Na trhu s jezdci se možná schyluje k velkému překvapení

Na trhu s jezdci se možná schyluje k nemalému překvapení.

Štítky: 2025 Carlos Sainz Williams Zveřejněno 21. 05 2024 — GPF1.cz

Carlos Sainz je muž s posláním. Chce ukázat Ferrari, že udělalo chybu, když ho nechalo odejít a uvolnilo místo Lewisi Hamiltonovi. Dají se pochopit myšlenky Ferrari, protože Lewis s přibývajícím věkem nepolevuje. Charles Leclerc je rychlý, ale dělá chyby a Sainz je letos stále jediným jezdcem Ferrari, který vyhrál závod. Leclerc je bodově napřed, ale Sainz vynechal Saúdskou Arábii kvůli zánětu slepého střeva. Carlos samozřejmě doufal, že získá místo u Mercedesu nebo Red Bullu, ale je také na prvním místě v seznamu nového programu Audi. Je i na dalších seznamech – a vše nasvědčuje tomu, že by nakonec mohl hodně překvapit.

Hlavní otázkou pro šéfa Williamsu Jamese Vowlese, který si nyní zajistil Alexe Albona na nové období, je, co udělat s druhým místem ve Williamsu. Logan Sargeant ve voze zatím zůstává, ale potřebuje dobré výsledky – a potřebuje je rychle. Bezprostřední hrozba nahrazení chráněncem Mercedesu Andreou Kimim Antonellim, která existovala před několika týdny, již pominula, protože Mercedes se rozhodl netlačit na svou vycházející hvězdu příliš rychle. Williams však potřebuje dva jezdce schopné získávat body a Sargeant objektivně zklamal.

PODCAST Z IMOLY

Kdyby byl okamžitě k dispozici lepší jezdec, Williams by toto rozhodnutí pravděpodobně již přijal, ale skutečnost je taková, že klíčem k získání nejlepších jezdců je výkon, takže tým musí zlepšit vůz. To je životně důležité, protože několik bodů může znamenat mnoho milionů dolarů v prize money, nemluvě o sponzorských penězích. Předpokládá se například, že Williams se zapojí do boje o získání sponzorského příspěvku ve výši 30 milionů dolarů od Mastercard, ale smlouvu mohou získat jiné týmy s lepšími výsledky. Problém je v tom, že Williams chce nejen jezdce, který by mohl v týmu zůstat několik let, ale také jezdce, který by mohl hned nastoupit. Liam Lawson by teoreticky mohl být dostupný v červenci, pokud Red Bull nevyužije jeho opci, což vyžaduje, aby Novozélanďan dostal závodní místo v roce 2025. K tomu se Red Bull bude muset zbavit jednoho ze svých současných jezdců… což znamená, že Daniel Ricciardo musí být v ohrožení. Pokud se budeme řídit logikou, je rozumné nasadit Lawsona hned, aby získal co nejvíce zkušeností a byl tak lépe připraven na rok 2025.

Williams jedná se všemi dostupnými jezdci, ale v Imole se tiše šuškalo, že hlavním cílem je Carlos Sainz – a proslýchá se, že se o něm pro Williams jedná už od konce loňského roku, kdy bylo jasné, že Ferrari s ním nechce prodloužit smlouvu. Kombinace Albon a Sainz by byla velmi silná a Williams je ochoten udělat cokoli, aby španělského jezdce podepsal, i kdyby to znamenalo, že bude muset nabídnout podobnou odměnu jako Audi, která se údajně pohybuje kolem 10 milionů dolarů ročně. Oba týmy čeká ještě hodně práce, ale Williams má jednu výhodu. V roce 2026 bude mít motory Mercedes a ty jsou považovány za pravděpodobně konkurenceschopnější než první motor Audi F1. Zda Williams dokáže Sainze přesvědčit, se teprve uvidí. Audi je přesvědčeno, možná nerozumně, že Carlos podepíše smlouvu s Nicem Hülkenbergem, jakmile bude jasné, že u Mercedesu nebo Red Bullu nemá šanci. Možná se ale také rozhodne, že v krátkodobém horizontu je Williams lepší volbou. Audi je velký výrobce a mělo by se mu dařit, ale korporátní myšlení může zkomplikovat život lidem, kteří rozumí závodění, a je možná lepší nechat automobilku, aby se poučila ze svých chyb, než se do toho pustí.

VYŠEL NOVÝ MAGAZÍN KOLO NA KOLO č. 10/2024.
PŘEDPLATNÉ: KOLO NA KOLO

PŘEČTI SI STARŠÍ ČÍSLO 06/2024:

Mercedes stále doufá, že se mu podaří přesvědčit Maxe Verstappena, aby se k němu připojil v roce 2026, ale výkony týmu v současné době nejsou příliš přesvědčivé a od roku 2021 se věci nedaří. Další stinnou stránkou je, že Mercedes nenabízí dlouhodobou smlouvu. Carlos možná bude chtít počkat, až se Red Bull rozhodne, zda ho chce pro rok 2025, ale vše nasvědčuje tomu, že si mistři světa ponechají to, co mají, a tým nerozbijí. Perez sice není schopen odvádět nejlepší práci, ale k zisku titulů to stačí a tým nemá potřebu podepsat s Perezem smlouvu do konce roku, aby ho udržel motivovaného. Sainz se určitě podíval také do Alpinu, ale momentálně nikdo nejeví velký zájem o tým z Enstone, který byl zaneřáděn zásahy ze strany nejvyššího vedení Renaultu. Možná se poohlédl také po Haasu, protože se z něj stává lepší tým díky dobrým výkonům Nica Hülkenberga, i když se zdá, že udržení Kevina Magnussena je stále méně pravděpodobné, přestože Gene Haas Dánovi věří. Haas mluví s každým, kdo je na trhu, ale šušká se, že mužem na vrcholu seznamu je v těchto dnech Esteban Ocon, který by rád odešel z Alpinu, pokud se tam něco dramaticky nezmění. Ocon je bojovník a je rychlý. Je také na seznamu jezdců, o které se zajímá Audi, ale stav švýcarského týmu a čas, který bude potřebovat na to dostat se do formy, plus nejistota ohledně motoru Audi v roce 2026 z něj dělají dlouhodobý projekt, zatímco Haas by mohl dál stoupat tak, jak je tomu nyní, s vhodným jezdcem, který by tým vedl kupředu.

Pokud Sainz a Ocon nebudou dostupní, Audi bude muset uvažovat o jiných. Mohlo by si ponechat jednoho ze dvou současných jezdců (v Sauberu), ale také by mohlo sáhnout po Pierru Gaslym, který je kvůli stavu Alpine také k dispozici.

S Williamsem během víkendu otevřeně jednal také Valtteri Bottas.