Názor: Mercedes je neupřímný, avšak nikoli týmovou režií

Letošní GP Ruska formule 1 vyhrál muž, který si to nezasloužil. Prohrál kvalifikaci a v závodě také nebyl rychlejší, než jeho týmový kolega. Má ale oproti němu jednu výhodu: šest závodů před koncem sezony vede šampionát, zatímco kolega už prakticky nemá šanci vyhrát titul. Má kolega pomoci, když může?

6 Štítky: Mercedes Týmová režie Zveřejněno 1. 10 2018 — Tomáš Richtr

Lewis Hamilton v dějišti Zimních olympijských her v ruském Soči tentokrát nestačil v kvalifikaci na kolegu Valtteriho Bottase. Na startu byl tedy až za ním druhý. Třetí byl jeho největší soupeř v boji o titul, Sebastian Vettel z Ferrari. Pokud si Hamilton nevyhraje závod sám, Mercedes si může pomoci prohozením pořadí obou svých jezdců, aby posílil šance na zisk titulu posílením náskoku. Sedm bodů jsou lepší než tři.

Posouzení jakéhosi morálního pozadí takové týmové režie ponechám na čtenáři. Já osobně se řadím mezi ty, pro které je týmová režie součástí formule 1 tak dlouho, jako je takový týmová režie typická například pro cyklistiku. Chápu ty, které to zlobí, já zase chápu firmy (rozuměj týmy F1), které to považují za prostředek k maximalizaci šanci na vítězství v mistrovství světa. Být týmové režie u McLarenu v roce 2007, je dnes Fernando Alonso trojnásobným mistrem světa. Nebýt týmové režie u Ferrari téhož roku, není mistrem světa Kimi Räikkönen. Dívat se na to dá různě a debatovat do nekonečna.

V týmové režii Mercedesu nevidím problém. Nasadit ji Ferrari letos na Monze, taky na tom mohl být Sebastian Vettel taky jinak. Možná právě proto ani on nemá s výměnou jezdců na čele GP Ruska problém. Překvapuje mě ale, a ne málo, překvapení Valtteriho Bottase nad tím, že mu nebylo umožněno vyhrát závod.

Scénář, ve kterém musel uplatnit týmovou režii, Mercedes nepředpokládal!!

Téma týmové režie u Mercedesu je probíráno už týdny, a nejvíc právě po Bottasem vyhrané kvalifikaci v Rusku. Fanoušci i komentátoři televize Sport2 se před závodem intenzivně zabývali otázkou, co udělá Mercedes, až bude v závěru závodu pořadí 1. Bottas, 2. Hamilton, 3. Vettel? A přitom se zdá, že jediný, kdo si tuhle otázku nepoložil, je samotný Mercedes!

A to navzdory prohlášení, že problematiku týmové režie Mercedes zanalyzuje v neděli dopoledne před závodem. Podle šéfa týmu Tota Wolffa stratégové probrali „milion možností“, ale scénář, který nastal v samotném závodě, mezi těmito možnostmi nebyl. To si jeden připadá, že se z něj ten druhý snaží dělat hlupáka.

Během závodu došlo k jednomu velmi klíčovému momentu: Ferrari přechytračilo Mercedes strategií zastávky v boxech a dostalo Sebastiana Vettela před Lewise Hamiltona. Ten se v ostrém souboji před Vettela zase dostal, ale agresivní jízda prý měla za následek vytvoření puchýřků na Hamiltonových pneumatikách. Když se pak jízda ustálila na pořadí 1. Bottas, 2. Hamilton, 3. Vettel, tak Vettel pochopitelně znamenal pro Hamiltona nebezpečí. Situaci, kterou Toto Wolff nazval „zmatkem“. V čem ale ten „zmatek“ spočíval? Ano, Mercedes Hamiltonovou zastávkou trochu zaspal a musel bojovat, ale to asi nelze nazvat zmatkem. Hamilton jel za Bottasem a zezadu ohrožovaný Vettelem. A je přeci úplně jedno, z jakého důvodu tato konstelace nastala (jestli kvůli strategii, pneumatikám nebo bůhví kvůli čemu), ale opravdu lze věřit tomu, že takový scénář Mercedes nečekal? Že si Mercedes nepoložil otázku, jak moc je pravděpodobné pořadí 1. Bottas, 2. Hamilton, 3. Vettel v průběhu závodu poté, co přesně v takovém pořadí se do závodu startuje?! A co tedy v takovém případě udělat?

