Magický Lawrence Stroll
Jedno z nejvíce skloňovaných jmen současnosti: kanadský podnikatel Lawrence Stroll. Multimilionář, otec pilota formule 1 Lance Strolla, relativně čerstvý majitel týmu F1 Racing Point, nově Aston Martin – a dříve Force India a původně unikátní Jordan. Lawrence Stroll, který má velmi blízký vztah se šéfem a spolumajitelem týmu Mercedes Totem Wolffem. Kdo vlastně je Lawrence Stroll? Jak přišel ke svému majetku? Co jej činí úspěšným? A proč jeho začínající projekt Aston Martin – ať už ve formuli 1 nebo mimo ni – může být v následujících letech jedním z nejpozoruhodnějších příběhů úspěchu?
Abychom pochopili, kdo je Lawrence Stroll a čím je výjimečný, musíme poměrně daleko do historie. Až do carského Ruska. Nebylo to jen hitlerovské Německo, které tragickým způsobem sužovalo židovský národ. Ale také Rusko ve svém vlastním impériu. Situace se s ruskou revolucí v roce 1917 a následnou občanskou válkou nezlepšila – ba naopak – a řada židovských rodin utíkala do svobodného zahraničí, zejména do Ameriky. A to byl případ Lea Strulovitche. Otce Lawrence Strolla.
Nechce se ti číst? Poslechni si jako podcast na obvyklých podcast platformách stanice F1 Rádio:
Lawrence Stroll šel ve šlépějích svého otce, obchodníka s oblečením. A později začal investovat. Do oděvních značek Ralph Lauren a Pierre Cardin. Společně s hongkongským partnerem Silasem Chou založil jednu z největších firem v oboru: Sportswear Holdings. Ta pomohla k úspěchu jiné známé značce, Tommy Hilfiger, která dnes platí desítky milionů dolarů Lewisi Hamiltonovi za to, že jí dělá ambasadora. Nákup a prodej podílů v oděvních firmách, jmenovitě Michael Kors, z Lawrence Strolla udělal milionáře a účastníka žebříčku Forbes nejbohatších lidí. V srpnu 1994 si vzal belgickou módní návrhářku Claire-Anne Callensovou, se kterou má dceru a také syna, Lance Strolla.
No dobře. Stroll a móda. To jsme pořád daleko od motorsportu, nemluvě o formuli 1. Movití podnikatelé rádi investují do umění. Unikátní vozy jsou ale také uměním. Lawrence Stroll závodil v zákaznickém seriálu Ferrari Challenge. Soutěžícími byli majitelé modelů Ferrari 348. V Kanadě se stal dealerem Ferrari a stal se sběratelem luxusních vozů dalších značek, například McLaren nebo Ford (ale také modelu Aston Martin Valkyrie) . Dneska vlastní závodní okruh Circuit Mont Tremblant na severozápadě od Montrealu. To byla vrátka, kterými Lawrence Stroll vstoupil do světa motorsportu. Ne proto, že by chtěl platit kariéru svému synovi. A Lance Stroll byl u toho, když se jeho táta pokoušel závodit. Stroll otec a syn trávili závodní chvíle spolu. Jen těžko se dítěti podaří prorazit do světa sportu bez podpory rodičů, a to nejen časové, citové, ale také finanční. Coby vážený zákazník Ferrari pomohl Stroll otec Strollovi synovi stát se členem jezdecké akademie Ferrari v letech 2013 až 2015. Stroll mladší získal titul šampiona italské formule 4 se sedmi vítězstvími a novozélandské Toyota Racing Series v roce 2015. Vrátil se do Evropy, aby získal titul šampiona evropské formule 3. Lance Stroll tak patří do stejné skupiny lidí jako Lando Norris, Mick Schumacher nebo Esteban Ocon. Výčet, které nejen Strollovi vynesl superlicenci potřebnou pro start ve formuli 1, ale byl bohatější než u řady jiných zavedenějších pilotů F1. Umíte si představit, že poprvé, kdy Stroll táta nedoprovázel Strolla syna v závodě, byla až loňská Velká cena Rakouska. Takové rodičovské nasazení není jen o penězích.
