Nechybělo moc a Ayrton Senna v roce 1993 přišel o závodní sedačku
Ayrton Senna je dodnes mnohými považován za jednoho z nejlepších pilotů historie formule 1. Někteří ale neví o památném momentu, kdy málem brazilský král opustil formuli 1.
Nejdříve se ale musíme vrátit na začátek. Senna od přestupu do McLarenu slavil téměř samá vítězství. Dokonce porážel i svého největšího rivala a týmového kolegu Alaina Prosta, s kterým měl tak napjaté vztahy, že Prost raději z McLarenu odešel. Ochlazení vztahu McLaren-Senna však přišlo po „katastrofální“ sezoně 1992, kdy Brazilec skončil na čtvrtém místě v Poháru jezdců.
Senna se po nezdaru z ročníku 1992 rozhodl trucovat a nechtěl s McLarenem podepsat novou smlouvu. Dokonce se rozhodl testovat monopost týmu Penske, který závodil v seriálu Indycar a dával tak ostatním najevo, že formule 1 pro něj nemusí být prioritou.
Pro McLaren nehrála při prodloužení smlouvy do karet ani skutečnost, že Honda se po sezoně 1992 rozhodla opustit formuli 1 a britský tým tak musel hledat nového dodavatele motorů. Ron Dennis, tehdejší šéf McLarenu, se snažil o navázání spolupráce s Renaultem. Tato jednání však ztroskotala a tým z Wokingu tak začal od sezony 1993 pohánět motor Ford.
Ron Dennis se navíc příliš s trucováním Senny nepáral a celkem nekompromisně oznámil jezdeckou sestavu pro sezonu 1993 (Andretti-Hakkinen). Senna si celkem brzy uvědomil, že by mohl zůstat bez sedačky a možnosti bojovat o další titul. Brazilec se nakonec rozhodl nový monopost testovat a po velice dobrých výsledcích se s McLarenem dohodl na tzv. race-to-race smlouvě. Tato smlouva se prodlužovala vždy závod po závodě a mohla být kdykoliv během sezony zrušena a Senna by zůstal bez sedačky.
To se ale nestalo a brazilský pilot nakonec zakončil sezonu na celkovém druhém místě. McLaren se však postaral o raritu: v jedné sezoně měl tři hlavní jezdce. Samozřejmě jeden byl nucen plnil roli rezervního jezdce. Do této pozice byl od začátku sezony pasován Mika Hakkinen, ale i ten nakonec do sezony 1993 zasáhl, když nahradil v posledních třech závodech Michaela Andrettiho.
Diskuse k článku