Nejpalčivější otázky, které před startem sezony řeší každý tým

Pandemie koronaviru zasáhla svět formule 1 v nejméně vhodný moment. Týmy měly po testech a v Austrálii mělo dojít alespoň na částečné poodhalení výkonnosti nových vozů. To se nakonec nestalo, naopak došlo k zavření továren a tříměsíčnímu nucenému volnu. Před restartem sezony v Rakousku je tak vlastně forma jednotlivých stájí zahalena tajemstvím ještě více, než jak tomu na začátku každého šampionátu bývá. Níže proto nabízíme seznam těch nejžhavějších témat, o kterých se v kombinaci s jednotlivými týmy nejvíce mluví.

Štítky: 2020 Zveřejněno 27. 06 2020 — Lukáš Štěrovský

Udrží si Mercedes dominanci?

U mistrovské stáje si asi nelze pokládat jiný dotaz. Stříbrné šípy vyhrály za posledních šest let, co formuli 1 dominují, 89 ze 121 závodů – řečí procent má jejich úspěšnost hodnotu 73,6 %.

Objektivně není moc důvodů, proč by úspěšná éra Mercedesu letos neměla pokračovat. S týmem pokračuje stabilní jezdecké duo Lewis Hamilton a Valtteri Bottas, pravidla výrazných změn nedostála (navíc Mercedes přišel s revolučním systémem DAS). Jediným problémem by tak mohl být odchod šéfa motorové divize Andyho Cowella. Faktem také je, že vloni v Rakousku Mercedes neměl dobrou formu, když měl co dělat, aby v horku, které tehdy panovalo, uchladil své vozy.

Ztráta génia na motory Andyho Cowella bude pro Mercedes citelnou

Ukočíruje Ferrari Vettela?

Vztahy mezi jezdci Ferrari, Charlesem Leclerkem a Sebastianem Vettelem, už vloni nebyly zrovna idylické, co se působení na dráze týče. Opakované ignorování týmové režie z obou stran, Vettelův ztracený status týmové jedničky, to vše vyvrcholilo vzájemnou kolizí při GP Brazílie.

Letos bude situace pro Ferrari ještě těžší. Jak bylo ohlášeno, tým po sezoně opustí Sebastian Vettel (jehož místo zaujme Carlos Sainz), a tak Němec nebude mít žádný důvod, aby se v italské stáji snažil udržet harmonické prostředí a přizpůsobil se požadavkům Ferrari.

Zaútočí Red Bull konečně na titul?

Tuto otázku si rakousko-britská stáj pravidelně pokládá od roku 2014, ale obrázek je napříč sezonou vždy podobný. Red Bull postaví solidní vůz, který ale má na vítězství až po řadě vylepšení ve druhé polovině šampionátu.

Letos by vše mohlo být jinak. Jednak Adrian Newey údajně koncipoval vůz tak, aby s ním Max Verstappen a případně i Alex Albon dokázali vítězit už od začátku, jednak se díky přeskupenému kalendáři začíná na okruzích v Rakousku a Maďarsku, kde je Red Bull klasicky velmi silný.

Bude pokračovat zlepšení McLarenu?

Od začátku spolupráce s Hondou v roce 2015 se McLaren výrazně trápil a ztratil pozici předního týmu. Zlepšení nepřišlo ani v roce 2018 při přechodu na pohonnou jednotku Renault. Až vloni se zaskvěla mladá jezdecká dvojice Carlos Sainz a Lando Norris, když pro tradiční tým z Wokingu získala čtvrté místo v Poháru konstruktérů. Je jasné, že jakékoliv horší umístění by bylo pro britskou stáj, která se od příštího roku znovu vrátí k motorům Mercedes, jež do roku 2015 využívala, zklamáním.

‚Prodej‘ už dlouho nespěšného Williamsu a McLarenu? Možná jenom dobře

A jak na tom bude Renault?

