Nečekaný déšť a chaos

Co dalšího by ještě mohl nabídnout závod v Brazílii?

2 Štítky: Preview Zveřejněno 9. 11 2016 — Marie Tomšíková

Do konce sezony 2016 zbývají pouze dva závody. Pokud má dojít k nějakému zvratu v boji o titul, je možné, že se tak stane už tento týden v Brazílii. Podle předpovědi počasí se týmy na Interlagosu budou muset vypořádat s poměrně nízkými teplotami, navíc sobotní i nedělní dění by mohl ovlivnit déšť.

Interlagos je úzkým, klikatým a nepředvídatelným okruhem, hlavně co se týče počasí. Stačí si vzpomenout na sezonu 2008, kdy Lewis Hamilton získal svůj první titul mistra světa. V posledním kole začalo pršet. Piloti Toyoty se rozhodli zůstat na suchých pneumatikách, čímž Hamiltonovi v podstatě darovali páté místo, které mu zajistilo titul. Podobně nevyzpytatelné přeháňky jsou typické pro tuto oblast. Je vůbec možné vyhnout se přeháňkám, safety caru a zvolit vítěznou strategii?

banner_ponozky

Stejně jako ve všech předcházejících závodech, tak i pro Brazílii Pirelli vybralo tři různé směsi. Výrobce pneumatik zvolil poměrně konzervativní strategii – tvrdá, střední a měkká sada. Pirelli tuto volbu vysvětluje tak, že pneumatiky budou hodně namáhány, a to především v rychlých zatáčkách. Tyto sady byly letos vybrány pro Barcelonu, Silverstone, Sepang a Suzuku. Na rozdíl od jmenovaných okruhů, na Interlagosu by opotřebení mělo být o něco menší.

V loňském roce byly plánovány dvě zastávky v boxech. Sebastian Vettel šel cestou alternativní strategie a u svých mechaniků se objevil celkem třikrát. V důsledku toho Mercedes upustil od plánovaných dvou zastávek a piloty do boxů povolal ještě jednou. Přitom první stint na měkké, a pak dva na střední sadě by s rezervou vystačily na pokrytí závodu s délkou 71 kol.

Výhodou Interlagosu je poměrně krátká boxová ulička. Měří jen 387 metrů a běžný pit stop zabere přibližně 22 až 23 sekund. V loňském roce byl časový rozdíl mezi strategií dvou a tří zastávek přibližně pět sekund. Risk v podobě tří zastávek se nemusí vyplatit, situaci by mohl ovlivnit výjezd safety caru.

Sebastian Vettel v loňské GP Brazílie absolvoval tři zastávky v boxech

Sebastian Vettel v loňské GP Brazílie absolvoval tři zastávky v boxech

Strategická rozhodnutí jednotlivých týmů mohou ovlivnit nedělní nízké teploty. To by mohlo znamenat, že během pátku se inženýrům nepodaří nasbírat dostatečné množství použitelných dat pro závod. Konkrétní předpověď zní 23 až 25 stupňů v pátek, v sobotu a v neděli 20 až 22 stupňů. Podobná situace nastala i v Japonsku a v Austinu, kde chladnější podmínky hrály do karet Mercedesu a Red Bullu. Naopak Ferrari se trápilo.

Pořadí může ovlivnit i případný sobotní a nedělní déšť. Povrch trati schne poměrně rychle, což bylo k vidění i v roce 2010. Nico Hülkenberg v dramatickém závěru kvalifikace získal pole position pro Williams. Německý pilot na rozdíl od ostatních vyjel na osychající dráhu na pneumatikách do sucha. Pokud i letos přijde déšť, mohl by z toho těžit hlavně Red Bull.

Velká cena Brazílie v číslech

Tento víkend se v Jižní Americe pojede 44. velká cena. Konkrétně pro Interlagos to bude 34. závod. V pěti z posledních šesti závodů na tamním okruhu první dvě pozice obsadily vozy jednoho týmu. Red Bullu se to podařilo v letech 2010-2011 a 2013, Mercedesu v sezonách 2013-2014.

