Názor: Bývalá hvězda F1 Robert Kubica měl být ve Ferrari Alonsovým kolegou. Dokázal by víc než on?

Jediný pilot F1 polské národnosti Robert Kubica měl pro sezonu 2011 namířeno do týmu Ferrari, kde měl být týmovým kolegou Fernanda Alonsa. V týmu by vystřídal Felipeho Massu, který ale u Ferrari zůstal poté, kdy Robert Kubica během italské národní rallye Ronde di Andora se Škodou Fabií havaroval. Kus svodidla se dostal dovnitř vozu jako jehla…

7 Štítky: Robert Kubica Zveřejněno 7. 02 2017 — Tomáš Richtr

Jediný pilot F1 polské národnosti Robert Kubica měl pro sezonu 2011 namířeno do týmu Ferrari, kde měl být týmovým kolegou Fernanda Alonsa. V týmu by vystřídal Felipeho Massu, který ale u Ferrari zůstal poté, kdy Robert Kubica během italské národní rallye Ronde di Andora se Škodou Fabií havaroval. Kus svodidla se dostal dovnitř vozu jako jehla a způsobil velmi vážná poranění pravé Kubicovy nohy i ruky. Zejména ruka a její nervový systém doznaly takových poškození, že to znamenalo okamžitý konec kariéry pilota F1, byť by se na tuhle událost mělo dívat spíše z té lepší stránky: Kubica žije, a to v tomto případě není málo.

Není bez zajímavosti, že díky tomu Felipe Massa zůstal u Ferrari ještě další tři sezony. Osud, jehož charakteristiky sahají do Massova profesionálního života i nyní, když Williams najednou přišel ve prospěch Mercedesu o zkušeného pilota. A tak podobně jako tenkrát u Ferrari, Massa nyní u Williamsu ‘pojede dál’.

Jen těžko se dá pochybovat o tom, že Kubica je z kategorie pilotů s velmi dobrým citem pro vůz, díky kterému dokážou být velmi rychlý. To je přesně to, co se nedá nastudovat nebo doučit. To buď dostanete od matky Přírody, nebo ne.

Když BMW koupilo většinový podíl v týmu Sauber, během sezony 2008 se z něj stal černý kůň. Pole position v Bahrajnu a start z první řady do závodů v Austrálii a Kanadě. A pochopitelně vítězství na okruhu Gillese Villeneuva, přesně rok po Kubicově děsivé havárii na stejném okruhu montrealského ostrova Notre Dame. Byla by to sezona ještě lepší, kdyby BMW v jejím závěru neučinilo rozhodnutí ukončit vývoj vozu v očekávání revolučních pravidel ročníku 2009. Ferrari a McLaren výkonnostně utekly a o rok později hrál prim někdo jiný. V sezoně 2010 u Renaultu ale dokázal Kubica třikrát stanout na stupních vítězů: v Austrálii, Monaku a Belgii.

Když se Kubica po havárii zotavil natolik, že mohl řídit závodní auto, byť ne formuli, vydal se do světa rallye. Závodil v kategorii WRC2, která umožňuje týmům nastoupit do závodů během sezony dle libosti s vozy specifikací R4, R5, Super 2000 nebo Group N. V této skupině účinkujících Kubica sezonu 2013 vyhrál. Auto mu připravovala britská společnost M-Sport, ale postupem času došly výsledky i finance a v roce 2016 Kubica nastoupil jen do Rallye Monaka. Letos se ale Kubica zúčastní Mistrovství světa vytrvalostních závodů se soukromým týmem kategorie LMP1 ByKolles Racing.

Kubicův příběh je úžasným příkladem vzdoru, pevné vůle a nezdolnosti. Jeho boj zanechal zasloužený odkaz velkého talentu. Odkaz, který mnozí interpretují tím, že by ve formuli 1 dokázal velké věci. Ale dovolím si připomenout: pro sezonu 2011 byl na cestě do Ferrari. Sezona 2011 byla druhým ročníkem pětileté štace Fernanda Alonsa v Maranellu. A teď vážně a upřímně: myslíte si, že by Kubica v této éře Ferrari dokázal více než Alonso? Že je Kubica třeba větším talentem než Alonso?

Robert Kubica se vrací na okruhy s českým pilotem

Já jsem hluboce přesvědčen – a berte to, prosím, jen jako můj názor – že ne. Když sleduji, jak vztah ‘Ferrari – Sebastian Vettel’ kolabuje již ve druhém roce spolupráce, tím větší úctu chovám k tomu, jak dlouho dokázal Alonso držet jazyk za zuby. Jak by dopadlo společné účinkování Alonsa a Kubici ve Ferrari dané výkonností úrovně, je samozřejmě ve hvězdách.

Prvek nostalgie, který Roberta Kubicu doprovází od chvíle jeho nehody, je pochopitelný, silný a romanticky dojemný. Ale neměl by z něj dělat většího ‘borce’, než ve skutečnosti je. Od té doby se ve formuli 1 ukázali nebo účinkovali, případně účinkovat budou, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel,  Michael Schumacher, Kimi Räikkönen, Nico Hülkenberg, Jules Bianchi, Stoffel Vandoorne… Je Robert Kubica výraznějším talentem než tito jmenovaní?

Odpověď nechám na vás. Můj názor je, že nikoli. Že se přinejlepším řadí do této skupiny a v mém žebříčku ani to ne, byť o jeho jezdeckém talentu není pochyb. Jenomže dnes už to není jen o tom umět ovládat volant a brzdový pedál s plynovým. Robert nesnášel svět médií a pro něj ideální velká cena F1 by vypadala tak, že tam nebudou žádné kamery nebo píšící novináři, kteří jeho slávu budou prodávat dál. V podstatě si hrál na Kimiho Räikkönena, ale zatímco Räikkönen se s touto image narodil, a bavil fanoušky i novináře, Robert spíše dával najevo, jak mu to všechno opravdu vadí. Není náhodou, že jsem se jej během ročníku 2008 konfrontoval s tím, zda pro něj není lepší si s přáteli zazávodit mimo veškerou pozornost médií a fanoušků… když jej tedy tak obtěžujeme.

Tahle má vzpomínka na Roberta Kubicu ovlivnila nejen sledování jeho kariéry ve WRC, ale také onen ‘hype’ – určitým způsobem předávkované uznání na základě velmi nešťastného a respektovaného příběhu spíše než existence supertalentu převyšující lidi zmíněné výše – které vedlo ke zjednodušenému vyjádření emoce, že Robert je přeceňován. Tweet, který trochu neuctivě ignoruje, že Robert je velmi šikovný pilot, ale snaží se krotit tu mediální ‘virtualitu’ kolem jeho osoby. Za tuto nevyváženost se omlouvám.

Čtěte dále: Jsem připraven znovu usednout do vozu F1, hlásí Robert Kubica

Diskuse k článku

Napsat komentář