Mercedes v Hockenheimu oslavuje: 125 let motorsportu, 65 let v F1
Stříbrné šípy letos slaví 125 let v motorsportu, pro oslavy využijí Grand Prix Německa, která se pojede už tento víkend.
Renomovaná automobilka ze Stuttgartu je ve světě motorsportu aktivní již pořádnou řádku let, během kterých zaznamenala množství úspěchů. Ať už v šampionátu cestovních vozů nebo ve formulových monopostech, a dokonce i ve vytrvalostních závodech. Co se týká královny motorsportu, tak tam se její vozy, nebo vozy poháněné jejími agregáty, prohánějí po závodních tratích už 65 let.
Cesta Stříbrných šípů započala již v roce 1894, přesně 22. července. Tehdy se odjel první motoristický závod, který se konal na trase Paříž-Rouen. Toto klání mělo délku 126 kilometrů a vyhrál jej Albert Lemaitre, jenž seděl za volantem Peugeotu typu 7, v jehož útrobách byl uložen agregát Daimler.
V roce 1903 slavil Mercedes další úspěch, a to v Poháru Gordona Benetta. Jednalo se o první mezinárodní triumf, který si připsal na své konto Belgičan Camille Janatzy, přezdívaný červený ďábel. Právě tento úspěch přivedl motorsport do Německa a o rok později se konala první velká cena. Mercedes Simplex byl pak několik let neporažen.
Mercedes dokonce kraloval také legendárnímu závodu Indianapolis 500. V roce 1915 jej vyhrál Ralph DePalma.
Ve 30. letech minulého století Stříbrné šípy v Evropě nemilosrdně převálcovaly například s vozem W 125 a W 154 všechny své konkurenty.
V roce 1939 postavili Němci nejlepší motor pro závodní vozy, který využili v závodě v Tripolisu ve voze W 165.
Po několikaleté odmlce se Mercedes vrátil do světa motorsportu v roce 1952 ve velké parádě. Mercedes-Benz 300 SL (W194) pilotovaný dvojicí Hermann Lang/ Fritz Reiß, resp. Theodor Helfrich / Helmut Niedermayr totiž získal double ve 24hodinovce Le Mans.
Nicméně o tři roky později se Mercedes opět stáhl, a to po hororové nehodě v Le Mans 1955. Tehdy kolidoval Pierre Levegh s Austinem Healeyem a Lancem Macklinem, přičemž přišlo o život přes 80 diváků.
V 60. letech a 70. letech Mercedes zkusil štěstí i v rally s W 111. Ovšem jeho působení v tomto odvětví motorsportu ukončilo zavedení pohonu všech kol a turbomotorů.
Na konci 80. let vstoupila automobilka do německého šampionátu cestovních vozů DTM. Také tam začala sbírat tituly jak na běžícím páse. V roce 1992 a 1994 jej získal Klaus Ludwig a o rok později Bernd Schneider.
Počínaje rokem 2000 vyhrál Mercedes sedm titulů mezi jezdci a Pohár konstruktérů opanoval celkem 14krát.
65 let ve formuli 1 – 6 titulů mezi konstruktéry, 8 mezi jezdci
Psalo se 4. července 1954, kdy se poprvé na startovním roštu královny motorsportu objevily vozy třícípé hvězdy. V Grand Prix Francie dovezly monoposty W 196R Juan-Manuel Fangio a Karl Kling na prvních dvou místech. Fangio posléze opanoval GP Německa, Švýcarska a Itálie a Kling si dojel pro vítězství na berlínském AVUSu. O rok později přidal Argentinec na své konto triumf na domácí půdě v Argentině, Belgii, Nizozemsku a opět v Itálii. Jeho týmový kolega Stirling Moss vyhrál Grand Prix Anglie.
Právě Mercedes byl tím, kdo do formule 1 přivedl talenty, jako jsou Michael Schumacher, Heinz-Harald Fretzen a Karl Wendlinger.
Po téměř 40leté pauze se Stříbrné šípy vrátily pod vedením Norberta Hauga do formule 1 a v roce 1994 uzavřeli spolupráci se Sauberem. Ovšem toto partnerství netrvalo dlouho, neboť po pouhém roce se jejich cesty rozešly, a to kvůli nehodě Karla Wendlingera v tréninku na GP Monaka.
Tentokrát však Mercedes neodešel, ale stal se dodavatelem agregátů McLarenu. Ovšem začátky nebyly zrovna zářné, neboť v sezonách 1995 a 1996 nezaznamenal tým ani jedno vítězství. První úspěch tohoto komba přišel až v roce 1997 v Grand Prix Austrálie díky Davidu Coulthardovi. Skot triumfoval ještě v Monze a ve finále v Jezeru.
V domácím závodě na Nürburgringu musely Stříbrné šípy spolknout pořádně hořkou pilulku, když vypadly oba jejich vozy před tribunou Mercedes.
Nadcházející sezona (1998) vyšla tradiční stáji z Wokingu na výbornou, protože mohla slavit společně s Mercedesem premiérový titul jak mezi konstruktéry, tak i mezi jezdci. Mika Häkkinen se stal mistrem i o rok později. Posléze byl Mercedes několikrát další koruně na dosah, nicméně to nestačilo. Druhým a vlastně i posledním pilotem, kterému se s McLaren-Mercedes podařilo získat korunu, byl v roce 2008 Lewis Hamilton.
Zlomový byl pro Mercedes ročník 2010, když vstoupil do formule 1 se svým vlastním továrním týmem, jehož monoposty pilotovali Michael Schumacher a Nico Rosberg. Ovšem na první úspěchy si museli počkat až do roku 2012, kdy vyhrál v Číně Nico Rosberg. O rok později jim už v Poháru konstruktérů patřilo druhé místo.
Pro sezonu 2014 vešla v platnost nová technická pravidla, se kterými si stáj se sídlem v Brackley poradila nejlépe ze všech. Od té doby tak nenašla svého přemožitele, získala pět titulů v řadě a je na cestě za šestým.
“Tento rok připadá závod v Německu na zcela výjimečný víkend – jsme titulárním sponzorem Grand Prix Německa, tento závod je 200. startem Mercedesu ve formuli 1,” připomíná šéf týmu Toto Wolff. “Zároveň oslavujeme v Hockenheimu pozoruhodné výročí: 125 let motorsportu.”
“V roce 1894 se jel první automobilový závod na světě mezi Paříží a Rouenem a srdcem vítězného vozu byl motor designovaný Gottiebem Daimlerem. To byl začátek velkolepé tradice motorsportu, která přežívá dodnes, a my jsme neskutečně hrdí na to, že můžeme psát další kapitolu tohoto příběhu. Proto nastoupíme se vzpomínkovým lakováním, které vzdává hold naší historii.”
Diskuse k článku