Názor: Zrušení modrých vlajek pomůže předjíždění
Když považujete něco za tak samozřejmého, jako že se například na českých silnicích jezdí vpravo, máte za blázna kohokoli, kdo navrhne změnu. Podobně silně zakořeněný je ve formuli 1 institut modrých vlajek, které pomáhají lídrům závodu, když dojedou pomalé piloty o kolo zpátky. Přesto říkám: jejich zrušení výrazně pomůže a ničemu neublíží.
Již od začátku éry aerodynamiky existuje problém sousledné jízdy dvou formulí za sebou. V turbulencích vytvářených autem vepředu má auto vzadu obrovské potíže související se ztrátou přítlaku a požadovaného toku vzduchu podél auta. Tento problém je tím větší, čím lepší jsou inženýři v rešerši aerodynamiky a s tím souvisejícími toky vzduchu. A to navzdory všem snahám efekt turbulencí potlačit. Jako tomu bylo v roce 2009, kdy na svět přišly aerodynamicky ošklivé formule z pera Pracovní skupiny pro předjíždění vedené Rossem Brawnem. Jestli vůbec přinesly nějakou úlevu v síle turbulencí, tak ta byla brzy překonána právě zmíněnými inženýrskými inovacemi, a to nemám zrovna na mysli trik s takzvanými dvojitými difuzory.
Snahy redukovat sílu aerodynamických turbulencí za formulí prostřednictvím technických pravidel nemohou být z povahy věci úspěšné, leda budou šasi auta nebo jeho důležité aerodynamické prvky standardizovány, čímž by se z F1 ale udělala standardní série typu F2. (Ne že by jí to nějak neprospělo.) Hlavně proto přicházejí mnozí zkušení inženýři s nápadem pozměnit nebo obohatit Grand Prix víkend o závod, ve kterém budou ti nejrychlejší startovat jako poslední a naopak vepředu budou ti nejpomalejší. V takových podmínkách prý budou inženýři konstruovat auta méně citlivá na aerodynamické turbulence, aby se z možnosti předjet stal jeden z důležitých a hlavně přirozených (chtěných) motivačních pilířů.
Jakkoli to má logiku, aplikovat ji skrze myšlenku ‚obrácených startovních roštů‘ je ale cestou do pekel. Chytré mozky vymyslí různé ‚fake strategie‘ nebo jiná opatření tak, aby rychlé auto prostě skončilo v popředí startovního roštu spíše než na jeho konci.
[gpf1video adLink=“http://gpf1.cz“ adUrl=“http://gpf1.cz/wp-content/uploads/2017/09/AMCreklama.mp4″][/gpf1video]
Proč ale nedonutit inženýry stavět auta schopná předjíždět skrze daleko přirozenější způsob: zrušením (dnes velmi úzkostlivě a sterilně aplikovaného) pravidla respektování modrých vlajek? Proč neumožnit, aby si Lewis Hamilton, Sebastian Vettel nebo jiní jezdci ze špičky nevybojovali předjetí o kolo zpožděného jezdce sami? Já vím, řeknete si, to je proti duchu okruhového závodění. Vždy, když lídr dojede chvost startovního pole, pak mám právo požadovat prostor na předjetí. Právě proto, že je lídrem závodu a není nutno bojovat o pozici s dvacátým v pořadí. A proč ne, ptám se já?
Naopak, vlastností okruhového závodě je, že se různí jezdi potkávají v různých podmínkách v jiných pozicích během závodu. Modré vlajky jen sterilně závodní okruh rozstřihnou a navazují jeden na druhý tak, že se z toho stává pomyslná nudle o délce velké ceny, na které pomalejší jezdec nemá právo ovlivnit jezdce rychlejšího. A když se tak stane, tak pak v rádiové komunikaci slyšíme jen neustálé stížnosti, rozhořčení a nadávky. Zejména mladí jezdci odchovaní jízdami ve virtuálním světě simulátorů jsou na automatickou pomoc modrých vlajek zvyklí tak, že jsou při jakémkoli závanu větru z auta před sebou agresivní. A to už se nedá poslouchat!
Zrušení modrých vlajek a omezení penalizací zvýší atraktivitu závodů
Možná si řeknete, že jsem se zbláznil. Co když se nějaký pokulhávající Sauber s Pascalem Wehrleinem se ztrátou dvou kol bude chtít pomstít Mercedesu za to, že ne on, ale Esteban Ocon dostal lepší šanci a kvůli tomu možná Wehrleinova kariéra v F1 skončí? A tak prostě bude s lídrem závodu Lewisem Hamiltonem bojovat tak vehementně, že třeba ‚náhodou‘ dojde ke kolizi a Hamilton ze závodu vypadne a titul připadne Vettelovi! Tak v mysli nějakých chorých jezdců se tohle riziko asi vyloučit nedá, Singapur 2008 ukázal, čeho jsou lidé v F1 schopni. Ale jednak se dají úmysly dnes velice snadno odhalit a přínos takového zrušení modrých vlajek je enormní. Vedle velkého množství neustálých soubojů na dráze přijde také adrenalin související s napětím a očekáváním, jak to všechno dopadne. Inženýři budou stavět auta taková, aby nebyla rychlá jen v kvalifikacích a pak v čistém vzduchu, když zrovna kvalifikaci vyhrají a závod dobře odstartují. Budou stavět auta, která si poradí s předjetím pomalejších vozů o kolo zpět. Nebo dokonce s rychlým soupeřem, to když se nějaký favorit dostane do kolize a po výměně předního křídla bude mít kolo ztráty.
