Loňská Monza: Začátek úpadku Ferrari

Vloni touhle dobou Ferrari kralovalo rychlým tratím. Charles Leclerc si odvážel krásná a důležitá vítězství ze Spa a Monzy, Sebastian Vettel poté využil vylepšeného aerodynamického balíčku a v kombinaci s extra výkonem zvítězil v Singapuru. Letos je tomu ale jinak, pohonná jednotka Ferrari patří k těm vůbec nejslabším. Kdy začaly být ostatní týmy podezřívavé vůči výkonnostní výhodě Ferrari? Právě v Monze.

Štítky: Ferrari GP Itálie Zveřejněno 4. 09 2020 — Petr Čermák

Ferrari profitovalo ze silnější pohonné jednotky zhruba od poloviny roku 2018, výrazný nástup ale přišel až se sezónou 2019. Dokud však vzpínající se kůň nevyhrával, byly otázky typu „Kde sehnaly tolik výkonu?“ zbytečné. To se ale změnilo ve chvíli, kdy formule 1 dorazila do italské Monzy.

V kvalifikaci na GP Belgie porazil Leclerc třetího Hamiltona s náskokem přes 7 desetin sekundy. Logicky by se dalo očekávat, že pokud Ferrari dokáže takto drtivě dominovat na rychlých okruzích, bude náskok na Mercedes v Monze ještě znatelnější. Chrám rychlosti sice skýtá na přítlak náročnější zatáčky jako Lesmo 1 a 2 nebo Parabolicu, přesto se to nedá srovnávat s druhým sektorem ve Spa.

Po příjezdu do Monzy však místo očekávaného zrychlení a úniku před soupeři Ferrari „zpomalilo“ a zůstalo na dostřel oběma stříbrným šípům. Leclerc získal pole position o pouhých 39 tisícin před druhým Hamiltonem! Vettel skončil až na čtvrtém místě za Valtterim Bottasem. Jak to, že Ferrari nedokázalo využít své výkonnostní výhody?

Mercedes před startem GP Belgie tušil, že nebude mít šanci rudé vozy vyzvat k boji o pole position, proto své monoposty nastavil na co nejmenší přítlak, aby neztrácel příliš mnoho času. Nikdy se jim nepodařilo vychytat průjezdy zatáčkami Bus Stop nebo La Scource. V Monze se ale do nastavení trefili.

Zákaz párty módu je tady. Co od něj očekávat?

Mercedes tehdy o svých slabinách nemluvil. Ostatní začali spekulovat o tom, jak je možné, že Ferrari výkonnostně neposkočilo? V tu chvíli přišla na scénu teorie s obcházením senzoru v palivovém průtoku. Pokud se vám nějakým způsobem podaří senzor obejít a dodávat do spalovací komory více paliva, nemůžete této výhody využívat po celou délku závodu, jelikož smíte dle pravidel využít jen 110 kg paliva. Abyste ze své výhody profitovali, musíte ji využívat chytře – na výjezdu ze zatáček.

U Ferrari jsme mohli pozorovat enormní rychlostní nárust na výjezdu z Parabolicy. Výjezdová rychlost byla v kvalifikaci u Ferrari a Mercedesu obdobná (Ferrari 321,8 km/h, Mercedes 321,1 km/h), rychlost na konci cílové rovinky se ale diametrálně lišila (Ferrari 349,7 km/h, Mercedes 338,3 km/h).

Ferrari nemohlo své výhody využívat tak často jako ve Spa, kde je o poznání více zatáček. Na Monze je brzdil aerodynamický odpor na rovinkách. Takže zatímco v Belgii Ferrari profitovalo z dvou faktorů (dlouhé rovinky a mnoho výjezdů ze zatáček), před domácími fanoušky o jeden faktor přišlo.

K tomu, abyste někomu dokázali vinu, musíte mít důkaz. Jaký důkaz mohla najít FIA? Senzory průtoku paliva Ferrari nepřechytračilo – navíc musíte před závodem určit, kolik ve voze máte paliva, stejnou proceduru pak zopakovat i po závodě. I tady se smíte vychylovat od hodnot získaných senzory v průtokových hadicích, vše ale musí být v rámci stanovených tolerancí.

Jeden ze způsobů, jak systém pravidel obalamutit, je špatná kalibrace měřícího ústrojí, které by ukazovalo chybné hodnoty množství paliva, jenž Ferrari před závodem do svého monopostu natankuje. Vzpomínáte si na kauzu Ferrari z loňského závodu v Abú Dhabí? Techničtí delegáti přišli na to, že Ferrari uvedlo před startem závodu chybnou informaci – do monopostu nalili o 5 kg paliva více.

Ferrari popírá krizi, připouští bouřku

To ale jako důkaz o tom, že Ferrari nějakým záhadným způsobem obchází senzory průtoku paliva, nestačí. Stejně tak nemohla na žádný důkaz přijít FIA během svého vyšetřování.

Jenže FIA vydala od závodu v Monze řadu technických direktiv, které blíže vysvětlovaly současná pravidla. Od té doby výkonnostní výhoda Ferrari vadla, první náznaky výkonnostní ztráty byly zjevné už vloni v USA.

Letošní pohonné jednotky Ferrari se s těmi loňskými nemohou srovnávat. A i to je další problém – monopost SF1000 byl navrhován tak, aby pokryl zbylé nedostatky svého předchůdce – tzn. aby k vysokému výkonu přidal i slušný aerodynamický balíček. Ferrari ale o svou výkonnostní výhodu přišlo, takže letošní vůz sice produkuje obrovský přítlak, ale na rovinkách je bezradný.

Je to ironie – vloni ve Spa a v Monze Ferrari excelovalo. Letos v Belgii nezískala italská stáj ani bod a podobnému osudu bude čelit i tuto neděli ve své oblíbené Monze. Fanoušci Ferrari můžou být přeci jen rádi, že mizérii jejich oblíbeného týmu nesledují přímo z tribun.

Elektrická Škoda ENYAQ iV odhaluje české ceny, které nezní vůbec špatně