Nejhorší scénář: Honda dožene F1 k Odvolacímu soudu FIA

Pohonné jednotky jsou horkým tématem. A i ve studeném lednu 2015 lze už nyní předpovědět, že budou problémy, pokud se naplní nejhorší scénář.

13 Štítky: Pohonné jednotky Zveřejněno 6. 01 2015 — Tomáš Richtr

V závislosti na přístupu týmu McLaren-Honda už nyní můžeme říci, že ve vzduchu visí hrozba oficiálního protestu a případně následné zasedání Odvolacího soudu FIA po některé z velkých cen sezony 2015.

Píše se sice teprve úvod ledna roku 2015, ale toto nebezpečí je hodně reálné. A jako obvykle: logika jde stranou – důležité je znění práva. Nebo chcete-li, v našem případě, pravidel F1.

GPF1 rozsáhle informuje o problematice homologace pohonných jednotek 2015 pro letošní sezonu. Ferrari, Renault a Mercedes – oproti původním předpokladům – nemusí svůj motor verze 2015 nechat registrovat před úvodním závodem sezony v Austrálii, ale kdykoli v jejím průběhu. Ne však Honda, která dodává motory jen týmu McLaren.

Současný výklad pravidel přiznává týmům, které jsou zákazníky Ferrari, Renaultu a Mercedesu, možnost nasadit motor verze 2015 ne pro první závod roku, ale kdykoli během sezony. To přináší výhodu delšího vývoje, protože zkraje sezony tyto automobilky využijí motory z loňska. Tuto výhodu ale Honda nemá, protože nemá žádný loňský motor.

McLaren-Honda ale argumentuje, že se v případě Ferrari, Renaultu a Mercedesu jedná o porušení pravidel. Článek 2 Přílohy 4 Sportovních pravidel pro sezonu 2015 totiž nařizuje, že „homologována může být nanejvýš jedna pohonná jednotka”. Řády sice nespecifikují, pro jaké období nebo jaké konkrétní podmínky se pravidlo “nanejvýš jedné pohonné jednotky” vztahuje, ale McLaren-Honda v tom má jasno: Nasadí-li klientské týmy Ferrari, Renaultu a Mercedesu v sezoně 2015 jednotky, které byly homologovány jak pro sezonu 2014, tak i 2015, poruší právě toto pravidlo. V sezoně 2015 totiž budou nasazeny dvě homologované pohonné jednotky.

Jakmile se tak ze strany Ferrari, Renaultu nebo Mercedesu stane (kdykoli v průběhu sezony), McLaren-Honda nesporně zváží protest, a to právě kvůli podezření z porušení Článku 2 Přílohy 4 Sportovních pravidel. Pokud vůbec Ferrari, Renault či Mercedes zváží pozdější nasazení pohonné jednotky verze 2015, a pokud McLaren-Honda vůbec podá protest, pak lze jen těžko odhadovat rozhodnutí sportovních komisařů velké ceny. To je v případě tak velkých kauz motivováno spíše ‘politicky’. (Dokážete si například představit diskvalifikaci týmu Mercedes, Lotus, William, Force India z GP Španělska?).

Tento politický přístup komisařů velké ceny by asi neznamenal prosté podstoupení problematiky vyšším orgánům FIA bez udělení trestu, jako to udělali v případě absence Marussie a Caterhamu při GP USA. To proto, že nadřízené orgány FIA už svůj přístup jasně deklarovaly tím, že pozdější nasazení motorů verze 2015 automobilek s výjimkou Hondy připustily. V úvahu tedy přichází odmítnutí protestu a následné odvolání týmu McLaren-Honda k Mezinárodnímu odvolacímu soudu FIA.

A to už je úplně jiná kapitola. V takových situacích je mi právníků Odvolacího soudu FIA, mezi kterými je i český právník Jan Štovíček, líto. Nejde totiž ani tak o právní výklad v pravém slova smyslu, jako spíš o to logicky rozseknout nelogickou kombinaci formulací různých (neprávních) článků pravidel F1. Což je ekvivalentní řešení úlohy kvadratury kruhu. Takže hodně štěstí.

Ale doufejme za nás za všechny, že tak daleko to nedojde. I když… alespoň by bylo čem hovořit a psát.

Diskuse k článku

Napsat komentář