Mercedes vyhrál díky odvážnému strategickému kousku

Lewis Hamilton byl osm sekund za Sebastianem Vettelem před druhými zastávkami v boxech. Po jejich absolvování už se spolu oba piloti nevešli do první zatáčky – tak malý rozdíl mezi nimi byl. Mercedes tentokrát strategickou bitvu vyhrál.

2 Štítky: GP Španělska Mercedes Toto Wolff Zveřejněno 15. 05 2017 — Josef Nekvinda

Brit měl před nedělním startem výhodu v podobě pole position. Tuto výhodu ovšem záhy ztratil na úkor Sebastiana Vettela, jehož posléze dotahoval celou polovinu závodu. Pak ale nastal onen důležitý moment, který uvedl události do pohybu. Pochopitelně jde o okamžik z třiatřicátého kola, kdy si Stoffel Vandoorne v nájezdu do první zatáčky nevšiml Felipeho Massy a po vzájemném kontaktu skončil s utrženým zavěšením pravého předního kola.

Následného virtuálního safety caru využilo široké pole jezdců včetně Hamiltona. Ten navíc na svůj příjezd k mechanikům trpělivě čekal do doby, než se mu na volantu zobrazí stav „VSC ending.“ Když k tomu došlo, byl nedaleko boxů. Ještě než bylo máváno zelenými vlajkami, Brit se už blížil ke svým mechanikům.

„Hodně se během platnosti virtuálního safety caru mezi strategickým štábem přemýšlelo. V jistém okamžiku jsme plánovali udělat opak oproti tomu, co udělal Sebastian. To zázračné rozhodnutí pak bylo udělat pit stop v době, kdy se zdálo, že se režim VSC blíží ke svému konci,“ popisuje Toto Wolff.

„Sebastian na to mohl reagovat až zastávkou v dalším kole. Takže načasovali jsme to dokonale a já opravdu smekám klobouk před Jamesem (Vowles, hlavní stratég Mercedesu – pozn. redakce) a jeho skupinou stratégů,“ přibližuje nejdůležitější moment závodu šéf vítězného týmu.

Vettel byl před tímto momentem osm sekund před Hamiltonem. Jak už ale bylo naznačeno, neměl šanci na tento promyšlený tah Mercedesu reagovat. I když tedy stavěl pouze o kolo později, o svůj náskok přišel a oba se tak znovu potkali v souboji kolo na kolo v první zatáčce. Tam se ještě Němec ubránil, stejně jako v případě několika následujících kol. Netrvalo však dlouho, než Brit naladil vůz na nejvyšší výkon a výsledek byl více než vypovídající. Hamilton i s přispěním systému DRS Vettela bez problémů překonal.

„Když děláte regulérní pit stop, hodně moc ztrácíte. Ztráta je kolem 21 sekund, když auta jedou v tempu. Zaostáváte tedy stáním a tím, jak jste pomalí v pitlane. Během VSC se všichni na trati pohybují mnohem pomaleji, takže skutečná ztráta pitstopu je menší. Nevím přesné číslo, ale bude to pravděpodobně kolem dvanácti třinácti sekund. Je to tedy mnohem výhodnější,“ doplňuje dále Wolff.

Diskuse k článku

Napsat komentář