McLaren lobuje u FIA: Red Bull podvádí
Šéf McLarenu F1 Zak Brown napsal dopis řídícímu orgánu FIA, ve kterém říká, že Red Bull porušuje rozpočtový strop představuje podvádění.
Brown požaduje penalizaci, která Red Bull zasáhne finančně i na trati.
„Jakýkoli tým, který překročil výdaje, získal nespravedlivou výhodu při vývoji vozu v aktuálním i následujícím roce,“ uvádí.
Brown dodává, že FIA by měla komunikovat o následných akcích a penalizacích rychle, aby byla zachována integrita F1.
Dopis, který vidělo BBC Sport, je datován 12. října a je adresován prezidentovi FIA Mohammedu Ben Sulayemovi a v kopii prezidentovi F1 Stefanu Domenicalimu.
Ten byl v pondělí zaslán týmům, které se kromě McLarenu nedopustily žádného prohřešku na omezení nákladů – Ferrari, Mercedes, Alpine, Alfa Romeo a Haas.
FIA minulý týden oznámila, že Red Bull se provinil „menším“ porušením stropu – menší ze dvou kategorií přestupků podle finančních předpisů F1 – a také procedurálním porušením.
Dělicí čára mezi „menšími“ a „materiálními“ trestnými činy je 5 % stropu – nebo 7,25 milionu dolarů v roce 2021.
FIA zatím neposkytla žádné podrobnosti o provinění Red Bullu, o jednáních, která mezi oběma stranami proběhla před vyrovnáním konečných účtů týmu, ani o případných trestech, které mohou být uděleny.
Bylo také zjištěno, že Aston Martin se dopustil „procedurálního“ porušení.
Williams dostal v květnu pokutu 25 000 dolarů za dřívější procedurální porušení.
Red Bull odmítl komentovat, když ho BBC Sport ohledně Brownova dopisu oslovila. Tým minulý týden uvedl, že byl “překvapen a zklamán” rozhodnutím FIA a dodal: Naše přesvědčení zůstává, že příslušné náklady jsou pod limitem nákladů pro rok 2021.
McLaren byl kontaktován ohledně úniku dopisu, ale odmítl to komentovat.
Brownův dopis nezmiňuje Red Bull nebo Aston Martin jménem, což je zřejmě pokus dát jasně najevo, že vyjadřuje svůj názor na jakékoli potenciální porušení nákladového stropu. Přímo však odkazuje na přestupky oznámené minulý týden.
Brown chválí práci FIA na téma stropu a říká, že policejní práce je „kritická“ pro budoucnost tohoto sportu.
Navrhuje, aby každý tým, který se provinil nadměrnou útratou, dostal pokutu rovnající se dvojnásobku částky, o kterou překročil limit, a za snížení povoleného výzkumu a vývoje v příštím roce.
„Porušení nadměrných výdajů a možná i procedurální porušení představují podvádění tím, že nabízejí významnou výhodu napříč technickými, sportovními a finančními předpisy.
FIA provedla extrémně důkladný, kolaborativní a otevřený proces. Dostali jsme dokonce roční test (v roce 2020) s dostatečnou příležitostí požádat o vysvětlení, pokud by detaily nebyly jasné. Není tedy důvod týmu nyní říkají, že jsou překvapeni.
Základem je, že každý tým, který překročil výdaje, získal nespravedlivou výhodu jak v aktuálním, tak v následujícím roce při vývoji vozu.
Nemyslíme si, že finanční postih sám o sobě by byl vhodným trestem za porušení nadměrné útraty nebo závažné procedurální porušení. V těchto případech musí být jednoznačně sportovní trest, jak stanoví FIA.
Navrhujeme, aby nadměrná útrata byla penalizována snížením nákladového stropu týmu v roce následujícím po rozsudku a sankce by se měla rovnat nadměrné útratě plus další pokutě – tj. překročení 2 milionů dolarů v roce 2021, což je identifikován v roce 2022, bude mít za následek odpočet 4 milionů $ v roce 2023 (2 miliony $ na kompenzaci nadměrné útraty plus 2 miliony $ pokuty).
Pro kontext, 2 miliony dolarů jsou 25-50% upgrade na roční rozpočet na vývoj automobilů, a proto by měly významný pozitivní a dlouhodobý přínos.
Kromě toho věříme, že by měly existovat menší sportovní sankce za překročení výdajů ve formě 20% snížení CFD a času v aerodynamickém tunelu. Ty by měly být uplatněny v následujícím roce, aby se zmírnily nespravedlivé výhody, které tým má a bude i nadále těžit.”
Brown navrhuje změny pravidel, aby se vypořádal s tím, co považuje za slabé stránky, které odhalil proces správy nákladového stropu v první sezoně.
„Aby se týmy nehromadily a těžily z multiplikačního efektu několika menších porušení překročení výdajů, navrhujeme, aby druhé menší porušení překročení výdajů automaticky přesunulo tým k velkému porušení.
Vzhledem k finanční situaci, 5% hranice pro menší překročení výdajů se zdá být příliš velká odchylka. Navrhujeme nižší prahovou hodnotu, 2,5%, je vhodnější.
Je prvořadé, aby se strop nákladů i nadále řídil vysoce transparentním způsobem, a to jak z hlediska podrobností o jakémkoli porušení, tak souvisejících sankcí.
Bude také důležité porozumět tomu, zda po prvním úplném roce provozu a zkoumání schématu je třeba si ujasnit určité záležitosti nebo nějaká klíčová zjištění. Opět platí, že jakékoli poznatky nebo poznatky by měly být sdíleny mezi všemi týmy. Nemůže být prostor pro mezery.
Zavedení nákladového stropu bylo jedním z hlavních důvodů, proč jsme v posledních letech přilákali do F1 nové akcionáře a investory, protože to považují za způsob, jak podpořit finanční a sportovní fair play.
Proto je důležité, abychom byli velmi pevní při implementaci pravidel nákladového stropu pro integritu a budoucnost F1.”
Dosud nebylo zveřejněno, zda Red Bull přijme zjištění FIA a uzavře to, co je známo jako „akceptovaná dohoda o porušení“, nebo je odmítne a bude požadovat, aby se dostal před takzvaný cost-cap adjudication panel.