Williams varuje: Návrat tankování zničí image F1

Tankování během závodu je velkým tématem posledních měsíců. Poté, co byl plán Strategické skupiny na jeho navrácení pro rok 2017 smeten týmy ze stolu, se prezident FIA Jean Todt nechal slyšet, že zastávky v boxech s doplňováním paliva jsou opět předmětem diskuzí. Něco takového bylo naposledy k vidění v roce 2009, po jehož konci bylo…

2 Štítky: Claire Williamsová Jean Todt Pat Symonds Tankování Zveřejněno 17. 01 2016 — Marie Tomšíková

Tankování během závodu je velkým tématem posledních měsíců. Poté, co byl plán Strategické skupiny na jeho navrácení pro rok 2017 smeten týmy ze stolu, se prezident FIA Jean Todt nechal slyšet, že zastávky v boxech s doplňováním paliva jsou opět předmětem diskuzí.

Něco takového bylo naposledy k vidění v roce 2009, po jehož konci bylo tankování zrušeno z finančních důvodů. “Tankování bylo zrušeno kvůli příliš vysokým nákladům. Teď je ale jiná doba a my máme k dispozici něco modernějšího. Mluvíme tady o nákladech 50 000 eur za rok. Obecně jsem pro snižování nákladů, ale pokud by to bylo ku prospěchu show pro fanoušky, tak proč ne,” řekl Todt.

Avšak s šéfem FIA ne všichni souhlasí: Williams má na celou situaci zcela opačný názor. Formule 1 se ubírá “zelenou” cestou, ale tankování by mohlo zvýšit spotřebu monopostů, a to se zavedením hybridních pohonných jednotek dohromady moc nejde.

“Výrobci vynaložily stovky milionů na vývoj nových hybridních pohonných jednotek. Dnešní společnost podporuje tyto technologie i v běžném prostředí. Pokud se vrátí tankování, tak formule 1 se opět stane žíznivým sportem,” řekla Claire Williamsová.

Ta není jediná, kdo vystupuje proti tankování. Technický ředitel Williamsu Pat Symonds zastává podobný názor. Tankování by podle něj mělo negativní dopad na atraktivitu závodů.

“Tankování by přineslo akorát nejistotu, a ne atraktivitu. V tuto chvíli můžeme určovat různé strategie a na závod máme více taktický pohled. Jinými slovy naše zastávky v boxech jsou určeny na základě toho, co se děje na trati, chování pneumatik a strategii soupeřů. Přesné kolo zastávky nikdy nemůžeme určit před začátkem závodu.

Pokud se vrátí tankování, tak když se řekne, že se zastaví ve čtyřiadvacátém kole,  průběh závodu to nijak neovlivní. Můžeme sice riskovat a zastavit o něco dříve, ale důsledky bývají příliš velké. Od znovuzavedení tankování si lidé slibují vyšší atraktivitu, ale po jeho zrušení jsme viděli mnohem lepší závody. Takže si myslím, že by to bylo velkým krokem zpět. Na druhou stranu monoposty by byly o něco lehčí i rychlejší, ale ne nějak výrazně,” řekl Pat Symonds.

Dalším aspektem nutným ke zvážení je otázka bezpečnosti mechaniků i jezdců. Během tankování občas docházelo k hrozivě vypadajícím incidentům. “Čím rychleji by zastávka probíhala, tím větší by bylo nebezpečí. Ale nechci být příliš skeptický, protože existuje způsob, jak natankovat rychle a bezpečně,” dodal Symonds.

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2013, Grand Prix of Bahrain, Frank Williams (GBR) claire Williams *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Williams je zásadně proti tankování během závodů

Diskuse k článku

Napsat komentář