Nejúspěšnější nováček mezi týmy: Haas odstartuje do své 10. sezony v F1!
Haas je v posledních letech tak trochu raritou, jelikož je to jediná "nová" stáj, která se dožila prvních kulatin.
Za posledních 15 let se ve formuli 1 mihlo hned několik týmů, které se snažili prorazit, ale většina stěží přežila déle jak dva roky. V roce 2010 vstoupilo do královny motorsportu trio nových týmů – HRT, Virgin a Lotus, který však neměl co dočinění s legendární stájí stejného jména. Nejdéle z nich – i přes několik změn názvu – přežil Virgin, a to solidních sedm sezon. Zatímco pro Virgin, který se přejmenoval na Manor, se v roce 2016 jednalo o poslední sezonu, tak se startovní listina rozšířila o zbrusu nový tým, Haas.
Ani Američanům se nepředpovídala extrémně dlouhá živostnost a po předchozích zkušenostech s nově příchozími stájemi je logicky všichni poslali na samotný chvost, takže mohli pouze překvapit, a vskutku všem zavřeli ústa už během debutové sezony a můžou se pyšnit tím, že jsou nejen nejlepšími nováčky od roku 2010, nýbrž také jako jediní získali pole position!
Tým | Existence týmu | Počet bodů | Nejlepší umístění |
---|---|---|---|
Virgin / Marussia / Manor | 2010-2016 | 3 | 9. |
HRT | 2010-2012 | 0 | 13 |
Lotus / Caterham | 2010-2014 | 0 | 11. |
Haas | 2016-současnost | 249 | 4. |
Snový debut
Haas podepsal duo zkušených jezdců, Romaina Grosjeana a Estebana Gutiérreze, což se později ukázalo jako velmi dobrý tah. Tedy hlavně, co se týká Francouze, jelikož ten zazářil. V úvodních dvou podnicích sezony 2016 dvakrát bodoval, když při premiéře americké stáje dovezl VF-16 na fantastickém šestém místě, přičemž o dva týdny později v Bahrajnu svůj výkon podtrhl ještě o pozici lepším finišem. Zatímco na druhé straně garáže nebyly důvody k oslavám, jelikož Gutiérrez ani jednu grand prix nedokončil.
Grosjean v průběhu sezony získal ještě další tři bodované pozice. Ačkoliv jeho týmový kolega vyšel na prázdno, tak se Haas nakonec umístil na obdivuhodném osmém místě s relativně pohodlným náskokem 21 bodů na tovární Renault, porazili i tradiční stáj Sauber (pouhé 2 body!) a odcházející Manor (1 bod).
Boj o titul “Best of The Rest”
V sezoně 2017 nahradil Gutiérreze Kevin Magnussen, který s Grosjeanem tvořili vskutku silný tandem. Obhájili osmou pozici, avšak s drobným rozdílem. Jelikož dojížděli oba jezdci mezi nejlepšími deseti, tak si připsali o 18 bodů více.
Následující rok již se zajetou dvojicí Haas předčil veškerá očekávání. Byť měli naprosto tragický vstup do sezony poté, co v Grand Prix Austrálie neviděl cíl ani jeden z pilotů, tak posléze převzal otěže Magnussen.
Dán ve čtyřech z následujících sedmi závodů bodoval, než přišla na řadu pro Haas památná Grand Prix Rakouska, kde všichni zůstali žasnout nad nečekaně dobrou formou Haasu. Grosjean s Magnussem totiž skončili těsně za pódiem – Grosjeanovi patřila v cíli čtvrtá a Magnussenovi pátá příčka, čímž stanovali nové maximum týmu! Ve zbytku sezony ještě několikrát bodovali, což jim v konečném hodnocení vyneslo senzační pátou příčku, a to se jednalo teprve o třetí sezonu ve formuli 1!
Vystřízlivění z “amerického snu” a pád na absolutní dno
V sezoně 2019 přišla tvrdá rána a vystřízlivění. Přestože v týmu pokračovali oba ostřílení mazáci, tak s technikou, kterou dostali k dispozici, nebyli schopni zajíždět nějaké reprezentativní výsledky.
Nicméně pár světlých momentů by se našlo – dvojitý finiš na bodech ve Španělsku a Německu. Jinak byli většinu času body na míle vzdálené. O rok později došlo k dalšímu propadu formy, kdy skončili s pouhými třemi body za Magnussenovo desáté místo na Hungaroringu a Grosjeanovu devátou příčku v GP Eifelu předposlední.
To však netušili, co přijde v sezoně 2021. Vedení stáje věřilo, že by mladá krev mohla opět nastartovat skomírající tým, proto angažovali Nikitu Mazepina a Micka Schumachera. Ale nastal pravý opak, pád na úplné dno. Kromě množství nehod nebyli mladíci schopni bojovat ani se soupeři ze středu pole a celou sezonu se potáceli na samém chvostu. Maximem bylo Němcovo 12. místo z Maďarska. Byla to bezpochyby nejhorší sezona v historii Haasu, jelikož u nich na konci sezony svítila zlověstná nula!
Postupný návrat do středu pole
Ročník 2022 byl drobným náznakem, že by se Haas mohl opět zvednout. Pomohl tomu i návrat Magnussena, kterému přerušili “formulovou dovolenou”, když se museli neplánovaně před sezonou zbavit ruského závodníka Nikity Mazepina. Magnussen syna sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera naprosto zničil.
Zatímco Němec bral body pouze ve dvou po sobě jdoucích podnicích, a sice v GP Velké Británie a GP Rakouska, tak Magnussen ždímal z VF-22 maximum, což mu vyneslo šest bodovaných pozic. Jednoznačným highlitem dosavadního působení Haasu v F1 je bezesporu Dánova pole position v nevyzpytatelných podmínkách pro sprint v Brazílii.
Tým se touto sezonou a osmou příčkou v Poháru konstruktérů částečně restartoval, nebo to alespoň tak vypadalo…
Byť pro následující rok vyměnili mladého Němce za zkušeného krajana Nica Hülkenberga, který se po dvouleté pauze naplno vrátil do kolotoče formule 1, tak byli znovu ztraceni. Dán sice skóroval ve třech závodech, ale Hülkenberg jej bodově jedním sedmým místem porazil. A i celkově měl rodák z Emerrichu zkrátka navrch. S mizernými 12 body okupovali Američané opět poslední místo.
A co rok 2024? Změna ve vedení týmu rozhodně tým nakopla a díky tomu chytili druhý dech. Zdálo se, že vůz jakž takž funguje, což víceméně okamžitě Hülkenberg potvrdil 10. místem v druhém podniku v ulicích Džiddy, po němž následoval po 32 závodech další týmový “double shot”, když v Melbourne brali 9., potažmo 10. místo. V průběhu sezony přidali ještě dva dvojité bodované finiše – v Rakousku a Mexiku. Nebýt dvojitého pódia Alpine v Brazílii, obsadili by skvělé šesté místo, avšak ani za sedmou příčku a nasbíraných 58 bodů se nemusí coby tým s nejmenším rozpočtem v poli stydět.
Podaří se jim s kompletně obměněnou sestavou – nováčkem Oliverem Bearmanem a Estebanem Oconem – v jubilejní 10. sezoně navázat na slušnou formu z loňska?
Sezona | Pozice | Body |
---|---|---|
2016 | 8. | 29 |
2017 | 8. | 47 |
2018 | 5. | 93 |
2019 | 9. | 28 |
2020 | 9. | 3 |
2021 | 10. | 0 |
2022 | 8. | 37 |
2023 | 10. | 12 |
2024 | 7. | 58 |