Je to oficiální, Bottas je wingman. Pomocník!

Ba co víc: že Mercedes s Bottasem neprobral, co by v takové konstelaci chtěl udělat? O čem se vlastně stratégové Mercedesu v neděli před závodem vůbec bavili? Když Bottas před sebe Hamiltona pustil, byl očividně zklamaný tím, že mu před cílem první pozici nevrátil. Tým jej tedy na takovou eventualitu vůbec nepřipravil. Po závodě si navíc Toto Wolff protiřečil: jednou bylo důvodem výměny ochránit Hamiltonovou druhou pozici kvůli horším pneumatikám (pak opravdu nebyl důvod pozici nevracet, když nebezpečí před cílem pominulo), pak to ale zase bylo extra sedm bodů, které kdyby Hamiltonovi po posledním závodě chyběli, byl by Wolff „za idiota“. Sedm důležitých extra bodů, pneumatiky nepneumatiky.

Týmová režie tam, kde jeden pilot už nemá šanci na titul, přeci není žádnou ostudou. Je potřeba se jen připravit na pochopitelnou nelibost ze strany veřejnosti. Líbit se a zároveň činit nepopulární rozhodnutí nejde dohromady. A zdá se, že Toto Wolff tohle přesně chce. Jenomže tím není upřímný ani k sobě, Mercedesu a fanouškům, ale hlavně k samotnému Bottasovi. A to je to, co není fér.

Diskuse k článku

6 komentářů: “Názor: Mercedes je neupřímný, avšak nikoli týmovou režií”

  1. Jirka_1 napsal:

    Na místě Volffa byste udělali totéž a jestli Bottas za ty dva roky nepochopil, že je dvojka a dokud tam Lewis bude, tak dvojkou zůstane (ne proto, že to někdo chce, ale protože to tak je i v jejich talentech) a až Lewis odejde, opět bude dvojkou třeba za Maxem nebo třeba Oconem, tak to je fakt smutné. Měl by si uvědomit, že je v první řadě profesionálem, který plní pokyny. Až bude závodit mezi amatéry, tak tam ať se čílí nad týmovou režií, ale tady je za ni královsky placen.

  2. Simir77 Simir77 napsal:

    Všichni říkali, že se v Soči špatně předjíždí. A Toto nám chce namluvit, že nikoho u nich nenapadlo, že by do cíle dojeli ve stejném pořadí jako odstartovali? Těžkej úlet!

  3. Simir77 Simir77 napsal:

    Max jel na SOFT sadě 3/4 závodu a předjížděl jako o život. Od startu jel na plný pecky. Ze špinavého vzduchu se prakticky nikdy nedostal. Oproti tomu LH jel na softech za SV tři kola a hned se jednalo o tvrdé souboje a špinavým vzduchem si zničil gumy. Co je to za blbost???? Ubohý výmluvy.

  4. INF_11 napsal:

    Týmovka je v F1 dlouho (vzpomeňme třeba. éru MS, kteří mají na krku taky řadu pěkných faux-pas), ale přijde mi, že nyní je ji už více než je zdrávo… Tahání v kvalifikaci, tahání po startu, zruinování závodu dvojky jenom aby mohl chvíli blokovat, mechanici v boxech jako týmová trojka, špuntování, … každej závod něco, co bude příště, způsobí Kimi nehodu na dálnici aby se Ham nemohl dostat na start závodu? Všeho moc škodí.
    A to už nemluvím o tom “ to my néééé, to samo“ 🙂

  5. gringo napsal:

    … Navíc vlastně když nejde pouze o vítězství v jednom závodě, ale v celé sezoně.

  6. gringo napsal:

    Všichni na tomto webu vědí, že je Hamilton váš miláček, ale dávat to na vědomí ještě při přímém přenosu v TV byste fakt nemusel. To co udělal Mercedes je dle mého názoru nesportovní a kazí to pohled na celou F1. Jestliže jakýkoliv tým (v tomto případě Ferrari) využije zastávku v boxech a předjede svého soupeře, tak je to zastávka úspěšná. Soupeř poté musí udělat vše pro to, aby jej znovu předjel. A má to udělat tak, aby si nezničil gumy. Pokud to udělá s poškozením gum, musí s tím dojet. A ne, že druhému jezdci stejného týmu zničí úspěšný víkend. Je mi jedno kdo vyhraje, ale ať vyhraje v rámci pravidel a fair play. A toto jednání Mercedesu se k němu ani nepřiblížilo.

Napsat komentář