Motorům Ferrari byl prý za podvádění utlumen výkon, letos jej má zpět

Bývalý pilot F1 Mika Salo, dnes známější spíše jako sportovní komisař velkých cen, sdělil v nedávném rozhovoru zajímavý komentář týkající se aféry pohonných jednotek Ferrari. Ty byly až do sezony 2019 bezkonkurenčně nejsilnější, ale jejich výkon dramaticky spadl po neveřejném "urovnání" mezi Ferrari a FIA. Mika Salo totiž uvedl, že motory Ferrari měly záměrně snížený výkon pro celou sezonu 2020 údajně jako trest. A letos budou motory Ferrari podle něj závodit zase s plným výkonem.

Štítky: Alfa Romeo Ferrari Haas Pohonné jednotky Zveřejněno 24. 02 2021 — Tomáš Richtr

Ačkoli detaily dohody mezi Ferrari a FIA nebyly nikdy zveřejněny, konkurenční týmy nemají pochyb o tom, že Ferrari „podvádělo“ tím, že obcházelo limit průtoku paliva, který hlídá speciální senzor. Dalšími oblastmi pochybností bylo spalování oleje nebo větší než povolené využivání rekuperované kinetické energie.

Nejsilnější motor Ferrari se vloni najednou stal nejslabším, na což dopláceli také zákazníci Alfa Romeo a Haas. V prosinci 2019 šéf Ferrari Mattia Binotto v jednom z rozhovorů uvedl, že Ferrari chystá zcela novou architekturu motoru, protože „se v něm skrývá větší potenciál“ než v tom současném. Ve světě F1 nebývá obvyklé měnit koncepci řešení, pokud funguje dobře. A motor Ferrari byl do té doby nejsilnějším v poli.

Kauza motoru Ferrari – přehled začínající už rokem 2018

Pak se skončením testů před startem sezony 2020, kdy už zástupci médií nemohli konfrontovat týmy a členy FIA, zveřejnila Mezinárodní automobilová federace informaci o „urovnání“ s Ferrari. Pandemie vedla ke zrušení úvodní Velké ceny Austrálie a řady dalších závodů v první polovině roku, a ve stínu jiných výrazných problémů kauza Ferrari ustoupila do pozadí. Jenomže jak se sezona 2020 zase rozjela, výkonnostní pád Ferrari nešlo ignorovat.

Zákulisní informace měly za to, že Ferrari jednoduše přestalo s motorem dělat to, o čem si FIA a soupeři mysleli, že dělat nemá. A že příčinou nebude ‚nová architektura motoru‘.

Ferrari přiznalo využívání šedých zón při výkladu pravidel pro motory

Nyní Mika Salo v jednom velkém rozhovoru, když hovořil o Alfě Romeo, která jezdí s motory Ferrari, řekl:

„Alfa měla vloni problémy kvůli podvádění Ferrari, protože jezdí s motory Ferrari a musely používat méně plynu [z finského překladu do anglického není zřejmé, jestli použité slovo ‚gas‘ myslí průtok menšího množství paliva nebo redukované využití pedálu akceletárou, neboli plynu – pozn. redakce], takže si myslím, že na tom Alfa bude poměrně dobře, když se vrátí k plnému výkonu.“

A po upřesňující otázce, zda to bude díky novému motoru, Mika Salo uvedl:

„Nevím, jestli to bude nový motor, ale budou jej moci používat na plný výkon. Vloni museli používat méně plynu [less gas] jako trest za jejich podvádění.“

Šéf týmu Haas, který také jezdí s motory Ferrari, Günther Steiner, v jednom z rozhovorů odmítl přechod na jiného dodavatele z důvodů „loajality“.

„KECY“ – Mercedes opovrhuje vysvětleními šéfa Ferrari Mattia Binotty

Aktualizace:

Mika Salo ve čtvrtek 25. února prohlásil, že nemá žádné znalosti o dohodě mezi Ferrari a FIA a kdyby měl, neprozradil by je. Svůj komentář označil jako „hloupý vtip v neformální konverzaci mezi dvěma kamarády“.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Mika Salo (@mikasaloofficial)