Mercedes v Hockenheimu oslavuje: 125 let motorsportu, 65 let v F1

Stříbrné šípy letos slaví 125 let v motorsportu, pro oslavy využijí Grand Prix Německa, která se pojede už tento víkend.

Štítky: Historie Mercedes Zveřejněno 24. 07 2019 — Bára Goldmannová

Renomovaná automobilka ze Stuttgartu je ve světě motorsportu aktivní již pořádnou řádku let, během kterých zaznamenala množství úspěchů. Ať už v šampionátu cestovních vozů nebo ve formulových monopostech, a dokonce i ve vytrvalostních závodech. Co se týká královny motorsportu, tak tam se její vozy, nebo vozy poháněné jejími agregáty, prohánějí po závodních tratích už 65 let.

Cesta Stříbrných šípů započala již v roce 1894, přesně 22. července. Tehdy se odjel první motoristický závod, který se konal na trase Paříž-Rouen. Toto klání mělo délku 126 kilometrů a vyhrál jej Albert Lemaitre, jenž seděl za volantem Peugeotu typu 7, v jehož útrobách byl uložen agregát Daimler.

V roce 1903 slavil Mercedes další úspěch, a to v Poháru Gordona Benetta. Jednalo se o první mezinárodní triumf, který si připsal na své konto Belgičan Camille Janatzy, přezdívaný červený ďábel. Právě tento úspěch přivedl motorsport do Německa a o rok později se konala první velká cena. Mercedes Simplex byl pak několik let neporažen.

Mercedes dokonce kraloval také legendárnímu závodu Indianapolis 500. V roce 1915 jej vyhrál Ralph DePalma.

Ve 30. letech minulého století Stříbrné šípy v Evropě nemilosrdně převálcovaly například s vozem W 125 a W 154 všechny své konkurenty.

V roce 1939 postavili Němci nejlepší motor pro závodní vozy, který využili v závodě v Tripolisu ve voze W 165.

Po několikaleté odmlce se Mercedes vrátil do světa motorsportu v roce 1952 ve velké parádě. Mercedes-Benz 300 SL (W194) pilotovaný dvojicí Hermann Lang/ Fritz Reiß, resp. Theodor Helfrich / Helmut Niedermayr totiž získal double ve 24hodinovce Le Mans.

Nicméně o tři roky později se Mercedes opět stáhl, a to po hororové nehodě v Le Mans 1955. Tehdy kolidoval Pierre Levegh s Austinem Healeyem a Lancem Macklinem, přičemž přišlo o život přes 80 diváků.

V 60. letech a 70. letech Mercedes zkusil štěstí i v rally s W 111. Ovšem jeho působení v tomto odvětví motorsportu ukončilo zavedení pohonu všech kol a turbomotorů.

Na konci 80. let vstoupila automobilka do německého šampionátu cestovních vozů DTM. Také tam začala sbírat tituly jak na běžícím páse. V roce 1992 a 1994 jej získal Klaus Ludwig a o rok později Bernd Schneider.

Počínaje rokem 2000 vyhrál Mercedes sedm titulů mezi jezdci a Pohár konstruktérů opanoval celkem 14krát.

65 let ve formuli 1 – 6 titulů mezi konstruktéry, 8 mezi jezdci

Psalo se 4. července 1954, kdy se poprvé na startovním roštu královny motorsportu objevily vozy třícípé hvězdy. V Grand Prix Francie dovezly monoposty W 196R Juan-Manuel Fangio a Karl Kling na prvních dvou místech. Fangio posléze opanoval GP Německa, Švýcarska a Itálie a Kling si dojel pro vítězství na berlínském AVUSu. O rok později přidal Argentinec na své konto triumf na domácí půdě v Argentině, Belgii, Nizozemsku a opět v Itálii. Jeho týmový kolega Stirling Moss vyhrál Grand Prix Anglie.

Právě Mercedes byl tím, kdo do formule 1 přivedl talenty, jako jsou Michael Schumacher, Heinz-Harald Fretzen a Karl Wendlinger.

Po téměř 40leté pauze se Stříbrné šípy vrátily pod vedením Norberta Hauga do formule 1 a v roce 1994 uzavřeli spolupráci se Sauberem. Ovšem toto partnerství netrvalo dlouho, neboť po pouhém roce se jejich cesty rozešly, a to kvůli nehodě Karla Wendlingera v tréninku na GP Monaka.

Tentokrát však Mercedes neodešel, ale stal se dodavatelem agregátů McLarenu. Ovšem začátky nebyly zrovna zářné, neboť v sezonách 1995 a 1996 nezaznamenal tým ani jedno vítězství. První úspěch tohoto komba přišel až v roce 1997 v Grand Prix Austrálie díky Davidu Coulthardovi. Skot triumfoval ještě v Monze a ve finále v Jezeru.

V domácím závodě na Nürburgringu musely Stříbrné šípy spolknout pořádně hořkou pilulku, když vypadly oba jejich vozy před tribunou Mercedes.

Nadcházející sezona (1998) vyšla tradiční stáji z Wokingu na výbornou, protože mohla slavit společně s Mercedesem premiérový titul jak mezi konstruktéry, tak i mezi jezdci. Mika Häkkinen se stal mistrem i o rok později. Posléze byl Mercedes několikrát další koruně na dosah, nicméně to nestačilo. Druhým a vlastně i posledním pilotem, kterému se s McLaren-Mercedes podařilo získat korunu, byl v roce 2008 Lewis Hamilton.

Zlomový byl pro Mercedes ročník 2010, když vstoupil do formule 1 se svým vlastním továrním týmem, jehož monoposty pilotovali Michael Schumacher a Nico Rosberg. Ovšem na první úspěchy si museli počkat až do roku 2012, kdy vyhrál v Číně Nico Rosberg. O rok později jim už v Poháru konstruktérů patřilo druhé místo.

Pro sezonu 2014 vešla v platnost nová technická pravidla, se kterými si stáj se sídlem v Brackley poradila nejlépe ze všech. Od té doby tak nenašla svého přemožitele, získala pět titulů v řadě a je na cestě za šestým.

“Tento rok připadá závod v Německu na zcela výjimečný víkend – jsme titulárním sponzorem Grand Prix Německa, tento závod je 200. startem Mercedesu ve formuli 1,” připomíná šéf týmu Toto Wolff. “Zároveň oslavujeme v Hockenheimu pozoruhodné výročí: 125 let motorsportu.”

“V roce 1894 se jel první automobilový závod na světě mezi Paříží a Rouenem a srdcem vítězného vozu byl motor designovaný Gottiebem Daimlerem. To byl začátek velkolepé tradice motorsportu, která přežívá dodnes, a my jsme neskutečně hrdí na to, že můžeme psát další kapitolu tohoto příběhu. Proto nastoupíme se vzpomínkovým lakováním, které vzdává hold naší historii.”

Diskuse k článku

Napsat komentář