Návrat “mafiána”. Co v F1 dokázal Flavio Briatore?

Flavio Briatore se vrací do funkce šéfa týmu. Bude vyřizovat záležitosti dosavadního šéfa Alpine Olivera Oakese, který na svou funkci rezignoval.

Štítky: Alpine Flavio Briatore Renault Zveřejněno 11. 05 2025 — Dominik Kovář

Již v minulém roce se Flavio Briatore vrátil do F1 jakožto poradce stáje Alpine. Nevyvolalo to však takový rozruch jako nyní, kdy po rezignaci šéfa Alpine Olivera Oakese přebírá jeho povinnosti. Briatore se vrací do hlavního sedla stáje z Enstone po 16 letech, kdy dostal doživotní zákaz za aféru “Crashgate”.

Zdá se to až neuvěřitelné a je jasné, že tento krok rozděluje obecenstvo na dva tábory. Jeden bude namítat, jak je možné, že člověk s doživotním zákazem fungování ve Formuli 1 se vrací ke kormidlu a ten druhý se těší na to, jak “mafián” Flavio znovu zamíchá kartami. V podstatě se už tak děje.

Od plánované nehody Nelsona Piqueta jr. při GP Singapuru 2008 uběhlo již téměř 17 let, ale jsou věci, které se nezapomínají. Návrat Briatoreho je nesmírně kontroverzní a svým způsobem tento krok naznačuje, že Renault již s Formulí 1 nechce mít opravdu nic společného a stáj chce co nejlépe prodat. Pokud jde o byznys, Briatore patří mezi nejlepší v oboru a nic na tom nemění to, že nedávno oslavil 75. narozeniny.

Kariéra plná úspěchů a skandálů

Naplno do F1 prorazil Briatore v roce 1988, kdy převzal vedení stáje Benetton. Od nástupu Briatoreho se britská stáj začala přibližovat špičce startovního pole. První husarský kousek se Briatoremu povedl v roce 1991, když Jordanu doslova ukradl Michaela Schumachera.

Z jednání Briatoreho nebyl vůbec nadšený trojnásobný mistr světa Nelson Piquet sr. Ten cítil, že Briatore chce stavět tým okolo mladého Němce a tak po sezóně ukončil kariéru. Sázka na Schumachera se vyplatila. Budoucí legenda F1 vyhrála šampionát v letech 1994 a 1995, Benetton slavil titul mezi týmy v roce 1995.

Neobešlo se to ale bez kontroverzí. Benetton byl obviňován hned z několika porušení pravidel, mezi něž patřilo například používání zakázaného softwaru. Tehdejší technický ředitel Benettonu Ross Brawn řekl, že Briatore se nezajímal o technické věci, nicméně tahal za nitky, aby tým mohl fungovat na hranici nebo i přes ní, kvůli čemuž později Brown tým opustil.

Když Schumacher a s ním řada dalších klíčových postav po sezóně odešli do Ferrari, Benetton se začal postupně propadat do středu pole. Briatore mezitím v roce 1996 koupil podíl v týmu Minardi. Jeho záměrem bylo jej prodat společnosti British American Tobacco, ale nepovedlo se. O rok později Briatore na místě šéfa Benettonu skončil.

Mezi lety 1998 a 2000 vedl společnost Supertec, která dodávala motory Renault vyrobené firmou Mecachrome týmům Williams a BAR v roce 1999, Arrowsu v roce 2000 a pod značkou „Playlife“ Benettonu v letech 1999 a 2000.

Velký návrat přišel v roce 2000. Renault oznámil, že kupuje stáj Benetton a plánuje vytvořit tovární tým. Do sedla se jako výkonný ředitel a šéf týmu vrátil Flavio Briatore. Od roku 2002 se stáj stala tovární.

Renault se postupně vypracoval k titulům mistrů světa. V roce 1999 Briatore objevil Fernanda Alonsa, který se v budoucnosti stal základním pilířem úspěchu Renaultu. V letech 2005 a 2006 získal Fernando Alonso s Renaultem tituly v šampionátu jezdců a týmů.

Španělský závodník poté neodolal nabídce McLarenu a stejně jako v případě Michaela Schumachera, i s koncem Fernanda Alonsa v Enstone se týmu přestalo dařit. Alonso však v McLarenu vydržel pouze rok a do Renaultu se vrátil.

Zde už se dostáváme k výše zmíněné aféře “Crashgate” při GP Singapuru, která je jedním z největších podvodů v dějinách F1. O rok později Briatore skončil v Renaultu i celé F1.

Návrat

U Briatoreho dokonale platí přísloví: “Vyhoďte ho dveřmi a zpátky přileze oknem.” V červnu minulého roku se potvrdil, že Briatore přišel do Alpine jako nový poradce. Už tehdy jeho angažování ve francouzské stáji vyvolalo kontroverze a nyní je to ještě peprnější.

Rozšíří Briatore svou bohatou kariéru o další úspěchy? Aktuálně se zdá, že jde více o byznys, tedy udělat z Alpine co nejatraktivnější tým pro potenciální kupce. Každopádně příští rok, ještě k tomu s motory Mercedes, je cokoli možné.