Nápad na systém vývojových žetonů, který by zajistil vyrovnané pole

Zpráva o zrušení systému vývojových žetonů, které sloužily k omezení vývoje (a tím pádem snížení výdajů) pohonných jednotek, vyvolala velké množství ohlasů. Odborník Gary Anderson jeho zrušení lituje a předkládá svoji vizi takového systému vývojových žetonů, který by zajistil vyrovnané startovní pole. Nemyslím si, že jsme kdy měli rovnost motorů nebo pohonných jednotek, jak jsou teď…

2 Štítky: Gary Anderson Pohonné jednotky Zveřejněno 11. 02 2016 — Lukáš Štěrovský

Zpráva o zrušení systému vývojových žetonů, které sloužily k omezení vývoje (a tím pádem snížení výdajů) pohonných jednotek, vyvolala velké množství ohlasů. Odborník Gary Anderson jeho zrušení lituje a předkládá svoji vizi takového systému vývojových žetonů, který by zajistil vyrovnané startovní pole.

Nemyslím si, že jsme kdy měli rovnost motorů nebo pohonných jednotek, jak jsou teď nazývány. Pokaždé se našlo něco, co stavělo jeden motor nad druhý. Red Bull se během éry V8 odlišoval od Ferrari, protože Renault bylo snazší uchladit. To znamená, že tým mohl použít více vzduchu proudícího kolem auta k vytvoření přítlaku. Renault byl také úspornější motor, co se týče spotřeby paliva, takže auto bylo na startu lehčí než ostatní vozy.

Za mých časů stavění vozů jsme měli u různých motorů rozdíly v oblasti spotřeby paliva a požadavků na chlazení. To může tvořit velký rozdíl v konečném výkonu vozu.

Jsem zklamaný, že se upustí od systému vývojových žetonů. Ano, bylo kolem něj několik špatných věcí a některé penalizace byly hloupé, ale kdyby byl zachován a současně by se vytvořil systém na základě získaných bodů, který by umožnil týmům, co výkonnostně nestíhaly, získat příležitost k dohnání ztráty, myslím, že by to byl dobrý systém.

Jako příklad poslouží loňská sezona: vozy poháněné motorem Mercedes (8) získaly 1274 bodů, tedy v průměru 159 bodů na auto. Monoposty s pohonem Ferrari (6) nasbíraly 474 bodů, průměrně 79 na vůz. Renault byl se 4 automobily na 254 bodech (v průměru 63) a Honda o 2 monopostech na 27 bodech celkem.

Podle nového systému, který by obsahoval 100 žetonů, bych si uměl představit, že všechny výrobci by měli k dispozici jen 10 žetonů, které by jim umožnily řešit například potíže se spolehlivostí či vyladit detaily.

Dovolil bych využití jednoho extra žetonu na tři body rozdílu (průměru) v šampionátu. To by znamenalo, že Mercedes by měl k dispozici 10 žetonů, Ferrari 37, Renault 42 a Honda 58. Něco takového by zajistilo větší vyrovnanost, týmy by mohly snáz dohnat ztrátu.

Současně by to však vedlo k podpoře menšího množství stájí ze strany výrobců motorů, protože čím více vozů by jelo s určitou pohonnou jednotkou, tím menší průměr získaných bodů by teoreticky připadl na konto daného výrobce. Mohlo by to ale znamenat, že onen výrobce by ve snaze zisku co nejvíce bodů v průměru poskytl zákaznickému týmu ten nejlepší materiál.

Čtěte dále: Revoluce! Vývoj motorů bude v roce 2017 bez omezení

Diskuse k článku

Napsat komentář