Max Mosley: 1940 – 2021
Výrazným dílem přispěl ke zvýšení bezpečnosti ve formuli 1, ale také na běžných silnicích. Byl duchovním otcem nezávislosti FIA v podobě ustanovení Mezinárodního odvolacího soudu. Občas jeho kariéra, minimálně ve veřejném prostoru, nejspíše v důsledku komplotu doznala trhlin. Loni v březnu o něm vznikl dokumentární film. Někdejší prezident Max Mosley zemřel ve věku 81 let.
Max Mosley to měl vlastně hodně těžké už od dětství. Jeho otcem totiž byl Oswald Mosley (1896-1980), anglický šlechtic a politik, známý zejména jako vůdce britského fašismu. Faktor, který hrál důležitou roli při skandálu v roce 2008. Max Mosley si v soukromí – pořád coby prezident FIA – užíval sexuální hrátky s pěti ženami, z nichž jedna je tajně nahrávala a pak je prodala britskému bulváru The News of the World. Ten k fotografiím a záběrům přidal smyšlené prvky nacismu a Mosleymu nastalo peklo.
Ačkoli Mosley ustál hlasování o důvěře a vyhrál spor nejen o narušení soukromí, ale také mediálních lží, v roce 2009 v napjaté atmosféře přistoupil na dohodu a nechal se vystřídat v řádném volebním období současným prezidentem FIA Jeanem Todtem. Pevná ruka, s jakou Mosley v úřadu vládl, pochopitelně vygenerovala spoustu nepřátel, zejména mezi automobilkami, kterým takříkajíc ustřihával křidélka.
Mosley nikdy neměl pochyby o tom, že za komplotem stála větší organizace a struktura, než jen peněz-chtivá dáma, která si za video přišla údajně na několik desítek tisíc liber. Jejím manželem byl navíc agent britské tajné služby MI5, který musel být vzápětí propuštěn.
Mosleyho nepřátelé tak dosáhli svého: odstranit Mosleyho z úřadu prezidenta FIA.
Je to škoda, protože Max Mosley si zaslouží celou řadu uznání. Založil a provozoval tým F1 March Engineering. Začal hájit zájmy konstruktérů, sdružených v asociaci FOCA, a společně s Berniem Ecclestonem dokázal stabilizovat vztah mezi FOCA a sportovní divizí FIA.
Za svůj největší úspěch má Max Mosley něco, co sahá daleko za hranice sportu. Stal se instrumentální osobou v ustanovení programu Euro NCAP. Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) je nezávislé konsorcium, které provádí nárazové zkoušky automobilů, takzvané crashtesty). Testovaným vozům pak vydává Euro NCAP hodnocení bezpečnosti v podobě udělení hvězdiček za bezpečnost. Založeno bylo v prosinci roku 1996 a v roce 1998 se stalo oficiálně nezávislou mezinárodní organizací, fungující podle belgických zákonů. S organizací Euro NCAP spolupracuje množství institucí včetně Evropské komise, nebo právě Mezinárodní automobilové federace FIA.
Mosley dosáhl na vysoké právní vzdělání studii ve Francii, Německu a Anglii. Na prahu dospělosti se zúčastnil aktivit v politické straně založené jeho otcem, ale spojování Mosleyho jména s fašismem jej od dalších veřejných aktivit odradilo.
V roce 1969 pomohl založit tým March Engineering, ale po dvou nehodách prohlásil, jak je “evidentní, že mistrem světa nikdy nebude”, a svou pozornost přesunul na komerční a právní aspekty chodu týmu. V roce 1970 skrze různé týmy dokázal nasadit do formule 1 až pět vozů. S Berniem Ecclestonem se potkal na jednom z jednání asociace GPCA vyjednávající v zastoupení týmů jejich zájmy. Během dvaceti minut Ecclestone coby nový majitel týmu Brabham rozpoznal Mosleyho potenciál a od této chvíle se začala psát kapitola dvou nejvlivnějších mužů v historii formule 1.
