Malý papírek s důležitou informací. Co se po závodě ukazuje jezdcům?

Po konci závodu si jezdci stoupnou na váhu a dostanou papírek. Co na něm pilot uvidí?

Štítky: Pravidla Zajímavosti Zveřejněno 25. 04 2025 — Dominik Kovář

Formule 1 je svět, kde se vše přísně kontroluje. Každý milimetr a každý gram podléhá přísnému dohledu sportovních a technických komisařů. A to se nemusíme bavit pouze o monopostech. Váha se totiž řeší také u jezdců.

Jakmile skončí závod, piloti míří v parc fermé okamžitě na váhu. V pravidlech FIA stojí, že jezdec musí vážit alespoň 82 kilogramů – včetně obleku, rukavic, helmy, bot a zařízení na ochranu krku HANS. Pokud je pilot lehčí, tým musí dát do monopostu zátěž, kterou vyrovná nepoměr s ostatními piloty. Hmotnost jezdce se totiž započítává do minimální hmotnosti monopostu, která je aktuálně 800 kg.

Jak jsme již zmínili, každý gram je nesmírně důležitý a každý gram navíc může znamenat pomalejší čas. Týmy také musí počítat s úbytkem váhy pilota během závodu, což může být v extrémních případech až 5 kilogramů.

Vážení po závodě tak slouží dvěma účelům. Dodržování je předpisů je jedna věc, poté je tu ale také faktor zdraví. Týmovým lékařům a fyzioterapeutům dává přehled o tom, jak moc dehydratovaní piloti po závodě jsou a jak jim mohou nejlépe pomoci s regenerací.

Zde přichází na řadu malý papírek, který je pro tyto účely nesmírně důležitý. Na papírovém útržku dostane pilot svou váhu s přesností na desetinná místa. Pokud se pilotovi zdá údaj nepravdivý, může požádat o převážení.

Papírek pak pravděpodobně končí u zmíněných fyzioterapeutů, kteří na základě výsledků zahájí regenerační proces pro jezdce. Přesně takto sofistikovaný je svět F1.