Limit na platy jezdců? V jiných sportech to funguje, argumentují týmy
Někteří šéfové týmů vyjádřili svůj souhlas s možným zavedením rozpočtového stropu pro platy jezdců. Tento koncept se prý osvědčil i v jiných sportech a umožnil by týmům lépe pracovat s financemi.
V příštím roce vejde v platnost rozpočtový strop – každý tým bude moci do vývoje investovat pouze 145 milionů dolarů. Do tohoto rozpočtu se ale nezapočítávají platy jezdců ani dalších zaměstnanců.
I v těchto výdajích by se mohl do budoucna objevit jasně stanovený rozpočtový strop. Prvotní návrh počítá s omezením 30 milionů dolarů na platy obou jezdců. Je to ale jen první skica pravděpodobného návrhu, zatím nebyl stanoven žádný termín pro jeho zavedení.
S návrhem souhlasí například šéf Haasu Günther Steiner. Podle něj se podobný koncept osvědčil v amerických a britských sportech. Jako příklad uvedl rugby – v MLR (Major League Rugby) může tým na platy vymezit maximálně půl milionu dolarů.
„Uspělo to v mnohých sportech,“ uvedl Steiner. „Ve Spojeném království například v rugby. Pro kontrolu platů existuje dobrý precedens. Určitě bude několik rozsáhlých pravidel.“
Některým šéfům, jako například Andreu Seidlovi, se návrh rozpočtového stropu pro platy závodníků líbí, ale rozšířil by ho i o rozpočtový strop pro platy další zaměstnanců – například pro inženýry a manažery.
„Podporujeme zavedení rozpočtového stropu pro platy jezdců,“ potvrdil Seidl. „Nevidím v tom žádná negativa, navíc kolem nás existuje mnoho sportovních lig, které dokazují, že něčeho podobného můžeme dosáhnout i ve formuli 1.“
„Je důležité, abychom rozpočtový strop zavedli pro tři nejvyšší platové skupiny v každém týmu. Po zavedení celkového rozpočtového stropu je to jednoduše další logický krok,“ myslí si Seidl.
Podle šéfa McLarenu je připravované pravidlo z finančního hlediska velmi důležité. Týmy po letošní jarní vlně covidu-19 strádají – zrovna McLaren na tom v jednu chvíli nebyl vůbec dobře a přímým následkem pandemie byl i prodej Williamsu.
„Všichni víme, že v současné době čelíme z finančního hlediska náročnému období. Zároveň nevíme, jak dlouho tato covidová situace potrvá, stejně jako její přímý a dlouhodobý dopad na naši ekonomiku. Právě proto tyto diskuse podporujeme.“
GM a Honda se zapojuje do projektu, který chce skladovat přebytečnou elektrickou energii