Mercedes chtěl po sezoně 2011 odejít z F1, přiznává Ross Brawn. Co bude podle něj příští rok klíčem k úspěchu?

Uznávaný stratég a inženýr Ross Brawn v rozsáhlém rozhovoru promluvil o klíčových prvcích, které podle něj rozhodnou o úspěchu či neúspěchu v roce 2017. Také prozradil, že tým Mercedes krátce po vstupu do formule 1 chtěl po sezoně 2011 královnu motorsportu opustit. Dvaašedesátiletý Brit působil naposledy v Mercedesu, ze kterého odešel v roce 2013, tedy sezonu před započetím dominance…

Štítky: Mercedes Ross Brawn Zveřejněno 16. 12 2016 — Lukáš Štěrovský

Uznávaný stratég a inženýr Ross Brawn v rozsáhlém rozhovoru promluvil o klíčových prvcích, které podle něj rozhodnou o úspěchu či neúspěchu v roce 2017. Také prozradil, že tým Mercedes krátce po vstupu do formule 1 chtěl po sezoně 2011 královnu motorsportu opustit.

Dvaašedesátiletý Brit působil naposledy v Mercedesu, ze kterého odešel v roce 2013, tedy sezonu před započetím dominance Stříbrných šípů v nové éře formule 1. Brawn se ale podílel na návrzích a stavbě budoucího mistrovského vozu, a tak dobře ví, co je potřeba při změně pravidel k tomu, aby tým mohl bojovat o příčky nejvyšší. Vzpomeňte třeba na dvojité difuzory, které se významným způsobem podílely na šampionátu v roce 2009, který opanovala právě stáj Rosse Brawna.

banner_vstupenky

Co je tedy podle uznávaného stratéga i technika před – z hlediska změny pravidel – přelomovou sezonou 2017 klíčové? Odpověď je jednoduchá: brzký vývoj. „Jakmile se dostanete do bodu, kdy můžete aplikovat pravidla na váš tým, bráníte tak svůj koutek ve snaze získat co největší výhodu. Pokud začnete s vývojem nového vozu dostatečně včas a jste první tým, který řeší s Mezinárodní automobilovou federací interpretaci pravidel, máte výhodu, protože můžete začít přizpůsobovat argumenty vašim potřebám.

Přesně to bylo důležité v době, kdy jsem byl v Mercedesu, hlavně co se motoru týče. S ním jsme začali velmi brzy. S dotazy, které jsme předkládali FIA, bylo jasné, že jsme první, kdo na tom dělá, takže jsme mohli diskutovat o různých elementech. Povzbudilo nás to, protože jsme věděli, že nikdo není před námi,“ prozradil Brawn.

Jak se on staví k novým pravidlům jako takovým – širším pneumatikám a spoilerům, které poskytnou vozům větší mechanický, ale i aerodynamický grip? „Zvenčí se zdá, že auta by měla být o hodně rychlejší. Budou ‚pikantní‘, a to díky širšímu rozchodu, pneumatikám a způsobu, jakým jsou profilována křídla. Vozy by měly být na pohled skutečně úchvatné.

Ross Brawn u Ferrari...

Ross Brawn u Ferrari…

Bude to zajímavé, klade to víc důrazu na podvozek a šasi. Existuje názor, podle kterého byla pravidla (pro rok 2014) až moc zaměřena na motory, ale podle mého to přineslo do formule 1 určitou vyrovnanost. Prošli jsme si fází, kdy byl vliv motoru téměř nulový, protože všechen vývoj byl zmrazen a motor byl v podstatě jen kus držící převodovku a šasi pohromadě. Zatímco teď lidé mluví o pohonných jednotkách,“ je rád bývalý člen týmů Ferrari či Benetton.

Ten také přiznal, že ke konci roku 2011, když už oblékal barvy Mercedesu, měla stáj blízko k tomu, aby se z královny motorsportu stáhla. Mohly za to neuspokojivé výsledky, kterých dosahovala tehdejší jezdecká dvojice Michael Schumacher – Nico Rosberg s pouze průměrným monopostem.

Nakonec ale díky automobilce došlo k opaku: ta totiž zainventovala do formule 1 a výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat. Přestože jejich základ byl položen už několik sezon dozadu. „Úspěch Mercedesu z roku 2014 byl výsledkem práce z let 2011 a 2012, kdy jsme měli těžkou debatu s vedením automobilky. Čelili jsme filozofii omezení zdrojů, která se hroutila. Měli jsme 450 lidí a bojovali s týmy o 500 či 600 členech, což není řešení.

A tak jsme představenstvu řekli: ‚Buď navýšíme rozpočet a počet zaměstnanců, nebo končíme, protože teď jsme na půli cesty, nikde. A představenstvo, při vší úctě k němu, řeklo: ‚Dobrá, co potřebujete?‘. Pak jsme dali dohromady projekt 2014. Najali jsme Alda Costu a Geoffe Willise plus další lidi, které jsme potřebovali. To je nutná strategie: musíte mít vizi, kde chcete být za šest měsíců, dvanáct měsíců, rok a dva roky,“ dodal Brawn.

Čtěte dále: F1 musí přehodnotit svůj postoj vůči motorům, tvrdí Ross Brawn

...a ve službách Brawn GP

…a ve službách Brawn GP


Diskuse k článku

Napsat komentář