Stroll táta: Nebýt mým synem, nikdo by jeho výkony nezpochybňoval
Ale zpátky k Lancovu otci, Lawrencovi. Coby byznysmen, jeho zájmy jdou daleko za hranice chuti pomoci svému synovi. To se týká investic do týmů Prema Powerteam, Williams a později Racing Point, který jako zadluženou Force Indii vytáhl z nucené správy. To už ale byla roztočena daleko větší kola osudu. Lawrence Stroll se svým instinktem strůjce úspěchu a zhodnocení značek šel ještě dál. Vlastnit samotný tým F1 není žádné terno. Důkazem toho budiž Williams, ale také Haas, jehož majitel Gene Haas svůj tým dotuje více, než čekal. I když musí uznat, že to pro jeho vlastní byznys s obráběcími stroji má nemalé přínosy. Lawrence Stroll vyhlíží dál než jen k momentu pořídit vlastní tým F1 a získat z toho… bůhvíco. Stroll už v době, kdy za lehce kontroverzních okolností vytáhl Force Indii z nucené správy, věděl, že se pustí nejen do záchrany, ale velkorysého rozmachu skomírající značky Aston Martin. Strollova strategie není přímočarou touhou vstoupit do formule 1 a pak zjišťovat, co se z toho dá vytěžit. Stroll obloukem z různých směrů cílí do situace, ve které v dalších pěti letech může vzniknout jeden z největších projektů současnosti. Jak to výstižně pojmenoval sám Stroll: tahle taktika přináší výsledek, podle kterého 1 + 1 = 3.
Tým formule 1 Aston Martin a automobilka Aston Martin jsou různé společnosti. Podobně, jako jsou rozdílnými společnostmi automobilka Daimler a tým formule 1 Mercedes. Ale synergie Aston Martinu týmu F1 a automobilky budou silné. Základy velkým plánům kolem Aston Martinu byly položeny v době zmíněných nákupů modelů Valkyrie. Jedním z málo známých menšinových investorů Aston Martinu byl někdejší prezident Ferrari Luca di Montezemolo, se kterým se Stroll znal od dob svého závodění a dealerství pro Ferrari. Jinou blízkou osobou Strollovi je současný spolumajitel týmu F1 Mercedes, Toto Wolff – sám další menšinový majitel Aston Martinu, vedle samotného Mercedesu. Pověstné kostičky… vlastně obrovské kostky Lega začínají zapadat do sebe.
Aston Martin a Mercedes oznámily nesmírně významnou technickou spolupráci v oblasti pohonů, elektroniky a infotainmentu, která menší automobilce ušetří obrovské náklady v oblasti výzkumu a vývoje. Údajně 50 milionů dolarů ročně. Náklady v takové oblasti jsou velkou koulí na noze nízkoobjemým automobilkám, jakými je právě Aston Martin.
Podobně, jako je Maserati součástí velké skupiny Fiat, nebo Lamborghini či Bentley těží z členství v rodině Volkswagen, nyní také Aston Martin našel nové adoptivní rodiče.
„Dostat jméno Aston Martin do formule 1 je největší událost za posledních deset let,“ řekl Lawrence Stroll, který rozhovory kvůli své nedůvěře médiím jinak neposkytuje. „To není žádný start-up. To je firma se stosedmiletou historií, globálně uznávaná jako čelní značka reprezentující luxus a výkon.“
Strollovým uměním je zhodnotit podhodnocenou značku s potenciálem. Aston Martin ve spojení s týmem F1, který nabídl debut Michaelovi Schumacherovi coby Jordan, je příležitostí přesně jeho kalibru. Nadšení a motivace jsou obrovské i mezi zaměstnanci. Jejich relativně malá firma změnila název na Aston Martin. ASTON MARTIN. Při vstupu do práce vidí nová loga. Předělána byla recepce, pracovníci dostali nové oblečení a všichni mluví o slavné ‚britské zelené‘. Jak říká Stroll: „Je to jako kdyby všichni přeřadili na vyšší rychlostní stupeň.“
A zbrusu nová, moderní továrna bude otevřena na konci léta příštího roku. Postavena na moderním principu Internetu Věcí, ve spolupráci s novým hlavním partnerem, technologickou společností Cognizant. Podle Strolla je IT budoucností formule 1. Internet Věcí, cloud computing (zpracování dat prostřednictvím spolupráce vzdálených, vzájemně propojených serverů), digitální inženýring, datové analýzy, umělá inteligence. Hlavně proto Stroll chce, aby nová továrna byla takzvaně ‚smart‘, 5G.
A že podle zlých jazyků bude Aston Martin juniorkou Mercedesu? Možná! Ale komu vadilo, když Sergio Pérez vyhrál s Racing Pointem Velkou cenu Sachíru nebo když Pierre Gasly triumfoval na Monze? Komu by vadilo, kdyby velkou cenu vyhrála Alfa Romeo? Stejně jako by nevadilo, když by vyhrál Williams, bude naprosto v pořádku, když velkou cenu vyhraje Aston Martin. Nebo jednoho dne dokonce získá titul mistra světa!