Malý velký finský svět motorsportu
Finsko má rozlohu 338 432 km², což z něj dělá 63. největší zemi na světě. Hustota obyvatelstva je 16,04 obyvatel / km². To je 165. místo na světě. Není proto možná divu, že se finské hvězdy motorsportu znají, jako kdyby byly jedna rodina.
Většina obyvatel Finska žije na jihu, kde – jak se říká – je podnebí náročné. Zatímco na severu je brutální.
Mika Häkkinen se narodil v městě Vantta, ve Finsku, 28. září 1968. Když bylo Häkkinenovi pět let, rodiče pro něj pronajali motokáru a brali ho na dráhu nedaleko jejich domu. Později dostal od svého otce svou vlastní první motokáru, kterou koupil od člověka jménem Henri Toivonen, po čase nejmladšího vítěze závodu v rallyovém mistrovství světa.
Ten začínal na motokárách, ale od devatenácti startoval v rally. Poprvé jel na domácí Rallye tisíce jezer 1975 s vozem Simca Rallye 2. Na korsické rally v květnu 1986 sice závodí jako nemocný, ale přesto celou soutěž vede. V osmnácté rychlostní zkoušce ale vyletěl z dráhy a zahynul v troskách vozu při explozi a požáru.
Když Mika Häkkinen vyrostl natolik, aby mohl začít sám závodit, přišel na to, že jedním z jeho největších soupeřů je o dva roky starší soused z ulice, ve které žil: Mika Salo.
Mika Salo v motokárách získal čtyři tituly mistra Skandinávie a otevřel si cestu do formule Ford, ve které hned v prvním roce svého působení v této třídě skončil na druhém místě. V další sezoně v roce 1988 získal titul mistra Finska, Skandinávie i Evropy. Následující dva roky působil v britském mistrovství Formule 3, v roce 1989 získal pouhých 10 bodů a skončil na 14. místě.
V dalším roce bojoval o titul právě s Mikou Häkkinenem, a i když zvítězil v šesti závodech, nakonec na Häkkinena ztrácel 23 bodů a skončil druhý. Zatímco britská formule 3 Häkkinena katapultovala přímo do Formule 1, Salo odešel závodit do Japonska. V roce 1999 se pak Häkkinen a Salo potkali ve formuli 1 v šesti závodech.
Mika Häkkinen ve Finsku piloval své jezdecké umění také v závodech VW brouků na zamrzlém jezeře. Jeho jedním ze soupeřů byl Mika Sohlberg, který šel později závodit do mistrovství světa v rallye.
Když se Häkkinen dostal do formule Ford, koupil závodní auto Reynard Formula Ford 1600 z roku 1986 od mladíka jménem JJ Lehto. Jyrki Järvilehto, známý jako JJ Lehto, se narodil ve finském Espoo, stejně jako Kimi Räikkönen. V letech 1989 až 1994 se zúčastnil sedmdesáti velkých cen, jeho nejlepším umístěním bylo třetí místo ve Velké ceně San Marina 1991. Byl také týmovým kolegou Michaela Schumachera v Benettonu.
Zpátky k Häkkinenovi: při jedné z návštěv finské sauny potkal Kekeho Rosberga, který se pak stal jeho manažerem. Šampion formule 1 sezony 1982 Rosberg Häkkinenovi sehnal sponzory, kteří mu pomáhali v juniorských formulových kategoriích. „Nový létající Fin“ vyhrál třikrát Skandinávský šampionát, poté v roce 1988 šampionát Opel Lotus Euroseries a v roce 1990 britskou formuli 3. Na konci 80. let bydlel v Anglii v domě společně s týmovým kolegou ze stáje West Surrey Racing a pozdějším jezdcem formule 1, Allanem McNishem. Häkkinen byl blízko vítězství v Grand Prix Macau 1990, ale havaroval s Michaelem Schumacherem. Jeho výkon ale znamenal posun do formule 1 k týmu Lotus.
Když Mika Häkkinen opouštěl formuli 1, jako jeho náhradník se nejvíce nabízel Nick Heidfeld, ale Häkkinen tehdejšího šéfa McLarenu Rona Dennise ujišťoval, že jestli chce vyhrávat, měl by vzít Fina. (“If you wanna win, get the Finn.”). A tak získal sedačku Kimi Räikkönen…
Jak vidno, Finové mají k motorsportu opravdu vřelý vztah! Mistry světa v rallye závodech se stali Markku Alén, Ari Vatanen, Hannu Mikkola, Timo Salonen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen a Marcus Grönholm. Mistrem světa v závodech silničních motocyklů se stal Jarno Saarinen. A Juha Salminen vybojoval 13 titulů mistra světa v závodech enduro.
Diskuse k článku