Málem jsem odešel do Ferrari, přiznal Adrian Newey

Technický ředitel Red Bullu Adrian Newey v nedávném prohlášení přiznal, že v roce 2014 přemýšlel o konci kariéry nebo přestupu do Ferrari. Konstruktérský mág nakonec u rudých býků našel ztracenou motivaci a v týmu zůstal. Newey také porovnal spolupráce s různými jezdci, se kterými se setkal.

Štítky: Adrian Newey Red Bull Zveřejněno 6. 05 2022 — Vašek Štěpánek

Adrian Newey je velmi uznávaným inženýrem ve formuli 1. Brit v minulosti pracoval například pro Williams a McLaren. V novější éře F1 je ale Neweyho tvář spojována s Red Bullem, tedy s týmem, který se zdál být outsiderem, a nakonec se z něj stala úspěšná stáj.

V letech 2010-2013 Red Bull vyhrál čtyři poháry konstruktérů a tehdejší pilot týmu Sebastian Vettel čtyři tituly mistra světa. Od sezony 2014 ale začala platit nová pravidla ohledně motorů (hybridní éra) a výkony stáje z Milton Keynes šly dolů.

Trvalo dlouhých osm let, než se Red Bull opět dokázal zapojit do boje o titul mistra světa. Právě během této doby byl Newey frustrovaný a ztratil motivaci. Britský inženýr pokukoval po jiných výzvách a ve hře byl i konec kariéry.

„Bylo to náročné období. Měli jsme partnera (Renault), který nám nedodával dobré motory a nějak mu to nevadilo. Bylo by něco jiného, kdybychom měli špatně navržené auto, ale tehdy byl problém hlavně v pohonné jednotce, a tu jsme nemohli ovlivnit.

V takových situacích začne být člověk frustrovaný a ztrácí motivaci. To samozřejmě potkalo i mě a přemýšlel jsem nad svou budoucností. Nevěděl jsem, zda odejdu z formule 1 anebo zda nezkusím přejít někam jinam.

V té návaznosti jsem málem podepsal smlouvu s Ferrari. Jednou jsme se střetli se Stefanem Domenicalim (tehdejší šéf Ferrari a nynější CEO F1) na letišti a mluvili jsme o možné smlouvě. Nakonec jsem od toho upustil, nerad měním týmy,“ přiznal Newey.

Technický génius poté u Red Bullu našel ztracenou motivaci. Rudí býci uzavřeli dohodu s Aston Martinem, který byl dříve sponzorem stáje a Newey se začal aktivně podílet na konstrukci prototypu vozu Valkyrie a své působení v F1 lehce upozadil.

Aktivněji se na vývoji monopostů Red Bullu začal Newey opětovně angažovat až po příchodu nového dodavatele motorů, kterým byla Honda. Japonská automobilka byla ochotná provést potřebné změny a brzy začala spolupráce sklízet ovoce.

ABT Sportsline se vrací do formule E!

Během tohoto období se Newey sblížil také s Maxem Verstappenem a porovnal jej s dalšími jezdci, kteří závodili v ‚jeho vozech‘. Podle Neweyho je pro zpětnou vazbu nejlepší právě Max Verstappen a dříve to byl i Daniel Ricciardo.

„Za ta léta jsem pracoval s mnoha piloty. V McLarenu jsem se setkal s Mikou (Hakkinenem) a Kimim (Räikkönenem). Oba ale nebyli moc sdílní a během analýz řekli jen pár slov, což vám ve vaší práci moc nepomůže.

Druhý extrém jsem zažil v Red Bullu při spolupráci se Sebem (Vettelem). Ten byl zase schopen prosedět i několik hodin analyzováním své jízdy. Zkoumal různé záznamy z kamer a místa, kde se mohl zlepšit. Lidsky mě to už unavovalo.

Řekl bych, že nejlépe se mi pracovalo s Danielem (Ricciardem) a doteď s Maxem. Oba si jsou velice podobní, hned ví, s čím mají problém a hned řeknou, jak jej vyřešit a přesně tenhle styl práce s jezdcem mi vyhovuje,“ sdělil Newey.