Proč je Honda pro Toro Rosso ve skutečnosti atraktivní volbou

Po rozpadu managementu týmu Sauber se na pokraji existence ocitla také před tím uzavřená dohoda o dodávkách motorů Honda. Převážná část světa F1 se diví tomu, že k nějaké takové dohodě vůbec došlo, protože motory Honda nejsou co do kvality zrovna žádaným zbožím. Svůj smysl ale má a nejistou situaci vztahu mezi Sauberem a Hondou je nutné vyřešit co nejdříve.

1 Štítky: Honda Sauber Toro Rosso Zveřejněno 23. 07 2017 — Tomáš Richtr

Pomyslným architektem dohody Sauber – Honda byla ještě nedávná šéfka Sauberu Monisha Kaltenbornová. Ta se ale nepohodla s vlastníky celé skupiny Sauber a svůj post k velké nelibosti Hondy ze dne na den opustila. Její následovník, uznávaný manažer Frederic Vasseur, který ještě vloni působil v Renaultu, musí celou záležitost rychle vyřešit. A přinejmenším v prvních dnech to nevypadalo na to, že by Frederic Vasseur byl velkým fanouškem Hondy.

V zákulisí se tak usilovně jedná. Ačkoli současná forma Hondy je i po třech letech zoufalá, řada těch nejšpičkovějších manažerů v F1 usilovně pracuje na nápravě a například šéf motorů u Mercedesu Andy Cowell před podceňováním schopností Hondy varuje. Jak jednání Honda – Sauber dopadnou, to je v těchto hodinách velmi obtížné předpovídat, ale jisté je, že kromě McLarenu potřebuje japonský dodavatel motorů ještě alespoň jednoho zákazníka. Prostě víc motorů znamená více dat a zkušeností pro vývoj a ladění a je nad slunce jasné, že původní myšlenka někdejšího šéfa McLarenu Rona Dennise o ‘exkluzivním továrním’ vztahu s Hondou není reálná.

Honda své působení ve formuli 1 financuje. Znamená to, že vlastně McLarenu platí za to, že mu může dodávat motory. Stejně jako kdysi Bridgestone platil za právo dodávat své pneumatiky týmu Ferrari. U týmu Sauber to mělo být podobné, což by znamenalo citelnou rozpočtovou úlevu. Jak totiž ukázalo Toro Rosso v loňském roce, jezdit s rok starými motory, které musíte platit, aniž by to znamenalo jakoukoli výhodu, tak to je fakt lepší se zamyslet nad dodavatelem motorů, který vám ještě bude platit a navíc příští rok to s jeho výkony už fakt může být lepší.

omv-promo

Většina lidí – zdá se – dohodu Hondy s týmem Sauberu odsuzovala, ale ona má velký smysl. Japonský tisk nyní přichází s informacemi, že pokud by měla dohoda se Sauberem zkolabovat, právě zmiňované Toro Rosso by bylo možným náhradním řešením. Vypadá to šíleně na první pohled, ale za stejných ekonomických parametrů by to pro firmu Red Bull, které Toro Rosso patří, byla fantastická příležitost. Samozřejmě by se vyplatila pouze v případě, že Honda začne do roka či dvou fungovat.

Týmy Red Bull a Toro Rosso jsou známé tím, že v závodech co do strategie jednotlivých závodníků nevsází nic na jednu kartu. Naprosto cynicky rozloží strategické možnosti mezi své jezdce a jednoduše si počkají, která strategie se ukáže jako lepší. Podobná filozofie má smysl v možnosti uzavřít dohodu o dodávkách motorů Honda týmu Toro Rosso. Proč vsázet vše na jednu kartu? Tedy Renault? To vše tím spíš, když Red Bull ohledně motorů vzhlíží tak daleko jako je rok 2021? Do té doby vlastně není moc co ztratit. Zejména v případě, když se Renault trápí co do spolehlivosti a nakonec i výkonu.

Pokud to Honda nemá v úmyslu s formulí 1 ještě vzdát, tak další tým vedle McLarenu je prostě povinnost. Nebude-li to Sauber, pak se Toro Rosso nabízí jako atraktivní volba. A proč ne oba týmy najednou? Profitovat z toho budou potenciálně všichni. Do konce současné generace pohonných jednotek zbývá něco přes tři roky. Využít tohoto období a připravit se na novou éru od roku 2021 dále je ryze logická záležitost. Jakýkoli dobrý výsledek v mezidobí, například v podobě stupňů vítězů nebo dokonce vítězství v závodech, bude silné marketingové plus.

Diskuse k článku

Napsat komentář