Milník v historii formule 1 aneb den, kdy vzniknul tým Red Bull

15. listopadu 2004, tedy na den přesně před 15 lety, došlo na významnou událost v historii královny motorsportu. Nápojový gigant Red Bull odkoupil tým Jaguar a z „výrobce limonád“ se tak stala plnohodnotná stáj v šampionátu.

Štítky: Historie Red Bull Zveřejněno 15. 11 2019 — Lukáš Štěrovský

Red Bull už tehdy za sebou měl dlouholeté zkušenosti s formulí 1, a to z pozice sponzora týmu. Od roku 1995 (samotná firma vznikla v roce 1987) se jeho logo objevovalo na monopostech Sauberu. Na přerod do plnohodnotného týmu si ale musel skoro deset let počkat.

Vše začalo v září 2004, když vedení společnosti Ford, pod kterou tehdy Jaguar patřil, rozhodlo, že už se nebude účastnit šampionátu F1. O dva měsíce později pak došlo na odkup firmou Red Bull a oznámení o založení nové stáje, v poslední možný den pro podání přihlášek pro sezonu 2005! Podle serveru BBC měl Ford požádat Red Bull o pouhý jeden dolar výměnou za závazek, že nápojová společnost investuje během dalších tří let do stáje celkem 400 milionů dolarů.

Red Bull tak ukončil svoje partnerství se Sauberem a plně se věnoval už pouze vlastní stáji. Neslavně tak skončila éra Jaguaru, jež se psala od roku 1997, kdy Jackie Stewart prodal svůj tým Fordu. Ten se o dva roky později rozhodl ze stáje udělat tým Jaguar, za pět let jeho existence ale žádné zázračné výsledky nezískal. Diváky tak zaujalo snad jen jeho povedené zelené lakování…

Tým pokračoval v rozdělaném monopostu Jaguaru, který už měl připravené šasi pro rok 2005 na nový motor Cosworth. Do vedení stáje byl dosazen Christian Horner, navíc po bok mladíka Christiana Kliena Red Bull získal zkušeného pilota McLarenu Davida Coultharda. Tým už navíc tehdy provozoval svoji juniorskou akademii, sponzoroval spoustu stájí a jezdců v nižších sériích, díky čemuž už o rok později spustil další svoji stáj pro mladé talenty Toro Rosso, a mimo jiné také najal geniálního konstruktéra Adriana Neweyho, ale o tom zase někdy jindy…

Christian Klien za volantem Jaguaru v jeho poslední sezoně.

Red Bull se věnoval postupnému budování svého týmu, a přestože v prvním závodě dokázal zásluhou Coultharda získat čtvrté místo, které pak zopakoval i v Monaku, jinak zajížděl průměrné výsledky. V Poháru konstruktérů obsadil dvakrát po sobě sedmé místo, v roce 2007 si polepšil o dvě příčky, aby pak klesl zase na sedmou pozici. V roce 2009 však získal pomyslnou stříbrnou medaili a pak už se začala psát zlatá éra Sebastiana Vettela, která trvala až do roku 2013.

To už se ale jednalo o zcela jiný tým než ten, který v roce 2005 začal psát novou éru formule 1, fanoušky okouzloval uvolněnou atmosférou a vtipnými tiskovými zprávami (což byla tehdy velká změna) a na který všichni koukali tak trochu přes prsty. Koneckonců, pořád se jednalo „jen“ o výrobce nápojů, který o F1 podle mnohých nemohl nic vědět…

Diskuse k článku

Napsat komentář