Nejlepší a nejhorší strategická rozhodnutí nového šéfa Williamsu Vowlese

Novým šéfem Williamsu se stane James Vowles – dlouhodobý, velmi respektovaný muž a hlavní stratég Mercedesu. Právě tento pán zněl před lety Valtterimu Bottasovi často ve vysílačkách během závodů. Vowles přechází do stáje z Grove na pozici šéfa týmu, a proto si nyní zrekapitulujeme nejlepší a nejhorší strategie, které Vowles svému týmu připravil.

Štítky: James Vowles Mercedes Williams Zveřejněno 21. 01 2023 — Vašek Štěpánek

Nejlepší strategie:

Maďarsko 2019

Před čtyřmi lety Mercedes dominoval a nepotřeboval riskovat. Ve Velké ceně Maďarska ale tomu bylo jinak. Pilot Red Bullu Max Verstappen získal svou premiérovou pole position a duo Mercedesu se muselo dostat dopředu až v nedělní Grand Prix.

Verstappen ale svou pozici dobře bránil po většinu závodu [na Hungaroringu není jednoduché se dostat před svého soupeře] a strategické oddělení Mercedesu pochopilo, že za regulérních podmínek se před soka z Nizozemska nedostane ani jeden vůz.

V závěrečných kolech závodu proto Hamilton zajel do boxů pro další měkké pneumatiky. Ty následně Britovi umožnily dohnat vedoucího jezdce Red Bullu a jen tři kola před koncem jej předjet a závod vyhrát.

Mexiko 2019

Ve vysokých nadmořských výškách v Mexico City, kde pneumatiky dostávají zabrat, je zcela normální od týmů vidět strategii se dvěma nebo třemi pit-stopy. V roce 2019 na to stříbrné šípy ale šly trochu jinak.

Z první řady odstartovali jezdci Ferrari Leclerc a Vettel. Mercedes ale zůstal klidný a prakticky celý závod šetřil s Hamiltonem a Bottasem pneumatiky, což jezdcům stáje z Brackley nakonec pomohlo k vylepšení svých umístění.

Zatímco Leclerc musel stavět dvakrát, Hamiltonovi stačil pouze jeden pit-stop a dojel si pro další vítězství v sezoně. Výhra to byla o to sladší, neboť Mexiko nikdy nebylo pro Mercedes kdovíjak oblíbenou tratí.

Španělsko 2021

Lewis Hamilton startoval z pole position, ale hned v první zatáčce se před jezdce Mercedesu dostal Max Verstappen. Jezdec Red Bullu se opět velmi dobře bránil, a tak James Vowles sáhl po osvědčeném receptu z Maďarska 2019.

Také tehdy Hamilton stavěl neplánovaně u svých mechaniků a znovu dostal měkké gumy a opět se risk vyplatil. Brit jen pár kol před koncem Verstappena předjel a ze Španělska odjel se třetím triumfem ze čtyř prvních závodů.

Nejhorší strategie:

Rakousko 2018

V tehdejším závodě cíl neviděl ani jeden z monopostů, ale byl tu i další důvod, proč se tým Tota Wolffa mohl cítit pod psa. V 15. kole musel z technických důvodů odstoupit Valtteri Bottas a na trať musel vyjet virtuální Safety car.

Kolega Hamilton do té doby vedl závod, ale v inkriminovaný moment strategické oddělení stříbrných šípů zaváhalo a neposlalo svého pilota do boxů. Ostatní velké týmy tak ale učinily a Brit se následně po svém pit-stopu propadl na čtvrtou příčku.

Šéf strategického oddělení James Vowles vzal zodpovědnost na sebe a Mercedes tak ztratil příležitost závod vyhrát. Nicméně, stříbrné šípy to nemuselo dlouho trápit. Nakonec musel předčasně skončit i Lewis Hamilton.

Maďarsko 2021

Všichni máme ten obrázek stále před očima… start Velké ceny Maďarska byl ovlivněn deštěm, který ale ihned ustal a trať začala osychat. Dění závodu bylo poté přerušeno kvůli velké nehodě v první kole, a tak týmy dostaly čas na změnu strategie.

Jediný, kdo i po restartu závodu zůstal na pneumatikách do mokra, byl Lewis Hamilton. Zbylý piloti přezuli na suché. Pilot Mercedesu se tak ocitl sám na startovním roštu. V následujícím kole ale už musel i Hamilton do boxů.

S odstupem času se může tento moment jevit jako ten klíčový v sezoně 2021. Hamilton měl na Hungaroringu nejrychlejší vůz a rival Verstappen byl po úvodních kolizích hluboko v poli. Kdoví, jak by sezona dopadla, kdyby tehdy do boxů zajel i pilot Mercedesu…

Nizozemsko 2022, USA 2022, Mexiko 2022

Vloni se Mercedesu nedařilo a dobré nebyly ani strategie. James Vowles v minulém roce sáhl po konzervativnějším řešení problémů a dal různým situacím v závodech volný průběh. Čistě teoreticky tak mohly stříbrné šípy vloni přijít o tři vítězství.

V Nizozemsku nedal Mercedes Hamiltonovi měkkou sadu gum a po Safety caru se Brit naopak propadl i mimo podium. V USA i Mexiku měl Mercedes konečně dobré tempo, ale strategie opět veškeré naděje rapidně snížily.

Namísto měkkých pneumatik, ve stíhací jízdě, dostal Hamilton nejtvrdší [nejpomalejší] možné obutí. V USA chyběly Hamiltonovi čtyři kola do úspěšného konce a v Mexiku se Brit vůbec nechytal a výsledkem byla pouze dvě druhá místa.