Názor: Räikkönen před havárií porušil pravidla
Je výtečnou zprávou, že Räikkönen vyvázl z havárie jen s pohmožděninami. Ale tato úleva nad tím, že je šampion F1 v pořádku, by neměla zastínit fakt, že si Räikkönen počínal v rozporu s pravidly.
Je výtečnou zprávou, že Kimi Räikkönen vyvázl z havárie během GP Velké Británie jen s pohmožděninami. (A nejen on.) Smutný výsledek pro velmi populárního pilota. Ale tento smutek a úleva nad tím, že je šampion F1 v pořádku, by neměla zastínit fakt, že si Räikkönen počínal v rozporu s pravidly.
Závod na okruhu v Silverstonu byl přerušen hned po startu, kdy Kimi Räikkönen opustil trať v zatáčce Aintree v nové Areně, využil asfaltové únikové zóny a v plné rychlosti se vrátil na trať. Pro to ale musel překonat úzký travnatý pás. V něm ale byla mírná prohlubeň, která Räikkönenovo F14T nakopla a pilot Ferrari rozdováděné auto už nedokázal zkrotit. V plné rychlosti narazil do svodidel, což jej katapultovalo zpátky na trať.
Rozbitému Ferrari se nedokázal vyhnout Felipe Massa, kterého to stálo závod. A letícímu plášti kola ani Max Chilton z týmu Marussia. Jeho přilbu minuly zbytky kola o centimetry. V roce 2009 na okruhu Brands Hatch vletěl během závodu F2 do poskakujícího kola Henry Surtees a v důsledku nárazu kola do jeho přilby zemřel.
Problém samozřejmě nebyl v tom, že Räikkönen vyjel z dráhy. Problém byl bezesporu v tom, jakým způsobem se na ni vracel.
Článek 20.2 Sportovního řádu nařizuje, že tak musí být učiněno “bezpečným způsobem”. Tím je mimo jiné rozuměno neohrozit ty, kteří se na závodní dráze nacházejí. Räikkönen neměl pochopitelně v úmyslu nikoho ohrozit, ale přesto tak učinil tím, že s plynovým pedálem sešlápnutým k podlaze přelétl travnatý pás ve stylu ‘děj se vůle boží’, aby svým výletem mimo dráhu v důsledku své chyby jezdecké ztratil co nejméně.
Jezdci před závodním víkendem prochází trať, aby přesně takové detaily, jako je Räikkönenem přehlédnutá prohlubeň, prostudovali. Michael Schumacher byl známý tím, že to dělal i po večerech. Kimi ‘Iceman’ Räikkönen se těmito záležitostmi nenechává často zdržovat. Všechna čest, pak je ale potřeba se přes neprozkoumaný travnatý terén vracet na dráhu tak, aby to bylo “bezpečné”, jak určují pravidla.
Jsem si samozřejmě vědom Räikkönenovy popularity a oblíbenosti. Jeho ‘cool’ image jej ale neopravňuje dělat ‘ne-cool’ věci a už vůbec by jej neměl chránit před takovými prohřešky. Udělat to Pastor Maldonado, je upálen zaživa. Nebo Romain Grosjean, jehož provinění z GP Belgie 2012 bylo rozhodně menšího rozsahu, ale bohužel pro něj s o něco většími následky.
Nevolám po Räikkönenově penalizaci nebo něčem podobném. Neusiluji o jeho skalp. Volám po objektivnějším přístupu. Výsledek této soutěže se nikdy nedozvíme, ale kolik byste byli ochotni vsadit na to, že být v Räikkönenově sedačce Pastor Maldonado, na start Velké ceny Německa by se nepostavil? Ne v důsledku potlučeného kolena a kotníku. Ale v důsledku rozhodnutí sportovních komisařů.
Obrázky repro TV NOVA
Diskuse k článku