Je to navíc opatření, které nestojí ani korunu a zavedeno by mohlo být klidně už teď v Singapuru. No… já vím, že nebude zavedeno ani v Singapuru, ani nikdy v budoucnu. Je to nápad ve své jednoduchosti tak účinný, že už jenom proto by nebyl schválen. Pro konzervativní duše F1 je tak nepředstavitelný, jako zmíněná změna jízdy vpravo na jízdu vlevo. A to je věc naopak velmi těžká, zatímco zrušení modrých vlajek je revoluční jen ve své jednoduchosti.
Ne že by to bylo nereálné, je to spíš asi neprůchozí nápad. Ale současně je to velmi vzrušující myšlenka, kterou si nešlo nechat pro sebe!
Modré vlajky jsou v pořádku a jejich zrušení by bylo chybou. nezapomínejme, že jsou tratě, kde se skutečně špatně předjíždí a třeba má první vypracovaný 20 s náskok, který díky nějakému teleti v Sauberu, které se chce tupě předvést, ztratí… Jsem proti show, chci vidět závody a sport.
No nevím. Vy opravdu chcete vidět třeba takovéto situace?
https://www.youtube.com/watch?v=XHS53krjxkg
Jsem pro, aby se pravidla o modrých vlajkách uvolnila. Zrušil bych tu část o tom, že pilot musí pustit vedoucího jezdce do tří stanovišť s modrou vlajkou. Ať jej pustí na místě, kde to bude pro oba bezpečné. Trestal bych pouze, pokud jezdec evidentně blokuje toho rychlejšího. Ale úplně zrušit modré vlajky, to je podle mě nesmysl. To je další návrh typu „Pojďme udělat tohle a Formule 1 bude zajímavější“, pod který spadají blbosti typu DRS, obrácený rošt nebo umělé kropení tratě.
Modré vlajky se zavedly, v roce 1995, rok předtím se jimi taky mávalo, ale bylo to jen upozornění, pilot nebyl povinen se uhnout. Já bych taky přivítal zrušení modrých vlajek. Všechny auta patří na trať a jedou jeden závod, pokud někdo někoho dojede o kolo, neměl by pak mít problém si s ním poradit, a pokud se bude jednat o silné auto, které skončilo o kolo pozadu jen kvůli defektu nebo jiným problémům, tak s tím prostě budou obě strany počítat. Zrušil bych minimálně alespoň povinnost pustit o kolo rychlejší vůz před sebe. Navíc to povede k jiným strategiím – třeba vynucený brzký pitstop těsně před dojetím prvního auta o kolo zpět, který by jinak nutný nebyl, ale prostě nebudou chtít riskovat ještě větší ztrátu v provozu.
Uz vidim jak Ericcson v Sauberu 40kol blokuje cely startovni rost o kolo zpet v Monaku…. A za nim se to pak nebezpcne pomlati, protoze dupne proste ve vlasence na brzdu?
zajimavej napad
Tak máme za sebou Monzu, tam se slabé vozy předjížděli lehce, ovšem aby takové vozy zásadně ovlivňovaly závody na okruzích typu Monaku, nebo Maďarsko se mi moc nezamlouvá. Když tak, tak více logiky bych viděl v tom, že vůz dostižený o kolo závod povinně ukončí…a nebo to nechat tak jak je to dnes a jak to funguje X let..
Nemyslim si ze zrusenie modrych vlajok je dobry napad, mohlo by to neraz viest k nehodam alebo az prilis ovplyvnit vysledky – mozno prave to chce vela ludi vidiet. Proste su medzi top a najhorsimi obrovske rozdiely, napr v brzdeni, bolo by to viac nebezpecne ako k prospechu…a to nevravim co by sa dialo na tratiach ako madarsko, monaco, singapore a pod…
Stratené by podľa mňa nebolo ani obrátené poradie na rošte. Ale podmienkou by museli byť aj adekvátne bodové ohodnotenie vybojovanej štartovej pozície. Proste maximum bodov za to že stojím posledný na štartovom rošte. A potom nech ideme spôsobom „Pure racing“. Židane modré vlajky, žiadne DRS, žiadne MGU-H, žiadne MGU-K, žiadny plač smerom k Chariemu Whitingovi. Nech najlepší jazdci na svete ukážu prečo sú najlepší, nech z technológie ktorú ovládajú dostanú maximum.