Nejhorší scénář: Honda dožene F1 k Odvolacímu soudu FIA

Pohonné jednotky jsou horkým tématem. A i ve studeném lednu 2015 lze už nyní předpovědět, že budou problémy, pokud se naplní nejhorší scénář.

13 Štítky: Pohonné jednotky Zveřejněno 6. 01 2015 — Tomáš Richtr

V závislosti na přístupu týmu McLaren-Honda už nyní můžeme říci, že ve vzduchu visí hrozba oficiálního protestu a případně následné zasedání Odvolacího soudu FIA po některé z velkých cen sezony 2015.

Píše se sice teprve úvod ledna roku 2015, ale toto nebezpečí je hodně reálné. A jako obvykle: logika jde stranou – důležité je znění práva. Nebo chcete-li, v našem případě, pravidel F1.

GPF1 rozsáhle informuje o problematice homologace pohonných jednotek 2015 pro letošní sezonu. Ferrari, Renault a Mercedes – oproti původním předpokladům – nemusí svůj motor verze 2015 nechat registrovat před úvodním závodem sezony v Austrálii, ale kdykoli v jejím průběhu. Ne však Honda, která dodává motory jen týmu McLaren.

Současný výklad pravidel přiznává týmům, které jsou zákazníky Ferrari, Renaultu a Mercedesu, možnost nasadit motor verze 2015 ne pro první závod roku, ale kdykoli během sezony. To přináší výhodu delšího vývoje, protože zkraje sezony tyto automobilky využijí motory z loňska. Tuto výhodu ale Honda nemá, protože nemá žádný loňský motor.

McLaren-Honda ale argumentuje, že se v případě Ferrari, Renaultu a Mercedesu jedná o porušení pravidel. Článek 2 Přílohy 4 Sportovních pravidel pro sezonu 2015 totiž nařizuje, že „homologována může být nanejvýš jedna pohonná jednotka“. Řády sice nespecifikují, pro jaké období nebo jaké konkrétní podmínky se pravidlo „nanejvýš jedné pohonné jednotky“ vztahuje, ale McLaren-Honda v tom má jasno: Nasadí-li klientské týmy Ferrari, Renaultu a Mercedesu v sezoně 2015 jednotky, které byly homologovány jak pro sezonu 2014, tak i 2015, poruší právě toto pravidlo. V sezoně 2015 totiž budou nasazeny dvě homologované pohonné jednotky.

Jakmile se tak ze strany Ferrari, Renaultu nebo Mercedesu stane (kdykoli v průběhu sezony), McLaren-Honda nesporně zváží protest, a to právě kvůli podezření z porušení Článku 2 Přílohy 4 Sportovních pravidel. Pokud vůbec Ferrari, Renault či Mercedes zváží pozdější nasazení pohonné jednotky verze 2015, a pokud McLaren-Honda vůbec podá protest, pak lze jen těžko odhadovat rozhodnutí sportovních komisařů velké ceny. To je v případě tak velkých kauz motivováno spíše ‚politicky‘. (Dokážete si například představit diskvalifikaci týmu Mercedes, Lotus, William, Force India z GP Španělska?).

Tento politický přístup komisařů velké ceny by asi neznamenal prosté podstoupení problematiky vyšším orgánům FIA bez udělení trestu, jako to udělali v případě absence Marussie a Caterhamu při GP USA. To proto, že nadřízené orgány FIA už svůj přístup jasně deklarovaly tím, že pozdější nasazení motorů verze 2015 automobilek s výjimkou Hondy připustily. V úvahu tedy přichází odmítnutí protestu a následné odvolání týmu McLaren-Honda k Mezinárodnímu odvolacímu soudu FIA.

A to už je úplně jiná kapitola. V takových situacích je mi právníků Odvolacího soudu FIA, mezi kterými je i český právník Jan Štovíček, líto. Nejde totiž ani tak o právní výklad v pravém slova smyslu, jako spíš o to logicky rozseknout nelogickou kombinaci formulací různých (neprávních) článků pravidel F1. Což je ekvivalentní řešení úlohy kvadratury kruhu. Takže hodně štěstí.

Ale doufejme za nás za všechny, že tak daleko to nedojde. I když… alespoň by bylo čem hovořit a psát.

Diskuse k článku

13 komentářů: “Nejhorší scénář: Honda dožene F1 k Odvolacímu soudu FIA”

  1. Mansell napsal:

    Všichni by měli mit stejné podmínky a to bez ohledu na pravidla, která jsou stejně od základu špatná. Konečně Bernimu jde především o vlastní profit a jiným vlivným lidem od FIA taky. Takže bud všichni nasadi nové motory nebo nikdo tu danou specifikaci neukončí.
    Navíc je naprostý nesmysl zákaz vyviijet motory, když jsou v podstatě nové. Chápal bych to u motorů, jejichž specifikace se nezměnila dejme tomu 5 let. Tohle je jinde

  2. Giaco napsal:

    Vypadá to že se z F1 stává sport právníků, můžeme se tudíž dočkat našeho zástupce.

  3. xdriver2 xdriver2 napsal:

    Nejvtipnější je, že Honda měla původně dodávat McLarenu již minulou sezonu, ale ročním odložením chtěla sama získat konkurenční výhodu pro dodatečný vývoj.

