejlepší výkon, na nejrychlejší časy nestačili. Klamou tělem a vyčkávají na sobotu, nebo to s návratem Alonsa, respektive přestupem Vettela tak slavné nebude? Odborníci se neshodnou a i samotní jezdci přiznávají, že potřebují více kol na porozumění vozu.

Návrat Ferrari

Scuderia by na tom letos měla skutečně být o něco lépe než vloni. Alespoň pro to hovoří srovnání časů z loňska a letoška. V Bahrajnu ztratilo (vlivem změn pravidel) Ferrari v pátečních trénincích oproti roku 2020 nejméně ze všech týmů, a to jednu sekundu. Pro porovnání, Red Bull ztratil sekundu a půl. Ztráta na nejrychlejší časy z loňské kvalifikace, nikoliv tréninků, se však pohybuje na hranici 4 sekund…

Analýza závodní rychlosti

Tsunoda se toho nebojí

Japonský nováček Yuki Tsunoda je nejen rychlý, ale také emotivní: hned v prvním tréninku sepsul tým za to, že jej poslal do provozu. Vtipnou epizodku ale bere vážně: „Musím se pokusit být více v klidu. Tohle je moje velká slabina, hodně jsem nadával a ztratil koncentraci,“ přiznává.

Haas se bude trápit

První tréninky potvrdily to, čeho se většina fandů obávala – Haas pro sebe bude mít vyhrazenou poslední řadu startovního roštu. A tak auto, které se nedočká skoro žádného vývoje, bude pro dvojici nováčků pořádnou zkouškou ohněm. Mick Schumacher a Nikita Mazepin budou moci na dráze bojovat leda tak proti sobě…

A zase ty traťové limity…

Nekonečný příběh formule 1 bude ještě více zamotaný. Proč? Protože zatímco v kvalifikaci, stejně jako v trénincích, budou ve čtvrté zatáčce limity okruhu hlídány a jezdec za jejich překročení ztratí zajetý čas, v závodě takový přečin trestán nebude. Čert aby se v tom vyznal!

Výsledek 1. tréninku GP Bahrajnu:

Poř. Pilot Tým/Motor Čas Odstup Kol
1 Max Verstappen Red Bull/Honda 1’31.394 12
2 Valtteri Bottas Mercedes 1’31.692 0.298 17
3 Lando Norris McLaren/Mercedes 1’31.897 0.503 20
4 Lewis Hamilton Mercedes 1’31.921 0.527 15
5 Charles Leclerc Ferrari 1’31.993 0.599 14
6 Sergio Pérez Red Bull/Honda 1’32.071 0.677 15
7 Pierre Gasly AlphaTauri/Honda 1’32.195 0.801 23
8 Carlos Sainz Jr. Ferrari 1’32.366 0.972 15
9 Daniel Ricciardo McLaren/Mercedes 1’32.434 1.040 20
10 A.Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 1’32.786 1.392 16
11 Kimi Räikkönen Alfa Romeo/Ferrari 1’33.134 1.740 18
12 Sebastian Vettel Aston Martin/Mercedes 1’33.157 1.763 21
13 Lance Stroll Aston Martin/Mercedes 1’33.233 1.839 20
14 Yuki Tsunoda AlphaTauri/Honda 1’33.329 1.935 21
15 Esteban Ocon Alpine/Renault 1’33.528 2.134 20
16 Fernando Alonso Alpine/Renault 1’33.872 2.478 18
17 George Russell Williams/Mercedes 1’34.127 2.733 22
18 Nicholas Latifi Williams/Mercedes 1’34.340 2.946 22
19 Mick Schumacher Haas/Ferrari 1’34.501 3.107 16
20 Nikita Mazepin Haas/Ferrari 1’34.975 3.581 16

Výsledek 2. tréninku GP Bahrajnu:

Poř. Pilot Tým/Motor Čas Odstup Kol
1 Max Verstappen Red Bull/Honda 1’30.847 23
2 Lando Norris McLaren/Mercedes 1’30.942 0.095 25
3 Lewis Hamilton Mercedes 1’31.082 0.235 24
4 Carlos Sainz Jr. Ferrari 1’31.127 0.280 26
5 Valtteri Bottas Mercedes 1’31.218 0.371 23
6 Daniel Ricciardo McLaren/Mercedes 1’31.230 0.383 22
7 Yuki Tsunoda AlphaTauri/Honda 1’31.294 0.447 23
8 Lance Stroll Aston Martin/Mercedes 1’31.393 0.546 24
9 Pierre Gasly AlphaTauri/Honda 1’31.483 0.636 27
10 Sergio Pérez Red Bull/Honda 1’31.503 0.656 23
11 Esteban Ocon Alpine/Renault 1’31.601 0.754 24
12 Charles Leclerc Ferrari 1’31.612 0.765 26
13 A.Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 1’31.740 0.893 27
14 Sebastian Vettel Aston Martin/Mercedes 1’31.769 0.922 26
15 Fernando Alonso Alpine/Renault 1’31.770 0.923 24
16 Kimi Räikkönen Alfa Romeo/Ferrari 1’31.862 1.015 15
17 George Russell Williams/Mercedes 1’32.331 1.484 28
18 Mick Schumacher Haas/Ferrari 1’33.297 2.450 24
19 Nicholas Latifi Williams/Mercedes 1’33.400 2.553 28
20 Nikita Mazepin Haas/Ferrari 1’33.449 2.602 19