Možný – a křehký – kalendář 2021

Současná doba nám příliš nedovoluje plánovat do budoucna – formule 1 tento odvážný tah ale učinila. Vedení připravilo provizorní kalendář, do kterého se vešly nejen závody v Zandvoortu a ve Vietnamu, ale také okruh ve městě Jeddah v Saúdské Arábii.

Štítky: 2021 Zveřejněno 26. 09 2020 — Petr Čermák

Letošní kalendář musel být přizpůsoben dlouhé přestávce, kterou způsobila pandemie covidu-19. Místo březnového závodu v Melbourne jsme se úvodního závodu dočkali až na začátku července na Red Bull Ringu. Kromě toho se sezóna skládá ze 17 závodů, určité destinace by dokonce nikdo před začátkem roku ani nečekal – do kalendáře se vrátilo např. Turecko a svůj debut si odbylo Mugello.

Příští rok by se ale vše mělo vrátit do normálního stavu a závody, které jsme letos museli kvůli covidu-19 zavrhnout, by se měly těšit na comeback. I přesto by sezóna neměla začít tradičně v australském Melbourne, ale místo toho by měla být zahájena v Bahrajnu. Předcházet by tomuto závodu měly předsezónní testy na stejné trati.

Po závodě v Bahrajnu by se měl kolos formule 1 vydat na premiérovou GP Vietnamu a poté do Číny. Před návratem zpět do Evropy by se královna motorsportu zastavila v Baku, po kterém by následovala dlouho očekávaná GP Nizozemska na renovovaném Zandvoortu. Poté by mělo přijít Španělsko a 23. května by mělo následovat Monako.

Po Monaku by měly přijít závody v Kanadě, Rakousku, Francii, Velké Británii a Maďarsku. Návratu by se měla dočkat i tradiční letní přestávka, po níž by se formule 1 vrátila do Spa a na Monzu. Patnáctým závodem roku by mohla být GP Ruska následovaná závody v Singapuru a Japonsku. Oblíbený Albert Park, který tradičně sezónu zahajuje, by měl následovat jako přechodný závod mezi Japonskem a USA. Po závodě na okruhu COTA by formule 1 zavítala do Mexika, čímž by uzavřela sérii závodů na americkém kontinentě.

Silná vlna odporu proti obráceným startovním roštům

Předposledním závodem roku by měla být premiérová GP Saúdské Arábie na okruhu v centru města Jeddah. Dokonce se hovoří o tom, zda by se tento závod nekonal už na začátku roku po úvodní Grand Prix v Bahrajnu. Problémem ale je, že okruh stále nebyl postaven.

Na konec sezóny byl zařazen především z důvodu, že z kalendáře vypadla tradiční GP Brazílie. Formule 1 by se totiž na oblíbený Interlagos vrátit neměla – místo toho se plánuje přesun do centra Ria de Janeira, kde by měl být vybudován závodní okruh. Místní pořadatelé ale mají se stavbou problém, plány zatím byly odložené.

Uvažuje se dokonce i o závodě v Turecku – Istanbul Park by se prý do kalendáře rád vrátil „na plný úvazek“. Pokud by se tak stalo, nejspíš bychom na tuto trať zavítali po závodě v italské Monze. Z logistického hlediska to dává smysl, po turecké Grand Prix by totiž následovala GP Ruska.

Už delší dobu jsme neslyšeli o závodě v Miami. Nelze předpokládat, že by formule 1 na Floridu v příštím roce zavítala. Dohromady nás tedy čeká (s největší pravděpodobností) kalendář o 22 závodech. Bude se ale jednat o velmi křehký kalendář. Pandemie covidu-19 stále neslábne a v některých částech světa (např. u nás) nabírá na obrátkách více a znatelněji než v polovině letošního března.

Liberty Media údajně počítá s několika náhradními okruhy – pokud se Turecko nevrátí, může figurovat jako záložní plán, stejně jako portugalské Algarve nebo oba německé okruhy Nürburgring a Hockenheimring.

Jak je na tom závod v Mugellu nebo Imole? S prvním jmenovaným nelze do budoucna počítat – problémem je logistika (na okruh se může vměstnat „jen“ 60 tisíc fanoušků, přičemž většina z nich by dorazila autem). Lokální infrastruktura na to prostě a jednoduše není připravena.

Návrat na Mugello je málo pravděpodobný

Imola pak nespadá do filosofie Liberty Media, která se snaží vyhnout kolizi dvou závodů v jedné zemi – kromě výše zmíněných problémů se tak jedná o další komplikaci i pro Mugello. Proto se těšme na letošní GP Emilia Romagna, která bude vskutku unikát. Jezdci se totiž zúčastní jen dvoudenního závodního víkendu (páteční tréninky byly z logistických důvodů zrušeny).

Připravovaný kalendář zatím ale není oficiálně potvrzený a nezná žádná konkrétní data (s výjimkou snad jediného závodu – GP Monaka). Oficiální verzi bude muset potvrdit Světová rada motorsportu. Od příštího roku si ale formule 1 slibuje jediné – po letošní finanční ztrátě, kterou není schopna vykompenzovat prodejem vstupenek, bude chtít opět posílit svou ekonomickou situaci. V té by měl plánovaný kalendář pomoci.

Možný kalendář 2021

P. Země Okruh
1 Bahrajn Bahrain International Circuit
2 Vietnam Hanoi
3 Čína Shanghai International Circuit
4 Ázerbájdžán Baku City Circuit
5 Nizozemsko Zandvoort
6 Španělsko Circuit de Catalunya-Barcelona
7 Monako Monaco
8 Kanada Circuit Gilles Villeneuve
9 Rakousko Red Bull Ring
10 Francie Paul Ricard
11 Velká Británie Silverstone
12 Maďarsko Hungaroring
13 Belgie Spa-Francorchamps
14 Itálie Monza
15 Rusko Sochi Autodrom
16 Singapur Marina Bay
17 Japonsko Suzuka
18 Austrálie Albert Park
19 USA Circuit of the Americas
20 Mexiko Autódromo Hermanos Rodríguez
21 Saúdská Arábie Jeddah
22 Abú Dhabi Yas Marina

Pět důvodů, proč ještě nejsou autonomní vozidla v provozu