  4. Ondra Ondra napsal:

    A já si zase myslím, že argumenty musí stavět na samotných předpisech a ne na názorech někoho (byť je ten někdo jejich tvůrce). A pokud ty předpisy mají víc protichůdných interpretací a nastane spor, tak rozhoduje soud. Honda musí soud přesvědčit o tom, že odložení homologace je v rozporu s pravidly, pokud chce vyhrát. A vyjádření FIA nejsou pravidla. 😉

    Situs:
    No tak ja si vubec nemyslim ze by nemeli sanci protest vyhrat. Musime si uvedomit pro co byly pravidla psany a jakej na to mela nazor FIA.

  5. Tomáš Richtr Tomáš Richtr napsal:

    Já si taky nemyslím.

    Situs:
    No tak ja si vubec nemyslim ze by nemeli sanci protest vyhrat.

  6. Tomáš Richtr Tomáš Richtr napsal:

    Což je právě jeden ze dvou možných výkladů :mrgreen:

    Ondra:
    Jelikož pohonné jednotky 2014 byly homologovány už před rokem a v pravidlech není definována časová platnost homologace, není je nutné letos opět homologovat.

  7. Situs napsal:

    No tak ja si vubec nemyslim ze by nemeli sanci protest vyhrat. Musime si uvedomit pro co byly pravidla psany a jakej na to mela nazor FIA.
    FIA 9.12
    Ve druhém odstavci přílohy číslo 4 sportovních pravidel najdeme větu: Výrobce nemůže homologovat více než jednu pohonnou jednotu. Touto větou se samozřejmě zamezuje tomu, aby výrobci pohonnou jednotku v průběhu roku nějakým způsobem vyvíjeli.
    Podle Autosportu si někteří interpretují pravidla takovým způsobem, že mohou jednotku homologovat někdy později a bez homologace odjet i několik závodů.
    FIA samozřejmě s tímto výkladem nesouhlasí a říká, že je zcela jasné, že jednou homologací se myslí i to, že do Austrálie už musí přijet vůz s homologovanou jednotkou. Také Honda dostala jasné instrukce, že musí homologaci provést nejpozději v poslední únorový den.

    FIA 23.12
    FIA dala jasně najevo, že Ferrari ani Renaultu nepomůže žádná díra v pravidlech, která by jim měla pomoci k pozdější homologaci pohonných jednotek po 28. únoru. Výrobce informovala o tom, že pozdější nasazení nových motorů nebude akceptovat.

    ……. to podle me Honde dava velkou sanci na uspech.

  8. Ondra Ondra napsal:

    A ještě jedna zajímavost: Na stránkách FIA je verze pravidel pro rok 2015 z 29. 6. 2014, která ještě počítá s dvojitými body. Pak se divíme, jakej má FIA ve všem chaos. :mrgreen:

  9. Ondra Ondra napsal:

    Odůvodnění: Sezóna 2015 F1 se řídí Technickými a Sportovními pravidly 2015. Článek 2 přílohy 4 Sportovních pravidel má originální znění: „A manufacturer may homologate no more than one specification of power unit.“ Přesný překlad tohoto ustanovení je „Výrobce smí homologovat nejvýš jednu specifikaci pohonné jednotky“. Jelikož pohonné jednotky 2014 byly homologovány už před rokem a v pravidlech není definována časová platnost homologace, není je nutné letos opět homologovat. Proto jediná letošní homologace bude ta jednotek 2015 a tím pádem nedojde k porušení článku 2. 😉

    BTW: Co se zase děje s avatary? :mrgreen:

    Tomáš Richtr:
    S jakým odůvodněním?

  10. wrt napsal:

    Na tomto probléme je krásne vidieť, že príčinou mimoriadne zložitých pravidiel sú mimoriadne veľké peniaze – v tomto prípade Hondy.

  11. Tomáš Richtr Tomáš Richtr napsal:

    S jakým odůvodněním?

    Ondra:
    U Willisu vypadlo „s“.

    V tom, ze bude homologace jednotky 2015 odlozena a zacne se s jednotkou 2014 nevidim rozpor s tim ustanovenim „homologovana smi byt nanejvys jedna jednotka“. Videl bych ho, kdyby znelo „lze pouzit jen jednu homologovanou specifikaci behem cele sezony“.

  12. Ondra Ondra napsal:

    * Williamsu, taky mi vypadavaji pismenka. :mrgreen:

    Ondra:
    U Willisu vypadlo „s“.

  13. Ondra Ondra napsal:

    U Willisu vypadlo „s“.

    V tom, ze bude homologace jednotky 2015 odlozena a zacne se s jednotkou 2014 nevidim rozpor s tim ustanovenim „homologovana smi byt nanejvys jedna jednotka“. Videl bych ho, kdyby znelo „lze pouzit jen jednu homologovanou specifikaci behem cele sezony“. Ta veta jak zni je tam podle me kvuli tomu, avy se nedalo vyvijet behem sezony (to by byla nutna nova, a tedy druha homologace po nasazeni uprav). Ale diky tomu chybejicimu datu lze tu jedinou povolenou homologaci odsunout.

    Takze pokud je tahle veta jediny, na cem chce stavet, tak podle me nevyhraje.

Napsat komentář