Nebezpečná nehoda kvůli poskakování je jen otázkou času

George Russell varuje před velkou a vážnou nehodou, kterou způsobí až extrémní skákání vozů při vysokých rychlostech. Ředitel GPDA volá po opětovném posouzení nápadu generovat vzduch a přítlak od podlahy.

Štítky: FIA George Russell Mercedes Pravidla Zveřejněno 12. 06 2022 — Vašek Štěpánek

George Russell, i přes solidní výsledek v kvalifikaci na Grand Prix Ázerbájdžánu (pátý), neměl po své jízdě dobrou náladu. Mladík v Mercedesu výrazně trpěl bolestmi zad a hlavy, které vyvolalo silné poskakování monopostu W13.

Návrat porpoisingu nejspíše i ovlivňuje formu stříbrných šípů. „Myslím, že jsem zajel docela dobré kolo, auto se chovalo dobře. V cíli jsem ale pak ztratil přes 1.3 sekundy, takže to byl docela šok. Hodně nás trápilo poskakování,“ zhodnotil Russell svůj sobotní výkon, ještě před samotným závodem, v kterém dojel na stupních vítězů.

Týmy a jezdci s novým jevem bojují už od předsezonních testů v Barceloně. Některé stáje už dokázaly problém výrazněji utlumit, pro jiné je skákání pořád noční můrou. Pole se v tomto ohledu dělí na dva tábory, kde je polovina na jedné straně a půlka na druhé.

„Opět se to (porpoising) vrátilo… měli jsme auto opravdu blízko zemi, abychom mohli využít maximální potenciál aerodynamiky. To, co z toho vzniklo a jak velké vibrace se z toho začaly tvořit, bylo až brutální a neuvěřitelné.

Nebyl jsem si jistý, v jaký moment mám začít brzdit do zatáčky, protože jsem na to jednoduše neviděl. Bylo to opravdu nepříjemné a trochu stresující. Závodíme kolem 300 km / h, nemůže se stávat, abychom neviděli na trať před námi, je to nepřijatelné.

Řekl bych, že zhruba polovina startovního pole má stejné problémy jako my. Určitě je mezi nimi i Ferrari, ale to dokázalo s tímto jevem nějak pracovat, což je trochu frustrující. Lidi v týmu ale tvrdě pracují a snad se nám to také brzy povede skloubit,“ doufá Russell.

Pilot stříbrných šípů také varuje před možnou velkou nehodou, která podle něj dříve nebo později přijde. „Nechci nikoho strašit, ale myslím si, že kvůli tomuto šílenému poskakování je jen otázkou času, než dojde k velké a ošklivé nehodě.

Jak už jsem zmínil, v těchto autech jezdíme přes 300 km / h a musíme být neustále ve střehu. Poskakování ale výrazně zhoršuje naše reflexy a projevuje se to třeba tím, že do zatáček najíždíme pomaleji, protože nevidíme ideální brzdný bod.

Právě proto si myslím, že nás dříve nebo později potká nehoda, která bude mít velkou spojitost s tímto jevem, kterým trpíme od poloviny února. Je nepředstavitelné, že takto by to mělo zůstat další tři nebo čtyři roky a měli bychom to znovu promyslet,“ navrhuje Russell.