Měla by si formule 1 vzít příklad z jiných sérií?
Expert Gary Anderson z Autosportu se zaměřil na palčivé téma – přísluší formuli 1 nadále status královny motorsportu, nebo by si měla vzít příklad z jiných sérií a vydat se novou cestou? A pokud ano, tak jaké šampionáty jsou dobrým zdrojem inspirace a kterým se raději vyhnout? Nehledě na to, co kdokoliv říká o formuli 1, jde…
Expert Gary Anderson z Autosportu se zaměřil na palčivé téma – přísluší formuli 1 nadále status královny motorsportu, nebo by si měla vzít příklad z jiných sérií a vydat se novou cestou? A pokud ano, tak jaké šampionáty jsou dobrým zdrojem inspirace a kterým se raději vyhnout?
Nehledě na to, co kdokoliv říká o formuli 1, jde stále o světového lídra, co se týče inženýrských technologií. Ještě lepší by ale bylo, kdyby se F1 poučila a vzala si alespoň jednu věc z ostatních světových závodních disciplín, uvědomila si, že k tomu, aby byla úspěšná, musí být zajímavá pro fanoušky a diváky.
Vezměte si jako příklad MotoGP. Dorna (motocyklová obdoba FIA) zuby nehty bojovala za zavedení jednotné elektroniky. To se jí však povedlo a všichni si rázem uvědomili, kolik peněz tím šetří, aniž by trpělo závodění – naopak. Ve čtyřech letošních podnicích vyhráli už tři různí jezdci.
Dalším příkladem může být Mistrovství světa vytrvalostních závodů. Specifikace ERS a pohonných jednotek mezi Audi, Porsche a Toyotou jsou velmi rozdílné. I tak ale organizátoři vytvořili taková pravidla, která zaručují, že výkony těchto vozů jsou si velmi blízko = skvělé závodění.
IndyCar se zase vydalo cestou jednotného šasi se dvěma odlišnými motory a bodykity, avšak slyšeli jsme už dost o rozdílech v agregátech. Velkou podívanou a sportem zaměřeným na show je pak NASCAR. Nicméně to podle mého není to, co bychom chtěli v F1, přestože ti nejrychlejší nakonec vyhrají.
Problémem F1 je to, že je sama pro sebe příliš velká. Procesy rozhodování selhávají kvůli tomu, že spousta lidí má hlasovací právo a může snadno shodit snahu někoho jiného. Pokud bude pokračovat touto cestou, královna motorsportu se bude všem jevit jako navenek hloupá a zahleděná pouze do sebe.
Jakou změnu byste jí doporučili vy?
Čtěte dále: Prezident Ferrari o pravidlech: Inspirujme se MotoGP
Sleduji všechny zmíněné série a těžko říct jestli si vzít někde příklad. I MotoGP mělo hodně nudné sezóny a to bývají motorky běžně akčnější než F1. Zavedení jednotné elektroniky možná pomáhá, ale svazuje to ruce výrobcům a to taky není dobře.
WEC je fajn po technické stránce, ale nevím jak u vytrvalostních závodů udržet u obrazovky miliony diváků po několik hodin. S tím však vytrvalostní závody počítají a dle mého necílí na masové publiku. Ale určitá otevřenost v konceptech je super.
Indycar jsou prostě americká show. Sice menší než Nascar, ale je to hlavně show. Je to pěkné na pohled v televizi i na trati, nestojí to moc peněz, vyhrávají různí jezdci. Ale jak bylo zmíněno mají jednotné některé díly a není to průkopník v technice.
Celkově je vhodné najít jako vždy zlatou střední cestu. Zkoušet nové věci, ale ne hystericky na poslední chvíli a poté je hned zase rušit. Udělat si analýzu, naplánovat změny a zkusit je. Přijde mi podivné že se několik let dopředu ví, jaké změny se zavedou, aby se pár měsíců před novou sezónou vše zrušilo.
Nevím sice ze které série by bylo nejlepší něco zkusit v F1, možná z každé trochu, ale jak se říká méně je někdy více a možná by bylo moudřejší a stačilo by prostě nic neměnit každý rok, nebo dokonce i vícekrát za rok, jak se letos stalo třeba s kvalifikacií… 😉