Měla by si formule 1 vzít příklad z jiných sérií?

Expert Gary Anderson z Autosportu se zaměřil na palčivé téma – přísluší formuli 1 nadále status královny motorsportu, nebo by si měla vzít příklad z jiných sérií a vydat se novou cestou? A pokud ano, tak jaké šampionáty jsou dobrým zdrojem inspirace a kterým se raději vyhnout? Nehledě na to, co kdokoliv říká o formuli 1, jde…

2 Štítky: Gary Anderson Zveřejněno 28. 04 2016 — Lukáš Štěrovský

Expert Gary Anderson z Autosportu se zaměřil na palčivé téma – přísluší formuli 1 nadále status královny motorsportu, nebo by si měla vzít příklad z jiných sérií a vydat se novou cestou? A pokud ano, tak jaké šampionáty jsou dobrým zdrojem inspirace a kterým se raději vyhnout?

Nehledě na to, co kdokoliv říká o formuli 1, jde stále o světového lídra, co se týče inženýrských technologií. Ještě lepší by ale bylo, kdyby se F1 poučila a vzala si alespoň jednu věc z ostatních světových závodních disciplín, uvědomila si, že k tomu, aby byla úspěšná, musí být zajímavá pro fanoušky a diváky.

Vezměte si jako příklad MotoGP. Dorna (motocyklová obdoba FIA) zuby nehty bojovala za zavedení jednotné elektroniky. To se jí však povedlo a všichni si rázem uvědomili, kolik peněz tím šetří, aniž by trpělo závodění – naopak. Ve čtyřech letošních podnicích vyhráli už tři různí jezdci.

Dalším příkladem může být Mistrovství světa vytrvalostních závodů. Specifikace ERS a pohonných jednotek mezi Audi, Porsche a Toyotou jsou velmi rozdílné. I tak ale organizátoři vytvořili taková pravidla, která zaručují, že výkony těchto vozů jsou si velmi blízko = skvělé závodění.

IndyCar se zase vydalo cestou jednotného šasi se dvěma odlišnými motory a bodykity, avšak slyšeli jsme už dost o rozdílech v agregátech. Velkou podívanou a sportem zaměřeným na show je pak NASCAR. Nicméně to podle mého není to, co bychom chtěli v F1, přestože ti nejrychlejší nakonec vyhrají.

Problémem F1 je to, že je sama pro sebe příliš velká. Procesy rozhodování selhávají kvůli tomu, že spousta lidí má hlasovací právo a může snadno shodit snahu někoho jiného. Pokud bude pokračovat touto cestou, královna motorsportu se bude všem jevit jako navenek hloupá a zahleděná pouze do sebe.

Jakou změnu byste jí doporučili vy?

Čtěte dále: Prezident Ferrari o pravidlech: Inspirujme se MotoGP

MotoGP nabízí podle Andersona dobré závody i díky jednotné elektronice a mohlo by inspirovat F1

MotoGP nabízí podle Andersona dobré závody i díky jednotné elektronice a mohlo by inspirovat F1

Diskuse k článku

2 komentáře: “Měla by si formule 1 vzít příklad z jiných sérií?”

  1. Speedemon napsal:

    Sleduji všechny zmíněné série a těžko říct jestli si vzít někde příklad. I MotoGP mělo hodně nudné sezóny a to bývají motorky běžně akčnější než F1. Zavedení jednotné elektroniky možná pomáhá, ale svazuje to ruce výrobcům a to taky není dobře.
    WEC je fajn po technické stránce, ale nevím jak u vytrvalostních závodů udržet u obrazovky miliony diváků po několik hodin. S tím však vytrvalostní závody počítají a dle mého necílí na masové publiku. Ale určitá otevřenost v konceptech je super.
    Indycar jsou prostě americká show. Sice menší než Nascar, ale je to hlavně show. Je to pěkné na pohled v televizi i na trati, nestojí to moc peněz, vyhrávají různí jezdci. Ale jak bylo zmíněno mají jednotné některé díly a není to průkopník v technice.

    Celkově je vhodné najít jako vždy zlatou střední cestu. Zkoušet nové věci, ale ne hystericky na poslední chvíli a poté je hned zase rušit. Udělat si analýzu, naplánovat změny a zkusit je. Přijde mi podivné že se několik let dopředu ví, jaké změny se zavedou, aby se pár měsíců před novou sezónou vše zrušilo.

  2. RendyF1 napsal:

    Nevím sice ze které série by bylo nejlepší něco zkusit v F1, možná z každé trochu, ale jak se říká méně je někdy více a možná by bylo moudřejší a stačilo by prostě nic neměnit každý rok, nebo dokonce i vícekrát za rok, jak se letos stalo třeba s kvalifikacií… 😉

Napsat komentář