Red Bull zesílil své výhrůžky odchodu

Helmut Marko ve shodě s majitelem Red Bullu Dietrichem Mateschitzem tvrdí, že pokud tým nebude mít počínaje příštím rokem konkurenceschopný motor, opustí scénu formule 1. Jako nejpravděpodobnější se zatím jeví spojení Red Bullu a Ferrari, které by mohlo zajistit i dodávku pohonných jednotek pro Toro Rosso. Už není tajemstvím, že spolupráce francouzského dodavatele motorů a rakouského…

6 Štítky: Helmut Marko Red Bull Zveřejněno 23. 09 2015 — Lukáš Štěrovský

Helmut Marko ve shodě s majitelem Red Bullu Dietrichem Mateschitzem tvrdí, že pokud tým nebude mít počínaje příštím rokem konkurenceschopný motor, opustí scénu formule 1. Jako nejpravděpodobnější se zatím jeví spojení Red Bullu a Ferrari, které by mohlo zajistit i dodávku pohonných jednotek pro Toro Rosso.

Už není tajemstvím, že spolupráce francouzského dodavatele motorů a rakouského týmu dostojí po posledním závodě ročníku 2015 konci. „Renault nám nedokázal poskytnout motor, který by nám umožnil pohybovat se na čele startovního pole. Takhle jednoduché to je,“ říká poradce Red Bullu Helmut Marko.

Rakouskou stáj sužují potíže s výkonem, plynoucí z nedostatečně kvalitní pohonné jednotky, už delší dobu. „Těžký byl loňský i letošní rok. Neviděli jsme, že pro příští rok bude Renault na úrovni Mercedesu nebo Ferrari. Nezapomínejte, že jsme zákazníci – platíme za produkt, a nikdo nechce utrácet peníze za podřadné zboží. Takže nastal čas učinit rozhodnutí,“ tvrdí bývalý pilot.

Ten spolu s ostatními členy týmu čelí momentálně nelehkému rozhodování o budoucnosti Red Bullu v královně motorsportu. „Možností je i pozastavení působnosti v F1. Je to jeden z možných scénářů. Pokud nebudeme mít motor, který nám umožní bojovat na špici pole, preferujeme pauzu,“ má jasno Helmut Marko.

Konečné rozhodnutí je ale v rukou vlastníka Red Bullu. „Mohu se podívat pouze na následující rok. Jestliže nebudeme disponovat konkurenceschopným motorem, není pro Red Bull ve formuli 1 žádná budoucnost. Po Abu Dhabi může klidně spadnout opona. To je názor pana Mateschitze. Ví, že závodit vpředu stojí stejné peníze jako teď, když jsme ‚v lepším středu‘, a nepřeje si v tom pokračovat další sezónu.“

Rakouskou stáj by mohla zachránit dohoda s jiným dodavatelem motorů. S pozicí zákaznického týmu totiž problém nemá. „S Renaultem jsme vyhráli osm titulů v této pozici,“ ví dobře Marko. Podle něj totiž zákaznické týmy dostávají motor stejné specifikace, jako mají k dispozici tovární týmy. „Pokud bychom měli o několik koní méně, nebyli bychom znepokojení. Nakonec si ale můžete velice snadno s pomocí GPS dat a dalších parametrů ověřit, co skutečně dostáváte. Pravdou je, že motor – hardware – není problémem. Tím je software a taktéž palivo,“ má jasno o Achillově patě vztahu továrny a odběratelů.

A kdo by tedy mohl být oním zachráncem Red Bullu? Stále častěji se omílá možné spojení s Ferrari. „Ještě to není jisté, ale ano, v Monze proběhla diskuze se Sergiem Marchionnem (generálním ředitelem Fiatu),“ potvrzuje rakouský týmový poradce. „To by byl ideální scénář. Z hlediska nákladů by to dávalo smysl,“ komentuje eventuální spolupráci Ferrari a Toro Rosso.

V poslední době se ale taktéž spekulovalo o Audi nebo Volkswagenu. To ale Marko popírá. „Nemyslím, že mají v šuplíku připravený koncept motoru. Kolují nějaké zvěsti a bylo by samozřejmě skvělé, kdyby do šampionátu přišel další výrobce motorů. Pravdou ale je, že teď je to jen čtení z křišťálové koule.“

V boji o budoucnost ale nelze zapomínat na přítomnost. Spojení Red Bullu a Renaultu čeká ještě šest závodů. Bude mít rakouská stáj šanci na podobný úspěch jako v Singapuru? „Ne. Protože teď budeme závodit na tratích, kde je potřeba výkon, tam nemáme nejmenší šanci. Po Singapuru, kde jsme zaznamenali dobrou bodovou spršku, nás čeká Suzuka, Soči, Austin a Brazílie. Toro Rosso mělo naneštěstí spoustu potíží, takže musíme být realisté – pro Red Bull je možné skončit celkově na čtvrté příčce, ohledně Toro Rosso se ještě uvidí,“ přiznává vedoucího rozvojového programu pro budoucí piloty Red Bullu.

A právě jezdci jsou momentálně jedinou položkou na seznamu, která se zcela jistě dá označit jako bezproblémová. „Všichni čtyři piloti si vedou dobře. Mladíci dokonce lépe, než se očekávalo. Takže jezdci skutečně nejsou problémem,“ uzavírá Helmut Marko.

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2013, Grand Prix of Great Britain, Dr. Helmut Marko (AUT, Infiniti Red Bull Racing), *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Diskuse k článku

Napsat komentář