Mají juniorské série smysl? Podle Michela systém funguje dobře
Letos došlo k obrovskému boomu, co se týká příchodu jezdců z formule 2. Avšak v předchozích sezonách vycházeli šampioni juniorských sérií na prázdno. Přesto je generální ředitel šampionátů F2 a F3 přesvědčen o tom, že funguje tak, jak má.
Otázky nad smyslem juniorských sérií létaly ve vzduchu mnoho let. Přestože se v nižších sériích formule objevovalo spoustu talentů, tak ani ti nejlepší si nedokázali najít místo v královně motorsportu. Nejlepším příkladem je porovnání jezdeckých sestav sezony 2023 a 2024. Pomineme-li změny v průběhu ročníku u VCARB a Williamsu, tak zůstala složení týmů identická s předchozím rokem.
Pochopitelně se začalo mluvit o tom, proč vůbec formule 2 existuje, když si týmy ve formuli 1 nechávají “staříky”. Byť na startovním roštu nadále zůstane 43 letý Fernando Alonso nebo o dva roky mladší Lewis Hamilton, tak tentokrát dochází k obrovské generační obměně a konečně se objeví na startovní listině zcela nová jména talentovaných závodníků.
Právě z “odrazového můstku” v podobě formule 2 uvidíme v monopostu hned čtyři nováčky. Oliver Bearman sice není stoprocentním nováčkem, protože letos už absolvoval několik závodů pro Ferrari a Haas, ale pro sezonu 2025 získal u Američanů stálé angažmá. Nestává se často, aby tým z čela vsázel na nezkušeného pilota, nicméně Mercedes tento risk podstoupí, a to s vycházející hvězdou z Itálie Andreou Kimim Antonellim. Alpine vytáhlo ze svých řad Jacka Doohana a Sauber podepsal aktuálního lídra šampionátu F2 Gabriela Bortoleta.
Ovšem nováčkovské řady se ještě zřejmě zcela neuzavřely, jelikož se spekuluje o možném příchodu Isaca Hadjara. Francouz by měl nahradit Liama Lawsona u VCARB, který by měl být povýšen do Red Bullu na místo Sergia Péreze.
Generální ředitel šampionátů F2 a F3 Bruno Michel vždy tvrdil, že aktuálně nastavený systém funguje dobře. “Na konci dne je pro nás nejdůležitější ujistit se, že jezdci, kteří budou ve formuli 1, na ni budou připraveni. To je naše práce. A tam můžete vidět, že pyramida funguje, protože když se dostanou do formule 1, tak jsou připraveni.”
Faktem zůstává, že ti závodníci, kterým se v nižších seriálech dařilo, budou automaticky dobří i ve formuli 1. Skvělým příkladem je Logan Sargeant, který podával ve formuli 2 solidní výkony, ale v královně motorsportu pohořel na plné čáře, což zapříčinilo, že jej v průběhu tohoto ročníku Williams vystřídal za další naději z formule 2, Franca Colapinta. Američan přikládal vinu jeho selhání především rozdílnosti monopostů: “F2 je skvělá série, která má skvělé jezdce, ale myslím si, že propast mezi auty je mnohem větší, než by měla být.”
Bearman odstartoval “nováčkovský boom”
Brit je rád, že už nejsou piloti formule 2 přehlíženi. Přispěl k tomu také on sám svými přesvědčivými výkony, když zaskakoval za Carlose Sainze ve Ferrari nebo za Kevina Magnussena u Haasu. Dokázal tím, že jsou jezdci z této série schopní být konkurenceschopní i v nejvyšší kategorii.
“Podle mě je to v první řadě kvalita, kterou musíte mít. Každý víkend to vidíte – první trénink, první kolo – obvykle je nerychlejším jezdcem Max (Verstappen), který je mistrem světa v posledních čtyřech letech,” připomíná Bearman, který byl dotázán na to, zda jdou výkony ruku v ruce s přípravou v juniorských kategoriích, nebo hraje prim zručnost. “Ale myslím si, že v posledních letech nebyli ve formuli 1 ti nejlepší nováčci.”
Kromě Sargeanta se nedařilo ani Micku Schumacherovi a velký průšvih byl také Nyck de Vries, který však dokazuje v jiných závodních sériích, že není špatným pilotem. Pouze mu zcela nesedl monopost F1. Na opačném břehu stojí ale Oscar Piastri, který je podle Bermana za posledních pět let jediným obstojným “zelenáčem”, což na mladé pušky neházelo velmi dobré světlo.
“Ale myslím si, že díky mým závodům a výkonům Franca a dokonce i s Kimim (Antonellim) na trati – vždy je velmi rychlý – jsme týmům dokázali, že nováčci mohou ve skutečnosti bojovat na stejné úrovni jako zkušení jezdci. Stále se objevují nové talenty a myslím, že už nebudou ignorováni,” uzavřel rodák z Chelmsfordu.