Poslední žena v F1 Giovanna Amati slaví narozeniny

U příležitosti 56. narozenin pilotky F1 Giovanny Amati znovu zveřejňujeme článek seriálu "Nejneúspěšnější jezdci".

Štítky: Neúspěšní jezdci Zveřejněno 20. 07 2015 — Michal Mikoláš

U příležitosti 56. narozenin pilotky F1 Giovanny Amati znovu zveřejňujeme článek seriálu “Nejneúspěšnější jezdci”, který poprvé vyšel 7. února, v plném znění.

Nejnovější díl seriálu o nepříliš úspěšných jezdcích pojednává o člověku, jenž se do paměti fanoušků nesmazatelně zapsal především jednou svou vlastností – nejedná se o muže…

Historie formule 1 je plná takzvaných platících jezdců. Mezi ně můžeme řadit i Římanku Giovannu Amati. Narodila se 20. července 1959 do bohaté rodiny filmového magnáta a herečky. Giovannino dětství tak proběhlo v luxusu. V patnácti se u ní naplno projevila láska k rychlým kolům. Koupila si motocykl, který se jí podařilo před rodiči celé dva roky tajit. Dokonce se společně s kamarádem Elio de Angelisem přihlásila do závodnické školy. V roce 1978 však došlo k události, která Giovannou na dlouhou dobu otřásla. V okamžiku, kdy odpočívala před vilou svých rodičů, se k ní přiřítila trojice maskovaných mužů, která ji polapila, naložila do dodávky a odjela pryč. Únosci po Giovannině otci požadovali tučné výkupné. Když jim bylo vyhověno, byla mladá Italka propuštěna. Únos Amatiové jako by vypadl z romantického filmu. Zatímco zbylí únosci Giovannu vystavovali psychickým a fyzickým trestům, třetí z nich, Daniel Nieto, s blonďatou dívkou navázal úzký vztah. Poté, co se Amati dostala na svobodu, se s Nietem osobně setkala. V ten okamžik zakročila policie. Zatímco byl Nieto zatýkán, Giovanna běžela za policejním vozem a prosila svého milého o odpuštění.

Amati se na dráhu profesionální závodnice vydala v roce 1981, kdy začala jezdit v sérii formule Abarth. Nasbírala několik dílčích úspěchů a o čtyři roky později přesedlala do italské formule 3. Ani v ní nebyla zcela neúspěšná, a tak se v sezoně 1987 proháněla ve formuli 3000. Kýžených výsledků však nikdy nedosáhla. V celkem čtyřech ročnících se jí mnohokrát nepodařilo kvalifikovat do závodu a ani jedinkrát nedojela na bodovaných pozicích. Na začátku devadesátých let se Amati projela ve voze formule 1. V monopostu stáje Benetton odkroužila třicet kol. Zajímavostí je, že v té době byl šéfem týmu Flavio Briatore, se kterým měla Amati údajně milostný poměr. V roce 1992 Giovannu peníze zavály až k závodnímu místu v královně motorsportu. Podepsala smlouvu s Brabhamem, který v té době byl pouhým stínem své slavné historie a stál jen malý kousek před bankrotem.

Smlouva byla podepsána pouhé dva týdny před začátkem sezony. Amati se tak do formule 1 prokousala prakticky bez zkušeností s nejrychlejšími závodními vozy na světě. Není proto divu, že v úvodním tréninku v Kyalami se minimálně šestkrát dostala do hodin. V kvalifikaci ztratila na vítězného Mansella propastných sedm sekund. Za týmovým kolegou van de Poelem zaostala o dnes těžko uvěřitelné čtyři vteřiny. Není proto překvapením, že se Amati do závodu nekvalifikovala. Druhý závod se jel v Mexiku. Giovannino vystoupení bylo podobné jako v Jižní Africe, byť tentokrát její ztráta na kolegu čítala „jen“ tři sekundy.  V brazilské kvalifikaci byla Italka znovu poslední. Nigel Mansell ji předčil o jedenáct sekund. Giovanna si na nedostatek publicity nemohla stěžovat. Bohužel to nebylo díky sportovním výkonům, ale díky faktu, že se jednalo o ženu a že se čile rojily spekulace o Giovannině poměru s Niki Laudou. Důležité však je, že Amati došly peníze, a tak ji Brabham rázem vyměnil za jistého Damona Hilla.

Konečné skóre Giovanny Amati ve formuli 1 tedy vůbec není lichotivé. Tři závodní víkendy (JAR, Mexiko, Brazílie), nula startů, třikrát se nekvalifikovala. Po odchodu z formule 1 Amati závodila ve sportovních vozech. Poté, co odešla do závodnického důchodu, se vydala do mediální sféry. Spolukomentovala v televizi a psala novinové články.

Diskuse k článku

Napsat komentář