Má ty nejtajnější informace všech týmů, nyní asi míří do Renaultu

V prostředí formule 1 pomalu roste skandál dosti významných rozměrů, pokud se potvrdí obavy drtivé většiny týmů. Vysoce postavený muž FIA, který má přístup k těm nejdetailnějším technickým informacím a nápadům týmů F1, odchází z FIA. Existuje ale obava, že důvodem je potenciální angažmá u týmu Renault. K týmu Renault by se tak dostaly informace všech ostatních jeho soupeřů. A jejich šéfy oprávněně zachvátila panika.

1 Štítky: FIA Renault Zveřejněno 29. 09 2017 — Tomáš Richtr

Jmenuje se Marcin Budkowski a narodil se v roce 1977 ve Varšavě. Pracoval jako inženýr týmu Prost v době, kdy pro něj jezdil český pilot Tomáš Enge. Pak přešel k Ferrari a na léta 2007 až 2014 k McLarenu. Jeho zaměřením je aerodynamika a CFD (Computational fluid dynamics – Výpočetní dynamika tekutin). K FIA přešel v říjnu 2014, kde se rychle vybudovával seniorskou roli a měl být novou generací technických mozků uvnitř organizace, až jednou Charlie Whiting a technický delegát FIA Jo Bauer skončí. Teprve v únoru letošního roku, před půl rokem, se stal šéfem technického oddělení FIA.

Toto oddělení soustřeďuje všechny technické informace od všech týmů. Provádí technické přejímky vozů do velkých cen a jejich průběžné kontroly. Co víc: technické oddělení FIA komunikuje s týmovými inženýry rozličné nápady, jestli jsou například v souladu s pravidly. Marcin Budkowski tak zná nejen současná řešení na současných autech, která jsou přísně důvěrná mezi FIA a daným týmem, ale také nápady řešení pro vozy budoucí. Budkowski nyní nečekaně rezignoval na svou roli uvnitř FIA, přičemž dle smlouvy odešel na povinnou tříměsíční dovolenou, po kterou nesmí pracovat pro jakoukoli organizaci na jakékoli pozici, která je potenciálně v konfliktu s jeho dosavadní aktivitou ve FIA.

Když takový zkušený inženýr opustí tým F1 a přechází ke konkurenci, obvyklá délka povinné dovolené bývá jeden rok. Přece jen, rok stará řešení ve formuli 1 jsou už natolik stará, aby to původnímu týmu vadilo, že se jeho myšlenky dostanou jinam. Jenomže Budkowski nemá v hlavě řešení jednoho týmu, ale úplně všech stájí. A za tři měsíce může pracovat, pro koho chce. Ačkoli Renault celou situaci odmítl komentovat, šéfové ostatních týmů svolali v Sepangu krizovou schůzku a celou záležitost berou velmi vážně. Na nejbližší schůzce Strategické skupiny F1, která je hlavním jednacím motorem sportu, chtějí problém zařadit do agendy. Není ale jasné, jak by se dala celá situace vyřešit, protože není ošetřena pravidly a není v rozporu s Budkowského pracovními právy.

Největší skandál s přesunem citlivých informací jednoho týmu ke druhému vypukl po roce 2007, byť zde šlo o podvodné jednání, zatímco Budkowského potenciální nástup ke konkrétnímu týmu je řádným postupem. V roce 2007 inženýr Ferrari Nigel Stepney předával důvěrné informace šéfkonstruktérovi McLarenu Miku Coughlanovi, který je pak distribuoval uvnitř týmu. McLaren dostal pokutu 100 milionů dolarů a byl vyloučen ze šampionátu 2007 (původně mu hrozil dvouletý distanc). Stepney za záhadných okolností zemřel v květnu 2014 na dálnici M20 v Anglii.

Před dvěma lety Mercedes odhalil, že jeden z jeho zaměstnanců má v úmyslu donášet Ferrari. Následná žaloba pak veřejnosti přiblížila sofistikované bezpečnostní procedury související s odchodem důležitých zaměstnanců. Nekorektní počínání zaměstnance Mercedesu bylo navíc odhaleno čirou náhodou.

Týmy jsou nejnovějším skandálem, byť se nejedná o podvodné jednání, zděšeny. Znamenalo by to diametrálně odlišnou změnu filozofie, s jakou týmy komunikují s FIA důvěrné informace, pokud existuje riziko, že se za několik měsíců dostanou k jinému týmu. V sázce je také jinak velmi dobrá úroveň důvěry mezi týmy a samotnou FIA, která tímto případem může být vážně ohrožena.

Diskuse k článku

Napsat komentář