Na Imole se jede letošní první Sprint. Co to znamená?

Formule 1 se z Austrálie přesouvá do Evropy, konkrétně do italské Imoly, kde se uskuteční čtvrtý závod letošní sezony. Společně s návratem na tuto legendární trať se vrací sprintový formát víkendu. Není tedy lepší příležitost si připomenout co sprint je a jak funguje…

Štítky: F1 Sprint GP Emilia Romagna Zveřejněno 20. 04 2022 — Vašek Štěpánek

Kde sprinty letos uvidíme?

Původním plánem pro sezonu 2022 bylo aplikování hned šesti víkendů se sprintem. Nový formát víkendu měl být použit už v prvním podniku letošní sezony v Bahrajnu. Nakonec z toho ale sešlo a letos uvidíme stejný počet sprintů jako vloni.

Letos tak budeme svědky opět ‚jen‘ tří sprintů. Vedení formule 1 uposlechlo přání týmů a kvůli zavedenému rozpočtovému stropu a novým technickým pravidlům snížilo počet sprintů na polovinu. Jedná se tak o pěkný kompromis.

Kde vlastně tyto sprinty uvidíme? První z nich bude aplikován už tento víkend na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Druhý sprint bude k vidění na Red Bull Ringu při příležitosti Grand Prix Rakouska, kde se měl jet už minulý rok.

Poslední sprint uvidíme až ke konci sezony v Brazílii, která je jedinou zemí, jež si sprint udržela druhým rokem v řadě. Vloni zde kraloval Lewis Hamilton, který z poslední příčky na startu vybojoval úchvatné páté místo během 24 kol.

Formát a bodování

Každý sprint se uskuteční v sobotu během závodního víkendu. Závod je vypsán na 100 km, což představuje zhruba třetinu vzdálenosti nedělní Grand Prix, něco kolem dvaceti kol. Během krátkého závodu není povinné stavět v boxech.

Pilot si smí vybrat jakoukoliv sadu pneumatik (měkká, středně tvrdá, tvrdá) a je pouze na něm, zda dokáže na jedné sadě odjet celý sprint. Sobotní závod má rychlejší tempo než nedělní a je tak náročnější na spotřebu gum i paliva.

Velkou změnou pro letošní sezonu je bodování. Vloni byli body odměněni jen první tři v cíli, což pilotům například na šestém, sedmém místě nedávalo žádný důvod bojovat a riskovat nehodu, která by zničila naděje v hlavní Grand Prix.

Od letošní sezony se bodů ve sprintu dočká první osmička. Vítěz bere 8 bodů, druhý v cíli jich obdrží 7, třetí 6 atd… Za celou sezonu může pilot nasbírat až 24 bodů navíc. To už se vyrovná jednomu vítězství v nedělním závodě, což není k zahození.

Postavení na startech a pole position

Jak sprint vlastně ovlivňuje průběh víkendu? Inu, klasická kvalifikace s Q1-Q2-Q3 formátem se ze soboty přesune na páteční odpoledne a podle zajetých časů se seřadí na startovní rošt pro krátký sprint, který se koná během sobotního odpoledne.

Během tohoto závodu piloti mezi sebou soupeří a na těch pozicích, na kterých sprint dokončí, také odstartují do nedělní Grand Prix. Zde se nám ale vloni rozjel menší nešvar, a to kvůli držiteli pole position, kdo je vlastně vítězem?

Je to pilot, který startuje z prvního místa do nedělní Velké ceny, nebo je to závodník, který během kvalifikace zajede nejrychlejší čas? Od letošní sezony je tedy držitelem pole position ten, kdo v klasické Q1-Q2-Q3 kvalifikaci obsadí první místo.

Další změnou u letošních sprintů je samotný název. Vloni dostaly sobotní závody hned několik názvů – ‚sobotní sprint‘, ‚sprintová kvalifikace‘, ‚kvalifikační závod‘ nebo ‚sprintový závod‘. To je od letošní sezony zkráceno a zjednodušeno na jednotný název – Sprint.

Jak to bude s tréninky?

Během klasického víkendového formátu jsou naplánovány tři tréninky po šedesáti minutách. První dva se uskuteční v pátek, poslední třetí trénink je na programu jen dvě hodiny před klasickou kvalifikací v sobotu.

Během sprintů je ale víkend trochu rozházen. První trénink je beze změny, po něm následuje už v pátek podvečer kvalifikace. Druhý trénink je na programu v sobotu dopoledne před odpoledním sprintem a v neděli se odjede klasický hlavní závod. Třetí trénink během víkendu se sprintem není.