McLaren

Zveřejněno 27. 04 2014 — Jan Pastorek

 

Licence: britská
Sídlo: Woking, Velká Británie
Jezdci: Fernando Alonso, Stoffel Vandoorne
Motor: Mercedes
První závod: GP Monaka 1966
Tituly: Tým: 8, jezdci: 12
Oficiální stránka: mclaren.com
Statistiky: GPGuide

Tým McLaren založil roku 1963 novozélandský jezdec formule 1 Bruce McLaren a roku 1966 s ním vstoupil do královny motorsportu.  V úvodu vystřídal motory Ford, Serenissima a BRM, aby se vrátil ke spolehlivému Fordu Coswrorth DFV.  Roku 1968 McLaren svůj tým rozšířil na dva vozy a angažoval svého krajana a úřadujícího mistra světa Denise Hulma. První vítězství pro tým vyjel sám McLaren v Belgii, Hulme koncem sezony přidal další dvě a tým obsadil druhé místo v Poháru konstruktérů. McLaren v té době stavěl také vozy pro Can-Am a při testování jednoho z nich Bruce McLaren roku 1970 zahynul.

Vedení týmu převzal Teddy Mayer. V letech 1972 a 1973 skončil McLaren s Hulmem a Peterem Revsonem třetí v Poháru konstruktérů.  Roku 1974 McLaren závodil s monopostem M23 a Emerson Fittipaldi získal pro stáj první titul mistra světa, McLaren vyhrál poprvé Pohár konstruktérů.  O dva roky později na něj dalším titulem stále ještě s modifikovaným M23 navázal James Hunt.

Po následném ústupu tým roku 1981 převzal Ron Dennis se svou organizací Project Four. Od té doby jsou všechny mclareny nazývány MP4 (Marlboro Project Four) a za lomítkem (později pomlčkou) následuje typové označení. Dennis dokázal přesvědčit k návratu do F1 Nikiho Laudu. Už roku 1982 obsadil tým druhé místo v Poháru konstruktérů. V následující sezoně začal používat motory TAG Porsche a čtyřletá spolupráce přinesla tři tituly mistra světa. Tehdy McLaren představil monopost z uhlíkových vláken, který navrhl John Barnard. Roku 1984 se radoval Lauda o pouhého půl bodu před týmovým kolegou Alainem Prostem, který se dočkal v následujících dvou letech. Sezony 1984 i 1985 přinesly týmu i Pohár konstruktérů.

Další úspěšnou spolupráci navázal McLaren roku 1988 s Hondou. K Prostovi přišel do týmu dravý Ayrton Senna. Hned první rok v týmu se stal mistrem světa, společně s Prostem vyhráli patnáct závodů ze šestnácti. V následující sezoně se z titulu radoval Prost, ale vzájemná rivalita se Sennou, která skončila kolizí v Suzuce, byla neúnosná a Francouz tým opustil. V letech 1990 a 1991 znovu triumfoval Senna. McLaren získal počtvrté za sebou Pohár konstruktérů. V následujícím roce ale nestačil na Williams s aktivním zavěšením a Honda se po sezoně rozhodla opustit F1. Roku 1993 stáj používala motory Ford a Senna díky svému jezdeckému umění obsadil v šampionátu druhé místo. Při svém posledním startu za McLaren dosáhl Brazilec svého posledního vítězství a McLaren se po této výhře dokonce na nějaký čas dostal do čela historických tabulek před Ferrari.

Následovala hubenější léta, po roce s motory Peugeot začal McLaren roku 1995 spolupracovat s Mercedesem. Roku 1997 angažoval skvělého aerodynamika Adriana Neweyho, který v týmu vydržel až do roku 2006. Úspěch přišel hned v následujících dvou sezonách, kdy se Mika Häkkinen stal dvakrát šampiónem. Společně s Davidem Coulthardem pro tým v roce 1998 vybojovali také Pohár konstruktérů. Do špičky McLaren patřil i v dalších letech.

Roku 2007 byli angažováni Fernando Alonso a Lewis Hamilton, který byl součástí závodního programu McLarenu. Angličan se ihned zařadil do absolutní špičky a jezdil vyrovnaně se Španělem. Jejich rivalita nakonec pomohla k titulu Kimimu Räikkönenovi. Tým byl navíc kvůli špionážní aféře vyloučen z Poháru konstruktérů. Alonso z týmu odešel, přestože měl platnou smlouvu, protože v týmu nebyl jasnou jedničkou. Hamilton roku 2008 ve své druhé sezoně v F1 získal pro McLaren další titul mistra světa a Dennis předal vedení týmu F1 výkonnému řediteli Martinu Whitmarshovi.

Roku 2010 stáj angažovala Jensona Buttona, měla tak ve své jezdecké sestavě dva poslední mistry světa. McLaren v té době stavěl rychlá auta, která ale často trpěla technickými problémy. Hamilton se po sezoně 2012 rozhodl odejít k Mercedesu a nahradil ho Sergio Pérez. Sezona 2013 ale byla velmi neúspěšná. Poprvé od roku 1980 se ani jeden z jezdců McLarenu během sezony neobjevil na stupních vítězů.

Došlo proto ke změnám. Dennis se před sezonou vrátil do vedení týmu. Buttona v jezdecké sestavě doplnil Kevin Magnussen, další mladík ze závodního programu stáje z Wokingu. Ale i když sezóna začala dobře pódiem v Austrálii, jejím zbytkem se tým spíš protrápil a měl hodně práce s Force Indií, aby ji porazil v boji o čtvrté místo. Novou naději představuje obnovená spolupráce s Hondou.

Ta ale, jak se posléze zjistilo, byla spíše katastrofou. Honda ve dvou letech nebyla schopna postavit konkurenceschopný, tedy výkonný a spolehlivý motor. McLaren tak bojoval o příčky maximálně ve středu pole.

McLaren dokázal kromě F1 triumfovat také třikrát v závodě 500 mil Indianapolis a jednou ve 24 hodinách Le Mans. Na poli silničních sportovních vozů se angažuje dosud.

Oblečení McLaren a další týmové zboží můžete zakoupit v našem obchodě.