McLaren by zvážil vlastní motor, ale preferuje jiná řešení

Velké složitosti nejen kolem dodávek motorů, ale také s jejich výkonem a spolehlivostí donutily McLaren zahájit rozvahu nad tím, že by se pustil do vlastního motoru F1. Rozhodně by se tak ale nestalo během současné éry hybridních pohonných jednotek.

1 Štítky: McLaren Pohonné jednotky Zveřejněno 8. 09 2017 — Tomáš Richtr

V uplynulých měsících a letech se často vyskytuje otázka, proč si McLaren coby automobilka nepostaví vlastní motor, když vyrábí celá auta včetně agregátů. Hlavním problémem je ale obrovský rozdíl v motorech McLarenu pro supersporty a pro monopost F1. Hybridní pohonné jednotky se spalovacím motorem V6 1,6 litru, kinetickým a horkým motorgenerátorem, turbem a úložištěm energie jsou obrovsky složité na vývoj, integraci a provoz. Tento technický soubor představuje zcela jinou úlohu a znalosti, které McLaren momentálně nemá. Obrovské finance s tím spojené nepočítaje.

Ale mnohaleté problémy s Hondou a absence jakýchkoli rozumných alternativ nutí McLaren začít zvažovat, že by pro rok 2021 postavil vlastní motor. Ten by měl být podle strategických plánů jednodušší, levnější a méně náročný na provoz, ačkoli jeho přesná technická specifikace není v těchto dnech definována.

Nezáleží ale jen na pravidlech kolem motorů, aby McLaren začal vůbec vážně zvažovat plán vlastního motoru. Důležité budou podle šéfa týmu Zaka Browna také rozpočtové stropy a jiný princip distribuce takzvaných prize money. Za těchto okolností by se mohly přihlásit další automobilky o dodávku motorů. Porsche se nechalo slyšet, že právě něco takového zvažuje.

“Vlastní motor jsme nikdy nestavěli, takže pokud bychom do toho měli jít, potřebovali bychom znát pravidla dostatečně dlouho dopředu a také by se to neobešlo bez velké investice,” řekl Zak Brown. “Rozhodně bychom to zvážili, ale musíme znát prostředí, ve kterém by se to mělo stát. Pravidla a kolik to bude stát. Rozhodně nejsme v pozici do stavby motoru investovat stovky milionů, což je tolik, kolik to stojí dnes. Je nutné změnit specifikaci motorů, aby se to pro nás stalo ekonomicky proveditelné.”

Zak Brown ale dodal, že preferuje příchod konkurenceschopného nezávislého dodavatele motorů, který nebude mít ve startovním poli vlastní tým po vzoru Mercedesu nebo Ferrari. Právě tyto firmy odmítly dodávat motory McLarenu z obav o vznik silného soupeře. Stejný problém měl před dvěma lety Red Bull. Zak Brown ale zdůraznil, že to musí být konkurenceschopný motor.

“Posledním nezávislým dodavatelem motorů byl Cosworth, a ten nebyl zrovna konkurenceschopný. To je důležitý faktor,” řekl Brown.

Diskuse k článku

Napsat komentář