Nejen auta, ale také rozpočtové stropy přispívají lepšímu závodění
Zavedení rozpočtového stropu ve formuli 1 bylo jedním z klíčových spouštěčů pro zajímavější závody v letošním roce, soudí šéf Haasu Gunther Steiner.
Zatímco letošní posun F1 ke ground efektu výrazně usnadnil jezdcům vzájemné následování, Steiner si myslí, že samotné technické předpisy nejsou jediným důvodem, proč se v roce 2022 odehrály tak vzrušující bitvy.
Zejména uvádí některé těsné boje za předními týmy Ferrari, Red Bull a Mercedes jako výsledek skutečnosti, že výdaje byly vyrovnány díky rozpočtovým limitům.
Úroveň nákladového stropu, která byla právě zvýšena na 145,58 milionu dolarů v důsledku dramatického nárůstu inflace, vyvolala v této sezoně zuřivou debatu.
A zatímco někteří top oblečení chtěli úroveň hodně pozvednout, menší týmy byly skálopevně přesvědčeny, že limity útraty fungují.
Zejména Steiner se domnívá, že jedním z úspěchů nákladového stropu je skutečnost, že závodní pořadí již není diktováno tím, který tým má nejvíce peněz na útratu.
Myslí si, že to posloužilo k vyrovnání podmínek na roštu nahoru a dolů, což má přímý přínos pro závodění.
„Myslím, že to, co se v tuto chvíli děje, je, že se hodně bojuje – a v mnoha oblastech se na závodní dráze bojuje dobrým způsobem,” řekl.
„Probíhá spousta závodů. A myslím si, že to souvisí také s nákladovým stropem. Vytvořili jsme úspěšné pravidlo a neměli bychom odcházet od principu.”
Steiner, který minulý týden hlasoval pro kompromisní zvýšení rozpočtového stropu, řekl, že F1 by se vydala špatným směrem, pokud by někdy uvažovala o odklonu od rozpočtového stropu.
„Nemělo by být záměrem vrátit se do starých dobrých časů, kde vyhraje jen ten, kdo má více peněz, a pak si vezme titul,” dodal.
„Myslím, že pro FOM bylo to, co se stalo na Silverstone, podle mého názoru fantastické a pro diváky to bylo fantastické.
Vždycky musíte přemýšlet, proč se to stalo? Myslím, že nákladový strop je toho součástí. A proto si myslím, že bychom se měli pokusit ochránit nákladový strop co nejvíce tím, že letos neublížíme týmům.
Jedním z dopadů nákladového stropu byl omezený prostor pro vývoj týmů, což znamená, že týmy jako Haas, které stále závodí se svým původním vozem, můžou zůstat konkurenceschopné.
Ale Steiner říká, že celý soupis předpisů pro rok 2022, které zavedly více omezení na to, co mohou týmy dělat se svými vozy, také pomohl.
„Není to jen cenový strop, ale také technické předpisy tohoto vozu. Myslím, že je to o něco těžší než za starých časů, protože vylepšení, která lidé přinesli, nebyly tak velké jako před lety.
Je mnohem obtížnější najít výkon s těmito technickými předpisy, než tomu bylo dříve. Takže musíme také říci, že tyto technické předpisy jsou docela dobré.”
Tesla Giga Berlín je nyní největším průmyslovým zaměstnavatelem v regionu