Malý závod velkého muže – André Lotterer
André Lotterer je mimořádně talentovaný závodník, který ve formuli 1 dostal pouze jednou možnost ukázat své kvality, a to ke všemu v podprůměrném voze. Držitel platinové licence FIA třikrát vyhrál závod 24 hodin Le Mans, je šampionem vytrvalostních závodů WEC 2012 nebo dvojnásobným šampionem japonské Super formule (formule Nippon). V tento den před šesti lety dostal také mimořádnou šanci odstartovat do závodu F1. Byl z toho jeden z nejkratších závodů kteréhokoli pilota formule 1.
André Lotterer se narodil 19. listopadu 1981 v německém Duisburgu. Svoji závodnickou kariéru započal v osmi letech na motokárách, když se v letech 1989-1994 účasnil motokárových seriálů v Belgii, Nizozemku a Německu, ve kterých se mu podařilo třikrát triumfovat. O rok později se pak stal vice mistrem juniorského motokárového šampionátu a v roce 1997 skončil druhý v německém mistrovství motokár.
V monopostech debutoval v roce 1998, a to v německé formuli BMW, kde byl korunován po fantastické sezoně, ve které získal 14 vítězství, mistrem, a v následujícím ročníku titul obhájil. Kromě toho téhož roku nastupoval rovněž v evropském poháru dvoulitrových formulí Renault, avšak tamní angažmá nebylo tak zářné jako ve formuli BMW.
Poté následoval přestup do německé odnože formule 3. V Šampionátu jezdců obsadil čtvrté místo se 151 body a třemi výhrami na kontě. Zároveň poprvé nahlédnul do kolotoče královny motorsportu, když se zúčastnil testů s týmem Jaguar Racing. V roce 2001 se stal jeho jezdcem v britské formuli 3 a o rok později získal pozici testovacího jezdce.
Úspěšná štace ve formuli Nipon
V japonském formulovém seriálu Nipon se Lotterer upsal týmu Nakajima Racing, ve kterém závodil po boku Takašiho Kongure. Jednalo se o poměrně solidní debut, neboť skončil se dvěma druhýma místy na pátém místě.
Ročník 2004 by se dal označit za úspěšný, Lotterer se totiž stal vicemistrem. Byť několikrát skončil v nejlepší trojce, tak vysněného titulu se dočkal až v sezoně 2011.
Pětiletka ve WEC
Naopak v šampionátu vytrvalostních závodů WEC zazářil hned na úvod. Své kvality ukázal v roce 2012 ve voze týmu Audi. Vyjma Sebringu, ve kterém projel cílem jako jedenáctý, stál Lotterer pokaždé na stupních vítězů. Díky těmto skvělým výkonům si dojel pro titul. V následujících třech sezónách pak obsadil v konečném pořadí stříbrnou příčku.
Jediný start ve formuli 1. 12 let po testech s Jaguarem
Talent ve formuli 1 nestačí. O tom by mohl vyprávět i Lotterer. Bohužel dostal pouze jedinou příležitost se předvést, a to v roce 2014 v Caterhamu. Do služby byl povolán pro Grand Prix Belgie jako náhrada za Kamuje Kobajašiho.
Neočekávaly se od něj žádné zázraky, neboť se jednalo o tým z chvostu pole. Nicméně se mu podařilo kvalifikovat se na 21. místě před týmovým kolegou Marcusem Ericssonem. Avšak závod neměl dlouhého trvání. Po úvodním kole na okruhu Spa-Francorchamps byl nucen odstoupit kvůli selhání techniky.
Zúčastnit se měl také podniku na italské Monze, jenže tým se nakonec rozhodl posadit v prvním volném tréninku vedle Španěla Roberta Merhiho.
Spekulovalo se rovněž o Lottererově startu do poslední velké ceny ročníku v Abú Dhábi. Nabídku investorů měl však Němec odmítnout, a to kvůli tragické formě týmu a tudíž i mizerným vyhlídkám na slušný výsledek.
Nové útočiště ve formuli E
Pro sezonu 2017/18 zamířil do série elektrických monopostů. Debut s týmem Techeetah nevyšel příliš podle plánů, neboť z úvodního závodu v Hongkongu byl diskvalifikovaný. Zatímco jeho týmový kolega, další expilot formule 1, Jean-Éric Vergne ročník opanoval, tak Lottererovi patřila osmá pozice, kterou obsadil i v uplynulém ročníku.
Pro sezonu 2019/20, kterou na více jak tři měsíce přerušila globální pandemie, jej angažovalo Porsche. S Německou stájí i přesto, že byla nováčkem šampionátu, slavil úspěchy. Hned v úvodním závodě v Rijádu skončil na druhém místě. Fantastickou formu pak stvrdil další druhou pozicí v cíli, a to v první eprix berlínského sixpacku. Mezi jezdci se umístil na osmém místě se 71 body na kontě.
Debut na 1*: Porsche překvapilo dvěma pódii nejen sebe samé
Diskuse k článku