Názor: Strašení Red Bullu se třemi motory je falešným argumentem

Podle šéfa Red Bullu Christiana Hornera je velký počet technických penalizací před GP Itálie důkazem toho, že není reálné snížit limit pohonných jednotek příští rok ze současných čtyř na tři. Argumentuje, že prodlužování životnosti motorů F1 je ve skutečnosti stejně drahé, jako vyrábět větší počet motorů na sezonu.

1 Štítky: Pohonné jednotky Red Bull Zveřejněno 6. 09 2017 — Tomáš Richtr

Je to ale podle našeho názoru trochu falešný argument. Velká poruchovost pohonných jednotek Renaultu je podle jeho šéfa Cyrila Abiteboula dána příliš rychlým vývojem, ve kterém jsou vynechávány důležité ověřovací a kontrolní prvky. S poruchovostí také souvisí výkon, který potřebují mít vozy s motory Renault nastaven na vysokou úroveň, aby měl nějakou šanci na souboj se soupeři, jmenovitě Ferrari a Mercedesem.

Není bez zajímavosti, že právě vozy s motory Mercedes a Ferrari se do stávající kvóty čtyř kusů pohonných jednotek vejdou, Renault (a Honda) nikoli. Christian Horner z Red Bullu chce vyšší počet motorů pro příští rok, aby měl s Renaultem větší šance bojovat proti Mercedesu. Nedochází mu ale, že s větším počtem motorů bude Mercedes v ještě větší pohodě než dnes, takže tady to žádný profit Red Bullu nepřinese. Výroba motorů je přitom limitujícím faktorem pro automobilky. Ty nestíhají dodávat nové specifikace pohonných jednotek zákazníkům a jsou navíc omezeny na dodávku nanejvýš třem týmům. S větším počtem motorů by se tato situace dále zhoršila.

Že motory Renaultu a Hondy bouchají v každé velké ceně není chyba pravidel. Postavit se už i dnes dá motor, který vydrží celou sezonu. V této parametrizaci není problém. Problém není ani ve schopnosti automobilek takový motor vyrobit. Problémem je zatížení pohonné jednotky. To se dá samozřejmě zmenšit, ale pak se vůz co do rychlosti dostane na úroveň Sauberu. Právě v oblasti motorů a jejich výkonů a s tím související životnosti a spolehlivosti probíhá souboj na poli Mercedes – Ferrari – Renault – Honda. A ten by probíhal tak jako tak, ať už by bylo motorů deset, pět, tři nebo jeden.

Před mnoha lety týmy nasazovaly speciální kvalifikační motory s obrovským výkonem, ale životností třeba jen 50 km. Tehdejší prezident FIA Max Mosley vzpomíná, jak s ohledem na omezení nákladů tomuto učinil přítrž zavedením pravidla, podle kterého bylo nutné mít motor v kvalifikaci a závodě stejný. Frank Williams a jiní manažeři za ním chodili s tím, že toho nebudou schopni a hlavně že to bude nebezpečné. A to vše se stalo v době, kdy si pravidla omezeného počtu motorů na jezdce a sezonu nikdo neuměl představit.

Nezbývá nic jiného, než aby Christian Horner nepřesvědčoval FIA o změně pravidla, ale aby donutil Renault stavět tak dobré motory, jako staví Mercedes a Ferrari. A protože nejspíš tuší, že se to Renaultu nepovede a naopak se jeho situace na bitevním poli o ještě menším počtu motorů na sezonu zhorší, snaží se argumentovat špatností pravidla tří motorů na sezonu.

Diskuse k článku

Jeden komentář: “Názor: Strašení Red Bullu se třemi motory je falešným argumentem”

  1. GRAHAM napsal:

    Tak je to jen názor, čísla zde žádná nevidím.Ono nejde jen o tu spolehlivost, ale i o to, kolik ta spolehlivost stojí a to mne ve článku chybí, logicky.. tohle ví jen výrobce.Pokud by bylo k dispozici 6 motorů na sezónu s tím že by byla upravena, omezena možnost upgrade, je možné nebo skoro jisté, že by vyšli celkově na menší penize, než 3 které musí být konstrovány na mnohem více závodů. Vždyť chceme, aby motory všech byly spolehlivé!!!pak budou i závody lepší.Vůbec Vám nevadí, že tohle vše vlastně omezuje závodění? Vždyť žádný z odběratelů nemůže ovlivnit vůbec nic.Jen trpět pokud se motor nepovede.Může nadávat, stěžovat si bulet, ale to je vše. Bude to tak vždy, ale lze to značně zmírnit, aniž by se to dalo zneužívat. Tohle přece žádný fanoušek F1 nechce, ty komedie s posunem míst, no mohl bych pokračovat.Ano určitě lze mít 3 motory, v zásadě by šel jen jeden, proč tři? I jeden motor lze udělat co vydrží.I jedny pneumatiky, vždyť i to lze, všechno lze, ale je to F1? Vy snad chcete aby zase byl Renault, Redbull(ten to neovlivní) nekonkurenhce schopný? Asi jo…když se zamyšlíte nad problémem jenom politicky, aby se klikalo.
    Honda, ta bude muset přiští rok uděla nějaké speciální uchycení na motoru, protože ta musí měnit motor při každém pitstopu.
    Jasně Mercedes to zvládne, Ferrari asi taky, zbytek ale bude trpět a to je pro F1 zcela špatně.Očekával bych že na to bude koukat celkově , co je dobré pro F1 a ne co je dobré pro dva tými. Mohlo by se to dlouhodobě vymstít…není to dobrá cesta. Holt Honda a Renault to nedokáží vyrobit a proto chceme 3 motory. Hurá…

Napsat komentář