Mike Krack: Byla to nejtěžší sezona
Aston Martin nedokázal navázat na výkony z loňského roku a horko těžko sbírá body. Šéf stáje Mike Krack připouští, že nedokázali propad formy rozklíčovat.
Loňská a letošní sezona je pro Aston Martin jak nebe a dudy. Zatímco vloni zejména ze začátku sezóny měli jeden z nejrychlejších monopostů a před letní přestávkou patřilo týmu průběžné třetí místo a rovněž Fernando Alonso byl třetí s šesti stupni vítězů, tak letos jsou rádi za každý bod.
Pokles formy však bylo možné zaznamenat už ke konci sezony 2024, avšak ještě to nebylo tak alarmující jako průběh aktuálního ročníku. Přestože mají Alonso s Lance Strollem jeden z nespolehlivějších vozů – kvůli technickým problémům mají pouze jedno odstoupení -, tak do rychlosti je to velká bída.
Vůz nefunguje na vodě ani na suchu. V posledním závodě v Brazílii měli naprosto tristní tempo, když sotva dokázali držet tempo se Sauberem a dalšími týmy z chvostu. Největší problém na Interlagosu představovaly brzdy a vyvážení, načež doplatili oba jezdci v kvalifikaci a následně Stoll v zaváděcím kole na velkou cenu. Alonso sice závod dokončil, ale bylo to obrovské trápení.
Jedním důvodem problémů s vyvážením byl také fakt, že po nehodách v kvalifikaci se museli na obou vozech vrátit ke starší specifikaci podlahy, což zapříčinilo právě blokování zadních kol.
Koncepty podlahy už měnili od Velké ceny USA, kdy ta nejnovější verze nefungovala podle představ, aby našli ten nejlepší základ. Testy v Mexiku pak napověděly, že pro pomalé tratě bude nejlepší specifikace ze Suzuky, což se ale v Brazílii nepotvrdilo. Proto se vrátili k verzi z Budapešti, která naopak lépe fungovala na rychlých tratích. Může se zdát, že je tým ztracen, nicméně je to plánovaná strategie, která se osvědčila před rokem v Abú Dhabí.
“Tento rok jsme měli pro podvozek dvě hlavní filozofie a obě jsme vyvíjeli tak, aby se hodili na různé tratě. Podvozek, který jsme přivezli do Austinu, měl kombinovat to nejlepší z obou světů,” popisuje výkonný ředitel stáje Tom McCullough, jehož slova cituje portál Motorsport.com a zároveň dodává, že to byla zkušební verze, se kterou si připravovali půdu pro příští rok.
“Vývoj AMR25 – v zásadě evoluce naší dosavadní filozofie – dělá ve větrném tunelu dobré pokroky. Ale je to celkem boj. Ještě jsme nepřivezli na okruh žádné díly, které byl udělaly rozdíl. Je to cíl pro začátek sezony 2025.”
V Aston Martinu po nečekaně dobrých výkonech z předchozího ročníku vystřízlivěli. Přesto z nenaplněných cílů nedělají velkou vědu. “Byla to naše nejtěžší sezona, protože jsme nenaplnili naše očekávání. Naplánovali jsme si, že postavíme auto, které budeme moci kontinuálně vyvíjet, abychom se dokázali držet čtyř top týmů. Tento cíl jsme ale nenaplnili. Proto musíme být upřímní. Tuto situaci musíme přijmout a co nejvíce se z toho poučit. Pochopit všechny chyby, které jsme udělali, a najít nejlepší způsob, jak pokračovat,” uvedl Krack v rozhovoru pro oficiální stránky týmu.
Pro nadcházející sezonu zůstávají ale optimističtí. Do karet jim hraje také fakt, že tým rozšíří geniální konstruktér Adrian Newey, Andy Cowell a Enrico Cardile. Kromě toho budou využívat nový simulátor a větrný tunel.
Krack je přesvědčený, že jejich vyhlídky na lepší výsledky jsou dobré, jelikož už nebudou postupovat tak ukvapeně jako letos: “Jsme v mnohem lepší pozici než minulý rok, protože jsme se toho hodně naučili – jak z úspěchů, tak i z chyb. Pracujeme pečlivěji, stanovujeme si lepší cíle a klademe více otázek, abychom dosáhli lepšího souladu mezi našimi očekáváními a výsledky.”