Mladíci znovu v kurzu. Proč začínají týmy sázet na mládí?

Do F1 v roce 2025 zamíří nová, mladá krev. Jde o velkou změnu oproti aktuální sezóně, kdy se jezdecká sestava neměnila.

Štítky: Motorsport Zveřejněno 10. 10 2024 — Dominik Kovář

Stalo se poprvé v historii, kdy sestavy týmů mezi posledním závodem sezóny jedné a prvního závodu sezóny následující byly nezměněné. V souvislosti s tím se začalo mluvit o tom, že týmy F1 nedávají novým talentům šanci, která je důležitá pro jejich růst a celkový posun sportu.

V rámci několika měsíců se situace diametrálně změnila. V roce 2025 uvidíme na startovním roštu uvidíme čtyři až pět nováčků. O jaké nováčky jde?

Článek pokračuje níže.

ČTI MAGAZÍN KOLO NA KOLO

Za Alpine bude jezdit jejich juniorský jezdec Jack Doohan, syn slavného motocyklového mistra světa. Mercedes nahrazuje odcházejícího Lewise Hamiltona supertalentem v podobě Kimiho Antonelliho. Za americkou stáj Haas pojede od příštího roku britský závodník Oliver Bearman, který letos zaskakoval již dvakrát – v Saudské Arábii za Sainze ve Ferrari a v Baku za Magnussena v Haasu. VCARB svého druhého pilota ještě nepotvrdil, ale pravděpodobně jím bude Liam Lawson, který má reálnou naději i na sedačku v Red Bullu.

Na pátého nováčka stále čeká teoretická možnost u Sauberu. Mimo Valtteriho Bottase a Micka Schumachera jsou kandidáty na tuto sedačku Franco Colapinto nebo Gabriel Bortoleto.

Bortoleto je aktuálním lídrem šampionátu F2, zatímco Franco Colapinto dostal šanci ve Williamsu na úkor Logana Sargeanta a předvádí skvělé výkony podpořené bodovaným osmým místem v Baku. Je zřejmé, že pro nástup nováčků je aktuálně nejlepší možná doba.

Perfektní simulátory

“Jak je proboha možné, že Bearman může nasednout do vozu, který prakticky neřídil, kvalifikuje se na P11 a skončí v závodě na P7 ve svém úplně prvním závodě, aniž by vůz někdy testoval,” říká Jock Clear, vedoucí Ferrari Driver Academy.

“Reálnost simulátorů je nyní na tak dobré úrovni, že to, co vidíme u Colapinta a Ollieho, je toho výsledkem. Když se sem dostanou, není to pro ně všechno cizí. Vědí, co dělat s pneumatikami, vědí, co očekávat, protože virtuální okruh, na kterém v simulátoru jezdí, je takto dobrý.”

Veteráni na “odpis”

Aktuálnímu trendu rozhodně pomáhá stárnoucí generace pilotů, kteří se aktuálně nachází na startovním roštu. Daniel Ricciardo vedení Red Bullu k setrvání nepřesvědčil a v jeho 35 letech lze těžko čekat, že se ještě do F1 jako pilot vrátí. Stejně starý Valtteri Bottas stále jedná se Sauberem, kde to údajně vázne kvůli Bottasovým požadavkům v délce smlouvy.

Dvaatřicetiletý Kevin Magnussen formuli 1 již dvakrát v minulosti opustil a zdá se, že je s třetím (a pravděpodobně posledním) odchodem srovnaný. Stále tu jsou i spekulace, že po sezóně ukončí kariéru ve věku 34 let Sergio Pérez.