V posledních letech velkou část dění v Brazílii ovlivnil déšť. V roce 2013 se na suchu konal jen závod, o rok dříve diváci měli možnost sledovat dramatickou mokrou velkou cenu. V letech 2009 a 2010 propršely sobotní tréninky i kvalifikace. Déšť zamíchal pořadím i v již zmiňovaném ročníku 2008.

V roce 2008 si zde Lewis Hamilton připsal svůj první titul mistra světa

V roce 2008 na Interlagosu získal Lewis Hamilton svůj první titul mistra světa

V Mexiku Mercedes překonal svůj rekord počtu vítězství v sezoně – Lewis Hamilton zajistil své stáji sedmnáctý triumf. Dosavadní rekord byl stanoven v letech 2014-2015, kdy se konalo devatenáct závodů, z toho německá stáj vyhrála šestnáctkrát. Pokud letos Mercedes získá alespoň jedno pole position, překoná rekord Red Bullu. Prozatím nejlepší výsledek rakouské stáje je osmnáct startů z prvního místa v jedné sezoně.

Interlagos může rozhodnout o letošním mistrovi světa. Pokud Nico Rosberg vyhraje závod, získá svůj první titul. V případě že německý pilot bude úspěšný, naváže na triumf svého otce – Keke Rosberg ovládl šampionát ročníku 1982. Podobného rodinného úspěchu dosáhli také Graham a Damon Hillovi.

Pokud se Rosberg kvalifikuje do první řady, bude to letos podevatenácté. Jednatřicetiletý pilot by překonal rekord Vettela a Hamiltona z let 2011 a 2015. Dalšího rekordu může dosáhnout i Lewis Hamilton. Pokud získá první místo, bude to znamenat, že zvítězil na čtyřiadvaceti odlišných okruzích. Brit by o jeden okruh překonal Michaela Schumachera.

Hamilton má možnost získat další rekord

Hamilton má možnost získat další rekord

Pro McLaren to bude 800. velká cena, tuto hranici prozatím překonalo pouze Ferrari, pro které to bude 928. start. Prozatím poslední vítězství pro McLaren v Brazílii zajistil Jenson Button v roce 2012. Stupně vítězů tehdy doplnili Fernando Alonso a Felipe Massa. Španělský pilot zde získal celkem osm umístění na stupních vítězů, ale ani jednou se mu nepodařilo vyhrát. Tento „rekord“ sdílí s Kimim Räikkönenem, který má na svém kontě osm umístění v nejlepší trojici v Bahrajnu. Přestože Alonso na Interlagosu nikdy nevyhrál, zajistil si zde oba tituly mistra světa. Ten druhý přesně před deseti lety.

Kimi Räikkönen si tento víkend připíše svůj 250. start. Fin bude teprve sedmým pilotem, kterému se podařilo pokořit tuto hranici. Stane se tak na trati, kde před devíti lety vybojoval svůj jediný titul. Iceman se třikrát v řadě kvalifikoval lépe než jeho týmový kolega Sebastian Vettel. Německý pilot má za sebou pětadvacet závodů, kdy se nedokázal kvalifikovat do první řady, což se letos nepodařilo ani jednomu z pilotů Ferrari.

Daniel Ricciardo má na svém kontě nejvíce závodů v řadě, kdy se mu podařilo bodovat. V nejlepší desítce se umístil v posledních patnácti závodech. Ovšem na Interlagosu se mu nedaří. Připsal si zde pouze jeden bod, a to v sezoně 2013 s Toro Rosso. Také Sergio Pérez má na svém kontě slušný počet závodů, kde dokázal bodovat. Mexický pilot dojel v první desítce pokaždé z uplynulých osmi velkých cen.

Čtěte dále: Interlagos už šestkrát rozhodl o mistru světa. Bude dalším Nico Rosberg?

Diskuse k článku

Napsat komentář