Nejmladší vítěz DTM přesedlal na formuli E a testuje pro Ferrari
Dnes oslaví své 25. narozeniny závodník, jenž odjezdil dvě sezony ve formuli 1 a byl rezervním pilotem Mercedesu. Momentálně působí ve formuli E a testuje na simulátoru pro Ferrari. Je jím Pascal Wehrlein, jezdec, který se stal nejmladším šampionem DTM v historii v roce 2015.
Německo-mauretánský jezdec se narodil v roce 1994. Svou závodní karieru zahájil v roce 2003 na motokárách, na kterých závodil do 2009. S týmem Mücke Motorsport v roce 2010 debutoval v mistrovství ADAC Formel Masters. Celkově skončil šestý díky výhře na Sachsenringu a třem pódiovým umístěním. V následující sezoně rozšířil svou sbírku vítězství v šampionátu celkem na osm a dojel si pro mistrovský titul.
V roce 2012 se Pascal Wehrlein přesunul do evropské série formule 3, opět ve službách Mücke Motorsport. Umístil se na druhém místě v celém šampionátu za Danielem Juncadellou.
Cesta za titulem nejmladšího šampiona DTM
Následující rok přešel na cestovní vozy a ve svých 18 letech zažil premiéru v DTM znovu s Mücke Motorsport. Pro další sezonu ale přestoupil do konkurenční stáje HWA, kde se stal nejmladším jezdcem soutěže, který získal pole position a který vyhrál závod. To vše v cestě za ziskem celkově osmého místa s 46 body.
V ročníku 2015 již Wehrlein získal v DTM mistrovský titul díky pěti podiím, jednomu nejrychlejšímu kolu závodu a dvěma výhrám. Byl prvním jezdcem, který vyhrál šampionát, aniž by v sezoně odstartoval z pole position, zároveň je i nejmladším šampiónem DTM. Před sezonou 2015 také testoval vůz formule 1 pro tým Force India a stal se rezervním pilotem v F1 Mercedesu, který si mladého Němce vychovával pro budoucí ročníky.
Jak Mercedes Wehrleina do F1 dostal a zase ho z ní propustil
V roce 2016 pak debutoval v F1 v monopostu Manoru, vybral si závodní číslo 94 dle roku svého narození. Po letech vyhrávání se musel smířit s faktem, že nebude mít k dispozici konkurenceschopné auto, jako tomu bylo v DTM s Mercedesem.
Pro Manor vybojoval jediný týmový bod v sezoně ziskem desáté pozice v GP Rakouska, což se však považovalo za nečekaný úspěch. Po odchodu této stáje z královny motorsportu se přesunul do sedačky Sauberu, kde dokázal opět bodovat. Osmý skončil v GP Španělska a v dramatické GP Ázerbájdžánu skončil desátý.
Druhá sezona pro Wehrleina byla dle jeho slov o něco snazší díky konkurenceschopnějšímu autu a hlavně díky aklimatizaci na nové podmínky. „Když jste zvyklí vyhrávat závody a mistrovství, tak s pomalejším autem nesmíte rezignovat a očekávat automaticky, že budete poslední nebo předposlední. V předešlém roce to nebylo snadné, protože jsme nebyli schopní s ostatními bojovat. Doufal jsem, že v Sauberu budu moc bojovat s ostatními, ale nebyl jsem si jistý. Jsem velmi rád, že jsme většinou konkurenceschopní. Záleží hodně na trati, jestli nám vyhovuje, nebo ne,” těšilo Pascala Wehrleina během sezony 2017.
Jenže po druhém ročníku se Mercedes rozhodl spolupráci s Němcem ukončit. Jezdce, kterého si dlouhé roky vychovávali, „obětovali” ve prospěch jiného talentu – Estebana Ocona. „Vždy jsme podporovali mladé talenty a hledali pro ně co nejlepší příležitosti. Na vrchol ale často nevede přímá cesta. A někdy je potřeba odhadnout správný moment pro ukončení spolupráce,“ řekl k tématu šéf Mercedesu Toto Wolf. Stříbrné šípy chtěly dát takto Wehrleinovi volné ruce v hledání si nové sedačky, jenže žádná se pro něj v F1 nenašla.
Znovu v DTM a nová výzva ve formuli E
V roce 2018 tak Wehrlein znovu usedl do vozu týmu HWA v DTM, skončil osmý v celém šampionátu. Pro sezonu 2018/19 se ale Pascal Wehrlein přesunul opět k formulím, stal se jezdcem týmu Mahindra ve formuli E spolu s Jeromem d’Ambrosiem. Hned ve svém premiérovém ročníku se probojoval na podium. Tato jezdecká dvojice byla potvrzena i pro sezonu 2019/20. Nová sezona formule E již započala oficiálním testováním. První velká cena je naplánována na 22. a 23. listopadu, kdy se pojede v Saudské Arábii v městě Diriyah.
Německo-mauretánský jezdec si na angažmá ve formuli E rozhodně nestěžuje. „Na formuli E se mi líbí tolik věcí, které ji činí tak zvláštní. Cestujeme do mnoha velkých měst po celém světě a jezdíme přímo v ulicích, což je vždy náročné. Kromě toho stále více výrobců vstupuje do šampionátu. Konkurence mezi týmy a řidiči se tak zvyšuje, protože se zvyšuje úroveň. Každý závod může vyhrát jakýkoliv jezdec, což opět prokazuje vysokou úroveň.”
Od roku 2019 navíc Němec působí ve Ferrari jako vývojový jezdec. Pascal Wehrlein je také historicky prvním a dosud jediným profesionálním mauretánským automobilovým závodníkem.
Diskuse k článku