Největší poznatky z pátečních tréninků GP Bahrajnu
Sezona 2021 odstartovala! Časy zajeté v pátek v rámci tréninků na Grand Prix Bahrajnu vedou k několika zajímavým poznatkům, my vám nabízíme přehled těch nejklíčovějších. Vše samozřejmě berte s rezervou – je známým pravidlem, že týmy v pátek maskují své tempo, letošní časy navíc ovlivnila změna pravidel v oblasti podlahy a také zkrácení tréninků dohromady o hodinu čistého času.
Red Bull, Mercedes, Mercedes, Red Bull…
Tým nápojového giganta má podle všeho vůz, se kterým by mohl bojovat o vítězství, jak naznačují data z úvodních tréninků v Bahrajnu. „Bylo to celkem v pohodě,“ okomentoval Max Verstappen své nejrychlejší časy, přesto se ale vyhýbá označení favorit. „V tuto chvíli nedává smysl,“ ví Nizozemec, že chleba se bude lámat až v sobotu a neděli, jelikož tréninky skutečné tempo zcela neodhalí – však oficiální analýzy Red Bull pasují sice těsně, ale na druhé místo. Tedy co se kvalifikace týče, v závodě je to jiná písnička, viz grafy níže. Bude to přinejmenším těsné.
Vypadá to, že Mercedesu se podařilo ztrátu sedmi desetin sekundy z testů stáhnout na dvě desetiny, avšak za cenu vyššího nároku na pneumatiky. Verstappen a Hamilton byli vyrovnaní do 13. zatáčky, od které Brit vždy začal ztrácet, jak se mu začaly přehřívat a opotřebovávat gumy. Ztrátu dvou desetin vykazovaly Stříbrné šípy i při jízdě na delší vzdálenost.
„Vypadá to dobře, ale ne skvěle, ještě nejsme tam, kde bychom chtěli být,“ přiznává Hamilton. „Pracujeme na nastavení křídel a tak, všechno je to hlavně o správném vyvážení,“ dodává. Bottas se oproti tomu trápil více, auto označil jako neovladatelné.
Analýza kvalifikační rychlosti
Konec středu pole?
Zajímavým faktorem byly časové rozestupy za Mercedesem a Ferrari. Samozřejmě se lze jen domnívat, kolik měl kdo paliva, zda jel ten který pilot naplno, ale časy naznačují, že ostatní stáje by mohly být podstatně blíže čelu. Vždyť vyjma Williamsu a Haasu se všichni vešli do osmi desetin sekundy!
McLaren má potenciál
Přestože Lando Norris brzdí nadšení a tvrdí, že zítra budou v prvních dvou řadách jako vždy vozy Mercedesu a Red Bullu, jeho druhé místo naznačuje, že i letos ve Wokingu postavili dobré auto a přechod na motory Mercedes byl správným krokem. „Vypadá to, že auto je solidní,“ přiznal nakonec přece jen Lando. Jasný favorit na třetí místo v Poháru konstruktérů?
Malý sklon, krok vedle?
Agresivní sklon vozu směrem od zadní nápravy k přední neboli tzv. rake zřejmě minimalizuje ztrátu přítlaku, kterou zavinily změny v oblasti podlahy před zadními koly. Zatímco Red Bull, který je tímto konceptem proslulý, má stabilní a dobře ovladatelný vůz, Mercedes, který se vydává opačnou cestou, je na dráze nervózní. Podobně je na tom třeba i Aston Martin, který v tomto kroku Stříbrné šípy následoval. Zřejmě tu tak máme staronový aerodynamický trend.
Trápení veteránů?
Fernando Alonso a Sebastian Vettel, to jsou dvě velká jména, na které je upřena pozornost médií i fanoušků. Šampioni v pátek nepředvedli nejlepší výkon, na nejrychlejší časy nestačili. Klamou tělem a vyčkávají na sobotu, nebo to s návratem Alonsa, respektive přestupem Vettela tak slavné nebude? Odborníci se neshodnou a i samotní jezdci přiznávají, že potřebují více kol na porozumění vozu.
Návrat Ferrari
Scuderia by na tom letos měla skutečně být o něco lépe než vloni. Alespoň pro to hovoří srovnání časů z loňska a letoška. V Bahrajnu ztratilo (vlivem změn pravidel) Ferrari v pátečních trénincích oproti roku 2020 nejméně ze všech týmů, a to jednu sekundu. Pro porovnání, Red Bull ztratil sekundu a půl. Ztráta na nejrychlejší časy z loňské kvalifikace, nikoliv tréninků, se však pohybuje na hranici 4 sekund…
Analýza závodní rychlosti
Tsunoda se toho nebojí
Japonský nováček Yuki Tsunoda je nejen rychlý, ale také emotivní: hned v prvním tréninku sepsul tým za to, že jej poslal do provozu. Vtipnou epizodku ale bere vážně: „Musím se pokusit být více v klidu. Tohle je moje velká slabina, hodně jsem nadával a ztratil koncentraci,“ přiznává.
