Vyhrát v F1 je jednodušší, než triumfovat v Le Mans
Kromě toho, že uznávaný konstruktér Gordon Murray postavil mistrovský monopost Ayrtona Senny, tak triumfoval i jím navržený McLaren F1 v ikonické 24hodinovce v Le Mans.
Zatímco Le Mans je nejtvrdším testem jak pro výrobce sportovních vozů, tak i závodníky, jelikož kombinuje rychlost a spolehlivost, tak podle Murraye je formule 1 trochu jinou záležitostí a je v ní jednodušší triumfovat.
Murray má zkušenosti s navrhováním aut pro oba šampionáty. V roce 1995 McLaren F1 z jeho pera ovládl vytrvalostní závod v Le Mans a o několik let dříve byl technickým ředitelem týmu McLaren ve formuli 1. Za jeho vedení vyhrál Ayrton Senna v sezoně 1988 svůj první titul.
Jihoafričan tvrdí, že vítězství v Le Mans bylo mnohem těžší a sladší, než to ve formuli 1, protože jej nikdo nečekal.
“Je velmi uspokojivé, že je to nyní uznáváno. Ne kvůli jeho hodnotě. Není v tom nic chytrého, ale kvůli tomu, co to znamenalo. První uhlíkový silniční automobil na světě, první s přísavným efektem a uhlíkovou spojkou…všechny ty věci. Bylo to tak jiné,” vzpomíná Murray v rozhovoru televizního pořadu Top Gear. “V té době se média soustředila na to, že to mohlo jet 240 mph (386 km/h). To mě vůbec nezajímalo, a to nikdy. A pak vyhrálo Le Mans, což považuji za úplně největší úspěch. Vyhrát Le Mans je těžší, než vyhrát mistrovství světa ve Formuli 1.“
Nejen, že stojí za těmito vítěznými vozy, ale také redefinoval sportovní auta třísedadlovou formulí a překonal legendární Ferrari F40, čímž si natrvalo upevnil svou reputaci.
Výhra v obou šampionátech je vrchol kariéry pro každého výrobce i závodníka a je to součástí tzv. Triple Crown of Motorsport, jenž zahrnuje i triumf v Indianapolis 500. Zatímco pro piloty je sláva ve formuli 1 cennější, jelikož si tam přijdou na větší peníze i slávu, tak pro výrobce je naopak Le Mans skutečnou zkouškou. Právě tam se zrodila legendární rivalita mezi Fordem a Ferrari.
Pro konstruktéry jako Murray je Le Mans větší výzvou než královna motorsportu, protože ve vytrvalostních závodech je spolehlivost důležitým faktorem. Kromě toho je Le Mans nepředvídatelnější, protože se závodí 24 hodin narozdíl od dvouhodinové velké ceny ve formuli 1. Dojet v čele po celém dni a noci plné vysokých rychlostí, je o to sladší.
78letý rodák z Durbanu si posteskl, že jsou konstruktéři “ohroženým druhem”: “Jsme umírající plemeno. Motor, převodovka, aerodynamika, palivový systém, chlazení, odpružení, nastavení… jediný člověk, který by to všechno zvládl stejně, byl Mauro Forghieri (legendární technický ředitel Scuderie Ferrari v 60. a 70. letech). Možná i Carlo Chiti, se kterým jsem pracoval, když Brabham používal motory Alfa Romeo.”
Jsou ale i ikoničtí kolegové, kteří vynikali pouze v jedné z oblastí. “Colin Chapman nikdy nic nenakreslil. Enzo Ferrari byl skvělý podnikatel a milovník automobilů, ale nikdy nekreslil,” vysvětluje Murray, jehož slova cituje americký magazín Robb Report. “Vždy jsem miloval F1, závody sportovních aut a silniční auta. Udělal jsem všechny tři a stále mě všechny tři baví.“