Mercedes a INEOS. Co toto partnerství znamená do budoucna?
Daimler prodal téměř polovinu svých akcií v týmu Mercedes F1 společnosti INEOS. Zároveň došlo k prodloužení smlouvy s Totem Wolffem, o kterém se mluvilo ve spojení s významnější seniorskou rolí v automobilce, na další tři roky. Co tedy přinese brzká budoucnost nového partnerství?
Daimler vlastnil 60 % akcií týmu Mercedes, po dohodě se společností INEOS klesl jeho podíl na 33 %. V kontrole týmu tak nebude mít úplnou většinu – podle mnohých může tento vzájemný obchod předznamenat pomalý odchod stříbrných šípů z formule 1. Je tomu ale skutečně tak?
Realita je taková, že Mercedes z formule 1 v nejbližší době neodejde. Dohoda, kterou Daimler uzavřel se společností INEOS, je vlastně strategicky naprosto logická a brilantní.
Mercedes nepatří mezi týmy, které by na tom byly finančně špatně. Pokud by automobilka i nadále tým financovala sama, mohla by fungovat ještě bůhví kolik dalších let. Dohoda s třetí stranou, tedy se společností INEOS, nebyla vůbec nutná.
Jenže stejně jako kterýkoliv obchodník, i Daimler chce ze skutečnosti, že ve formuli 1 provozuje svůj tým, mít zisk. V současnosti se jim investované peníze nevrací – tým si na sebe jednoduše nedokáže vydělat. Daimler se tedy rozhodl prodat část svého podílu další společnosti, což mimo jiné pomohlo zachránit stovky pracovních míst, které by Mercedes následkem ekonomických obtíží po pandemii covidu-19 zrušil.
Formule 1 prošla za několik posledních let neskutečnou změnou. Ta formule 1, která byla vedena Berniem Ecclestonem, je dávno pryč. Synonymem staré „ef jedničky“ byly obrovské peníze, které týmy investovaly do vývoje, ale žádný profit z toho neměly. V současnosti tomu je jinak a Liberty Media se snaží umožnit jednotlivým týmům nejen stejné příležitosti, ale také vybojovat investované peníze zpět.
Formule 1 chce být levnější, chce být férovější a chce více odměňovat vítěze. Místo týmů, jejichž základy pomalu chátrají a není vůbec jisté, zda se udrží „na nohou“ i v následující sezoně, chce královna motorsportu 10 (popřípadě více) fungujících a prosperujících týmů.
Spolupráce Mercedesu a INEOSu je tedy naprosto logická a v žádném případě nepředpovídá brzký konec stříbrných šípů ve formuli 1. Generální ředitel Daimleru Ola Kallenius popsal INEOS jako „perfektního partnera“. Společnost má zkušenosti z jiných sportovních odvětví – např. z cyklistiky, fotbalu, ale také z plachtění. Jejich technologický vývoj je velmi pozoruhodný.
Stále je ale potřeba zodpovědět jednu otázku – nebude chtít INEOS více? Nebude v budoucnu požadovat větší podíl v týmu, mít významnější vliv, rozšířit svou moc? To nám zodpoví až následující roky, v současnosti se ale není čeho obávat.
Jakých je pět nejpopulárnějších elektromobilů současnosti? Výsledek nepřekvapí