Haas se bude trápit
První tréninky potvrdily to, čeho se většina fandů obávala – Haas pro sebe bude mít vyhrazenou poslední řadu startovního roštu. A tak auto, které se nedočká skoro žádného vývoje, bude pro dvojici nováčků pořádnou zkouškou ohněm. Mick Schumacher a Nikita Mazepin budou moci na dráze bojovat leda tak proti sobě…
A zase ty traťové limity…
Nekonečný příběh formule 1 bude ještě více zamotaný. Proč? Protože zatímco v kvalifikaci, stejně jako v trénincích, budou ve čtvrté zatáčce limity okruhu hlídány a jezdec za jejich překročení ztratí zajetý čas, v závodě takový přečin trestán nebude. Čert aby se v tom vyznal!
Výsledek 1. tréninku GP Bahrajnu:
Poř. | Pilot | Tým/Motor | Čas | Odstup | Kol |
1 | Max Verstappen | Red Bull/Honda | 1’31.394 | 12 | |
2 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1’31.692 | 0.298 | 17 |
3 | Lando Norris | McLaren/Mercedes | 1’31.897 | 0.503 | 20 |
4 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1’31.921 | 0.527 | 15 |
5 | Charles Leclerc | Ferrari | 1’31.993 | 0.599 | 14 |
6 | Sergio Pérez | Red Bull/Honda | 1’32.071 | 0.677 | 15 |
7 | Pierre Gasly | AlphaTauri/Honda | 1’32.195 | 0.801 | 23 |
8 | Carlos Sainz Jr. | Ferrari | 1’32.366 | 0.972 | 15 |
9 | Daniel Ricciardo | McLaren/Mercedes | 1’32.434 | 1.040 | 20 |
10 | A.Giovinazzi | Alfa Romeo/Ferrari | 1’32.786 | 1.392 | 16 |
11 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo/Ferrari | 1’33.134 | 1.740 | 18 |
12 | Sebastian Vettel | Aston Martin/Mercedes | 1’33.157 | 1.763 | 21 |
13 | Lance Stroll | Aston Martin/Mercedes | 1’33.233 | 1.839 | 20 |
14 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri/Honda | 1’33.329 | 1.935 | 21 |
15 | Esteban Ocon | Alpine/Renault | 1’33.528 | 2.134 | 20 |
16 | Fernando Alonso | Alpine/Renault | 1’33.872 | 2.478 | 18 |
17 | George Russell | Williams/Mercedes | 1’34.127 | 2.733 | 22 |
18 | Nicholas Latifi | Williams/Mercedes | 1’34.340 | 2.946 | 22 |
19 | Mick Schumacher | Haas/Ferrari | 1’34.501 | 3.107 | 16 |
20 | Nikita Mazepin | Haas/Ferrari | 1’34.975 | 3.581 | 16 |
Výsledek 2. tréninku GP Bahrajnu:
Poř. | Pilot | Tým/Motor | Čas | Odstup | Kol |
1 | Max Verstappen | Red Bull/Honda | 1’30.847 | 23 | |
2 | Lando Norris | McLaren/Mercedes | 1’30.942 | 0.095 | 25 |
3 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1’31.082 | 0.235 | 24 |
4 | Carlos Sainz Jr. | Ferrari | 1’31.127 | 0.280 | 26 |
5 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1’31.218 | 0.371 | 23 |
6 | Daniel Ricciardo | McLaren/Mercedes | 1’31.230 | 0.383 | 22 |
7 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri/Honda | 1’31.294 | 0.447 | 23 |
8 | Lance Stroll | Aston Martin/Mercedes | 1’31.393 | 0.546 | 24 |
9 | Pierre Gasly | AlphaTauri/Honda | 1’31.483 | 0.636 | 27 |
10 | Sergio Pérez | Red Bull/Honda | 1’31.503 | 0.656 | 23 |
11 | Esteban Ocon | Alpine/Renault | 1’31.601 | 0.754 | 24 |
12 | Charles Leclerc | Ferrari | 1’31.612 | 0.765 | 26 |
13 | A.Giovinazzi | Alfa Romeo/Ferrari | 1’31.740 | 0.893 | 27 |
14 | Sebastian Vettel | Aston Martin/Mercedes | 1’31.769 | 0.922 | 26 |
15 | Fernando Alonso | Alpine/Renault | 1’31.770 | 0.923 | 24 |
16 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo/Ferrari | 1’31.862 | 1.015 | 15 |
17 | George Russell | Williams/Mercedes | 1’32.331 | 1.484 | 28 |
18 | Mick Schumacher | Haas/Ferrari | 1’33.297 | 2.450 | 24 |
19 | Nicholas Latifi | Williams/Mercedes | 1’33.400 | 2.553 | 28 |
20 | Nikita Mazepin | Haas/Ferrari | 1’33.449 | 2.602 | 19 |