Mercedes hraje dvojí hru

Tým Mercedes zvedl vlnu debat poté, co pro druhý týden testů v Barceloně představil výrazně odlišnou koncepci řešení aerodynamiky svého auta. Ale co vypadá jako zoufalá reakce na neutěšený průběh prvního týdne testů je spíše dlouho dopředu plánovanou strategií

Štítky: Mercedes Technika Zveřejněno 27. 02 2019 — Tomáš Richtr

Mercedes si po prvním dni testů v Barceloně stěžoval na velkou nestabilitu svého auta. Působilo to dojmem, že tým nezachytil nástup nových technických pravidel upravující nařízení kolem předního křídla, bočnic i zadního spojleru. Jevilo se to tak, že Mercedes zůstal u původní filozofie směrování vzduchu od předního křídla směrem k podlaze, místo toho, aby hnal vzduch na vnějšek předních kol, což bylo úmyslem nových pravidel.

Jenomže návrh vozu pro první týden byl v počítačích a aerodynamickém tunelu už v listopadu minulého roku. Byla to ale jen pojistka – konzervativní řešení pro úvod testů, aby technický tým měl více času pracovat na odvážnějším řešení, které Mercedes představil tento týden a které by mělo závodit během úvodní velké ceny v australském Melbourne.

Nezdá se to jako moc, ale tento nápad dvou vývojových větví umožnil Mercedesu získat několik týdnů navíc pro práci na vývoji ‚nové‘ aerodynamiky.

Obrovskou nevýhodou pro hard-core fanoušky formule 1 věnující se technice (a konec konců i pro nás ostatní) je fakt, že jsou schopni sledovat byť sebemenší změny aerodynamických prvků, ale o tom, co mají dělat, se mohou jen dohadovat. Bez počítačových vizualizací obtékání vzduchu, dat z aerodynamického tunelu a reálných výsledků na závodní dráze získaných díky roštům pitotových trubic a FlowWiz kapalin vlastně nevíme nic. Jak to doopravdy je se dozvídají jen ti nejzasvěcenější, kteří mají dobré vztahy s členy týmu, protože spolu již mnoho let jezdí po velkých cenách.

Aerodynamika je neviditelná disciplina, a to ji dělá tajemnou. Ale navzdory tomu dokážeme říci, že Mercedes je nutné po prvním týdnu brát vážně, protože si z nás s nadsázkou řečeno vystřelil. Zní to neuvěřitelně, ale tým investoval nemalé prostředky do aerodynamického řešení auta, o kterém věděl (nebo doufal), že bude kroužit jen čtyři dny testů o třetím únorovém týdnu, a už se k němu nikdy nevrátí.

Geniální myšlenka? Tak vězte, že mistrovský Brawn BGP 001, který v sezoně 2009 získal titul, byl vozem původní tovární stáje Honda. A že byl výsledkem ne dvou, ale hned tří podobně takticky zvolených vývojových větví.

Diskuse k článku

Napsat komentář