V březnu 2020 měl premiéru dokumentární film Mosley
V intenzivním sporu, dnes známém jako válka FISA-FOCA, zastupoval Mosley zájmy nezávislých konstruktérů. Odvážná taktika vedla k uznání porážky tehdejším prezidentem sportovní divize FIA, Jeanem-Marie Balestrem. Byl to nejdůležitější krok v historii seriálu, který měl za následek rozdělení pravomocí: organizaci seriálu měla na starosti FIA, komerční záležitosti FOCA, tedy fakticky Ecclestone.
Po čtyřleté přestávce se Max Mosley do formule 1 vrátil, paradoxně za Balestreho podpory. S ním Mosley dosáhl dohody, která vytvořila cestu k jeho jmenování prezidentem FIA v roce 1993. Sportovní divize FISA pak byla zařazena pod FIA.
Mosley a Ecclestone pracovali dlouho pod jednou ‘střechou’ (FIA), s tím, že Ecclestone měl na starosti komerční záležitosti, čímž došlo k opětovnému spojení organizačních a komerčních pravomocí. Začala dlouhá bitva s evropskými antimonopolními autoritami, protože – jednoduše řečeno – si ti dva začali dělat co chtěli. Intenzivní spor, často vedený ve veřejné doméně, vyústil v kompromis: opětovné rozdělení organizačních a komerčních pravomocí v roce 2001, které trvá dodnes.
Dalším Mosleyho nepřítelem byl zaváděný zákaz tabákové reklamy, který pro F1 představoval velkou změnu na poli sponzorství. V roce 1996 se FIA prostřednictvím F1 stala ambasadorem evropského programu nárazových zkoušek. Od roku 1997 do roku 2004 byl Mosley předsedou organizace Euro NCAP. Určitě mu pomohly zkušenosti, které získal kampaní za zpřísnění bezpečnostních aspektů F1 po tragickém víkendu na jaře 1994 v San Marinu, jen rok po Mosleyho nástupu do úřadu.
V roce 2001 Max Mosley začal čelit nebezpečí, které sám velmi dobře znal: automobilky se začaly seskupovat proti němu a Ecclestonovi. Týmy s automobilkami v zádech se začaly šikovat do asociace, která začala hlásat, že FIA by neměla řídit sport. A vyhlásila záměr založit konkurenční závodní seriál: Grand Prix World Championship. Vyhrůžka, která se opakovala také v roce 2009.
Negativní publicitu si FIA vysloužila také za zpackanou Velkou cenu USA 2005, kvůli nevhodným pneumatikám Michelin. O dva roky později ale Mosley využil špionážní aféry mezi McLarenem a Ferrari k upevnění své pozice a v důsledku toho prohloubení nelibosti mezi ním a Ronem Dennisem. V obavách z možné finanční krize využil Mosley své silnější pozice a zahájil proti automobilkám drtivý útok. Ten probíhal v podobě zavedení pravidel umožňující lepší výsledky slabším týmům, které nejsou kryty silnými automobilkami, skrze výhodnější technická pravidla a rozpočtové stropy. Automobilky začaly vyhrožovat nepřihlášením se do seriálu, na což Mosley kontroval otevřením seriálu pro nové týmy.
Ve vypjaté atmosféře přišel The News of The World s ilegálně pořízenými snímky Mosleyho sexuálních hrátek s pěti ženami a lživými obviněními z používání prvků nacismu. A v roce 2009 automobilky vyhlásily založení vlastního formulového seriálu.
Max Mosley pohrozil, že navzdory svému prohlášení bude dál kandidovat na pozici prezidenta FIA. Ale jen o den později, 24. června 2009, došlo k dohodě, která znamenala Mosleyho rozhodnutí již dále nekandidovat a na druhé straně zrušení příprav konkurenčního seriálu.
V dalších dnech začaly automobilky ve stínu finanční krize formuli 1 houfně opouštět, což bylo přesně to, před čím Max Mosley vždycky varoval.