Porážka od McLarenu, kterému Renault dodává vlastní motory, vloni francouzskou stáj pod vedením Cyrila Abiteboula hodně zabolela. Zvlášť když si tolik slibovala od příchodu Daniela Ricciarda. Francouzská automobilka neměla podle odhadů v předsezonních testech až tak špatné výsledky, ale nálada v týmu není ideální: hořký konec Nika Hülkenberga ještě podtrhlo Ricciardovo oznámení, že se pro rok 2021 přesunuje do McLarenu. Renault tak zřejmě bude sázet hlavně na talentovaného Estebana Ocona.

Co čekat od AlphaTauri?

Vloni juniorka Red Bullu, tehdy ještě pod názvem Toro Rosso, překvapila dvěma stupni vítězů – to se italské stáji od doby jejího vzniku v roce 2006 ještě nepovedlo. Tým navíc vyrovnal své nejlepší umístění v Poháru konstruktérů, tedy šesté místo, navíc na pátý Renault mu chybělo jen šest bodů! Objektivně je ale třeba říci, že Toro Rosso mělo v sezoně docela dost štěstí, a proto lze jen těžko předpovědět, na jakých pozicích ho letos pod novým názvem uvidíme. Prognózy hovoří o klasickém středu pole…

Racing Point, nebo spíše přebarvený Mercedes?

Velkou pozornost v předsezonních testech věnovali všichni experti týmu Racing Point. Ten totiž vsadil vše na jednu kartu – prakticky okopíroval vůz Mercedesu. Od něj bere motory a s jeho šéfem Totem Wolffem pojí majitele Racing Pointu Lawrence Strolla blízký obchodní vztah. Hovoří se dokonce o tom, že Wolff půjde příští rok do Racing Pointu (už jako Aston Martinu) dělat šéfa stáje.

Letošnímu vozu Racing Pointu se tak přezdívá podle sponzorského zbarvení růžový Mercedes a lze čekat, že stáj bude bojovat o vyšší příčky. Některé odhady ji dokonce pasují na černého koně sezony, který bude pravidelně končit na stupních vítězů. Samozřejmě za předpokladu, že koncept okopírovaného vozu zafunguje.

Podobnost čistě náhodná…

Bude Kimi Räikkönen pokračovat u Alfy?

Iceman, modla fanoušků, ale současně také nejstarší pilot ve startovním poli. Pro Alfu Romeo má Räikkönen klíčovou úlohu. Jednak může prodávat tým velké množství fanouškovských předmětů a uzavírat lukrativní dohody se sponzory, jednak je Kimi také zkušeným jezdcem, který ví, jakým směrem vést vývoj vozu. To už tak moc neplatí o druhém jezdci, Italu Antoniu Giovinazzim. Hlavní otázka tak pro stáj Freda Vasseura je, zdali udrží Räikkönena, kterému bude v září už 41 let, i pro rok 2021.

Speciál: Jak se z Räikkönena ‚pařmena‘ stal táta na plný úvazek

Vrátí se Haas zpátky do formy?

Spolu s Williamsem největší zklamání ročníku 2019, kterým se Haas vyloženě protrápil – a nezapomeňte na potupnou aféru s hlavním sponzorem, firmou na výrobu energetických nápojů Rich Energy. Americký tým má všechny předpoklady k tomu, aby dokázal napravit loňské deváté místo v Poháru konstruktérů a vrátil se jako v předešlých letech alespoň do středu pole. Je však otázkou, zda by už nestála za úvahu výměna jezdecké dvojice Kevin Magnussen – Romain Grosjean. Hlavně u Francouze na jeden dobrý výsledek připadá řada chyb…

Restart sezony 2020: Co můžeme čekat od Haasu

Ukončí Williams své trápení?

Jediný bod si připsala britská ikonická stáj v předešlém ročníku. Auto absolutně nefungovalo a ani zkušenosti Roberta Kubici, kterého pro letošek nahradil Nicholas Latifi, a talent George Russella nebyly Williamsu nic platné. Aby toho nebylo málo, tak koronavirová krize značně narušila už tak napjatý rozpočet týmu, což vyústilo ve ztrátu hlavního sponzora, firmy ROKiT. Jakékoliv jiné umístění než poslední místo by se tak letos rovnalo skoro zázraku.

Restart sezony 2020: Co můžeme čekat od Williamsu