Na plot se prostě neleze, připomněla FIA inženýrům. Hrozí tresty

Tento krok účinně ukončuje dlouhodobou tradici, kdy zaměstnanci týmu na konci závodů mávají svým jezdcům na oslavu.

Štítky: FIA Pit wall Pravidla Zveřejněno 30. 03 2023 — Jiří Košta

Vyplývá to z poslední situace v Džiddě, kde byli spatřeni zaměstnanci týmu Red Bull a Aston Martin, jak šplhají na vrchol ochranného pletiva, které lemuje saúdskoarabskou pouliční dráhu, a je na místě na většině míst, která F1 navštíví

Zaměstnanci týmu byli také spatřeni, jak šplhají na vrchol plotu a naklánějí se nad trať, Scény, které jsou vidět celé roky.

Vývoj nového prosazování začal v Melbourne vydáním bezpečnostních poznámek ředitele závodu F1 Nielse Witticha před víkendem, které zahrnovaly řádek „je zakázáno lézt na plot pitwallu kdykoliv“ a odkazoval na dodatek H, článek 2.3.2. mezinárodního sportovního řádu FIA – pravidla, která jsou vynucována napříč kategoriemi motoristického sportu schválenými řídícím orgánem.

Část pravidla, která se vztahuje na tuto konkrétní situaci týkající se lezení na ploty pitwallu, uvádí, že „personál týmu smí vstoupit do boxové uličky pouze bezprostředně předtím, než je povinen pracovat na voze, a musí se stáhnout, jakmile je práce dokončena“.

„Pro personál je kdykoli zakázáno lézt na ploty pitwallu. Jakákoli akce týmu porušujícího tento zákaz bude oznámena sportovním komisařům.”

To znamená, že nová situace, které týmy F1 čelí, není zavedením nových pravidel, ale lze ji považovat za přísnější výklad přílohy H, článek 2.3.2., pokud jsou nyní někteří členové týmu spatřeni při porušování předpisů, bude dotčený tým předán sportovním komisařům, kteří budou požádáni, aby zvážili, zda je vyžadován trest.

Má se za to, že je vysoce nepravděpodobné, že by jakýkoli takový výsledný trest ovlivnil výsledek závodu jezdce, kterého tým oslavoval, nicméně trest, jako je pokuta, má pro týmy v současné éře omezení nákladů F1 má určitý vliv.

Pozoruhodným bodem souvisejícím s tímto novým vývojem je, že na závodě v Melbourne je pro týmový personál ve skutečnosti nemožné dostat se do nebezpečných okolností, které byly spatřeny v Džiddě.

Suťové oplocení lemující většinu boxových rovinek na horních tratích certifikovaných FIA Grade One stoupá vertikálně a poté se naklání přes trať ve snaze zastavit jakékoli upuštěné nebo uvolněné části, které vyletí nahoru a vletí do boxové uličky – a to se zrcadlí na opačné straně na ochranu fanoušků na tribunách.

Namísto mřížovaného kovového oplocení je ale melbournská zídka lemována tlustými skleněnými panely, které umožňují fanouškům lepší výhled na dění v boxové uličce, což znamená, že zde nejsou přítomny „opory pro nohy“, které poskytuje typické oplocení pletivem.