Oficiálně: Místo Renaultu Alpine F1 Team. Kdo je Alpine?

Francouzská automobilka potvrdila dřívější spekulace, když v neděli oznámila, že se příští rok její tým F1 přejmenuje na Alpine F1 Team. Co Alpine vůbec znamená?

Štítky: 2021 Alpine Cyril Abiteboul Renault Zveřejněno 6. 09 2020 — Lukáš Štěrovský

Renault se změní na Alpine, což je divize Renaultu zabývající se převážně výrobou sportovních vozů, změny rovněž dozná i zbarvení: klasickou žluto-černou nahradí francouzské národní barvy, tedy modrá, červená a bílá.

Informace o přejmenování Renaultu se začaly objevovat v pátek poté, co automobilka oznámila, že vedení divize Alpine přebere Cyril Abiteboul, současný šéf týmu F1. V neděli je pak potvrdil nový generální ředitel automobilky Luca De Meo. „Požádal mě, zda bych mimo vedení týmu ještě dokázal vybudovat organizaci kolem této značky, která momentálně čítá jen jeden vůz. My ale chceme víc,“ vysvětlil Abiteboul.

Abiteboula uvidíme v nové roli.

Firma Alpine vyrábějící sportovní a závodní vozy byla založena v roce 1955. Jejím zakladatelem byl Jean Rédélé, bývalý pilot rally, ale také Le Mans a dalších silničních závodů a prodejce vozů Renault ve Francii. Největší úspěchy zažil s vozem Renaultu 4CV, který si sám upravil, při závodech ve francouzských Alpách, odtud tedy označení Alpine a důvod blízké spolupráce s Renaultem.

Alpine vyráběl každoročně několik modelů závodních vozů, větší úspěchy ale začaly přicházet až v 70. letech. V roce 1971 automobilka vyhrála evropské mistrovství v rally, o dva roky později poprvé uspěla i na mezinárodní scéně. Jenže ropná krize znamenala, že firma prodala téhož roku jen 957 vozů oproti 1421 z roku předchozího, a od bankrotu ji zachránilo až úplné převzetí Renaultem v roce 1974.

S penězi Renaultu mohl mít Alpin hned smělejší cíle, a tak začal cílit na vytrvalostní závody Le Mans. A úspěšně! S vozem Renault Alpine A442B vyhrál ročník 1978. Společnost ale postupně ustupovala od závodních speciálů a soustředila se na vývoj sportovních vozů na běžné komunikace, kde tušila lepší finanční výdělek. V 80. a 90. vyprodukovala vozy jako Renault Alpine GTA (poprvé zde byly použity plastové a polyesterové prvky), Alpine V6 Turbo Le Mans či Alpine A610 Turbo.

V roce 1995 však Renault fakticky ukončil provoz firmy, když vydal zákaz používat označení Alpine. Mimo jiné kvůli britskému trhu, kde totožné jméno patřilo automobilce Sunbeam, která už v 50. letech přišla s modelem Sunbeam Alpine Mk I. V roce 2017, deset let po smrti zakladatele Rédélého, ale Renault Alpine přece jen obnovil, když na autosalonu v Ženevě představil nový model Alpine A110. Tedy předělávku auta, se kterým Alpine prvně uspěl v rally…

Vozu se kvůli zbarvení přezdívalo modrá legenda.